۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 82944673
T T
۰ نفر

3 طرح جهاد كشاورزي در قائمشهر به بهره برداري رسيد

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 82944673
3 طرح جهاد كشاورزي در قائمشهر به بهره برداري رسيد

ساري – ايرنا – همزمان با هفته جهاد كشاورزي روز يك شنبه 3 طرح كشاورزي با حضور مدير آب و خاك كشاورزي مازندران و مسئولين شهرستاني در قائمشهر به بهره برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين طرح ها شامل ايجاد دفتر ترويج كشاورزي در روستاي باغدشت و 2 طرح نوسازي با هزينه ايي بيش از 500 ميليون تومان است .
مدير جهاد كشاورزي شهرستان قائمشهر در مراسم افتتاح خانه ترويج كشاورزي در روستاي باغدشت گفت: اين خانه 17 روستاي منطقه باغدشت را در بر مي گيرد .
مجيد جعفري افزود: بيش از 3 هزار بهره برداربا 4 هزار هكتار باغ مركبات و 976 بهره بردار با 678 هكتار زراعت شالي و 636 بهره بردار با 560 هكتار كشت سير مي توانند از كارشناسان اين طرح بهره مند شوند.
وي اهداف دفتر ترويج را بهره گيري از روش هاي نوين و افزايش مشاركت محققان بخش كشاورزي ، بهره گيري از كشاورزان پيشرو منطقه ، تسهيل در دسترسي بهره برداران به كارشناس پهنه كشاورزي ، استقرار كارشناس پهنه در حوزه فعاليت ، كاهش مسافت طي شده توسط بهره برداران براي انجام كارهاي اداري و غيره اعلام كرد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان قائمشهر در خصوص تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري كه در روستاي ريكنده به بهره برداري رسيد ، گفت : در اين طرح تجهيز و نوسازي 16 هكتار از اراضي شاليزاري با 1.5 كيلومتر شن ريزي به بهره برداري رسيده است .
وي ديگر طرح به بهره برداري رسيده را مربوط به تجهيز ونوسازي اراضي شاليزاري در روستاي مزارسر اعلام كرد و افزود : در اين طرح عمليات تجهيز و نوسازي 27 هكتار از اراضي شاليزاري با 2.5 كيلومتر لاينيگ و 2 كيلومتر شن ريزي به بهره برداري رسيده است .
** مشكل اصلي در مزارع شاليزاري مازندران نداشتن زهكشي فرعي است
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي مازندران در افتتاحيه 2 طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري در گفت و گو با خبرنگاران افزود : مشكل اصلي در مزارع شاليزاري اين استان نداشتن زهكشي فرعي است كه از كشاورزان مي خواهيم نسبت به تجهيز و نوسازي با مراكز خدمات جهاد همكاري كنند .
فرزين فرهادي با اعلام اينكه بيش از 50 هزار هكتار از اراضي شاليزاري استان مازندران تحت پوشش تجهيز و نوسازي قرار گرفته است ، گفت كه اين امر تراكم زهكشي به خصوص زهكشي فرعي در سطح مزارع را بالا مي برد.
وي به اعتبار از محل فايناس خارجي براي تجهيز ونوسازي در اراضي شاليزاري اشاره ايي كرد و گفت كه اگر استقبال كشاورزان از اين موضوع خوب باشد بنا است تا امسال از اين محل ، نسبت به احداث شبكه فرعي آبياري زهكشي انجام شود.
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي مازندران همچنين با بيان اينكه طي سال گذشته از محل اعتبارات ملي و استاني براي بالا بردن راندمان مصرف آب و افزايش بهره بري آب در اراضي شاليزاري طرح هاي خوبي اجرا و يا در دست اجرا است كه تا پايان تيرماه امسال به بهره برداري مي رسد ، گفت : عمده اين طرح ها مربوط به طرح سامانه نوين آبياري است.
فرهادي اعتبار براي طرح آبياري قطره ايي را 35 ميليارد تومان كه بخشي از آن جذب شده است اعلام كرد و افزود : تاكنون بيش از 35 هزار هكتار از اراضي شاليزاري و زراعي تحت پوشش اين سامانه قرار گرفته است .
وي اعتبار لاينيگ و پوشش بتني كاناهاي آبرساني در مزارع شاليزاري را هشت ميليارد و 500 ميليون تومان اعلام كرد و افزود : اين اعتبار از محل اعتبارات ملي براي استان تخصيص داده شده است .
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي مازندران بحث ديگر در راستاي آب و خاك را تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري با اعتباري بالغ بر 4 ميليارد و 500 ميليون تومان اعلام كرد كه بسياري از اين طرح ها در هفته جهاد به بهره برداري مي رسد.
7334/1899

سرخط اخبار استان‌ها