احتمال كاهش همكاری های حمل و نقل جاده ای ایران و تركمنستان

تهران - ایرنا - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور از تلاش تركمنستان برای افزایش یك جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایران در خاك این كشور انتقاد كرد و گفت:این اقدام احتمال كاهش روند همكاری های حمل و نقل جاده ای دو كشور را به همراه خواهد داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت راه وشهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا در دیدار با « احمد قربانف» سفیر تركمنستان، در محل سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای ، با انتقاد از افزایش 50 درصدی عوارض برای كامیون‌های ترانزیتی ایرانی در تركمنستان، بر كاهش هزینه‌ها و بهینه ‌سازی همكاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو كشور تاكید كرد.
وی كاهش روند همكاری‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای و ترانزیتی میان دو كشور را در صورت ادامه افزایش یك جانبه 50 درصدی عوارض از كامیون‌های ایرانی، محتمل دانست و خاطرنشان ساخت: انتظار می‌رود سفیر تركمنستان با انتقال این پیام به مقام ها و مسئولان حمل‌ونقل تركمنستان در زمینه كاهش و یا حذف این عوارض تلاش كنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اینكه طرف ایرانی با حسن‌نیت و با هدف ارایه تسهیلات بهتر برای ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای دو كشور، اقدام به افزایش متقابل عوارض نكرده است و كامیون‌های تركمن عازم بندر عباس همچنان ​از پرداخت عوارض معاف هستند، انتظار همكاری بیشتر از طرف تركمنستانی در این زمینه وجود دارد.
حسن‌نیا تصریح كرد: با هدف دستیابی به توافق و اعمال رفتار مناسب و متقابل در زمینه دریافت عوارض از ناوگان دو كشور، نشست كارشناسی بررسی مسائل و مشكلات موجود می‌بایست هرچه زودتر برگزار شود و مذاكرات با دیدگاه مثبت تداوم یابد.
بر اساس این گزارش «احمد قربانف» سفیر تركمنستان، ضمن ابراز علاقمندی به توسعه مناسبات و همكاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو كشور اظهار داشت: ما از پیشنهادهای خوب و گزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با صرفه اقتصادی و تسهیل در روابط ترانزیت میان دو كشور استقبال می كنیم و انتظار می‌رود با برگزاری نشست‌های كارشناسی به نتایج خوبی دست یابیم.
«رضا نفیسی» مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی نیز با حضور در این نشست، گزارشی از عملكرد ترانزیت از سوی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای دو كشور ارایه و بر كاهش عوارضی‌ها و كاهش هزینه‌های دولتی و بهینه‌سازی همكاری های تجاری و اقتصادی تاكید كرد.
به گزارش ایرنا، «عباس آخوندی»وزیر راه و شهرسازی 23 اردیبهشت ماه امسال گفت: هزینه های حمل و نقل و ترانزیت كالا در بین كشورهای ازبكستان، قزاقستان، تركمنستان، ایران و عمان با فعال شدن پیمان عشق آباد، كاهش می یابد.
پیمان عشق آباد، توافق نامه‌ای در زمینه حمل و نقل میان كشورهای عمان، ایران، تركمنستان، ازبكستان و قزاقستان و برای ایجاد یك كرویدور ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی است و هدف امضای آن تسهیل حمل و نقل كالا بین دو منطقه آسیای مركزی و حوزه خلیج فارس است كه در سال 2011 میلادی به امضای كشورهای عضو رسید؛ به تازگی هند نیز به عضویت این پیمان درآمده است.
اقتصام**2078**1553

سرخط اخبار اقتصاد