۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82932836
T T
۰ نفر
خودرو باستان شناسان در افغانستان هدف انفجار قرار گرفت

كابل - ایرنا - خودروی حامل سه تن از باستان شناسان افغانستان صبح شنبه هنگام عزیمت به محل ماموریتشان با بمب مورد سوء قصد قرار گرفت كه بر اثر انفجار یك تن كشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، «محمد صابرمومند» سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به خبرنگاران گفت كه این باستان شناسان عازم استان «لوگر» در منطقه «مس عینك» بودند كه خودرو آنها هدف انفجار قرار گرفت.
وی افزود كه این خودرو ساعت 7 صبح امروز در منطقه «بینی حصار» در حوزه «هشتم» شهر كابل هدف قرار گرفت و افراد زخمی به بیمارستان منتقل شدند و از وضعیت آنها گزارش دقیق در دست نیست.
معدن مس عینك كه یكی از بزرگترین معادن مس منطقه محسوب می شود، در قرارداد یك شركت چینی است اما در بخش بزرگی از این منطقه آثار دوره بودایی وجود دارد كه باستان شناسان افغان در حال شناسایی و انتقال آثار هستند.
روش ترور شخصیت های علمی و سیاسی با بمب های مغناطیسی كه در افغانستان بمب چسبی خوانده می شود، الگویی ثبت شده به نام تروریست های رژیم اشغالگر قدس است كه نمونه آن در ترور دانشمندان هسته ای ایران، دانشگاهیان عراق و دهها شهروند كارآمد دیگر در جوامع اسلامی دیده شده این روزها در افغانستان نیز رواج یافته است.
سه شنبه هفته قبل نیز یك بمب مغناطیسی چسبیده به خودرو یكی از اساتید دانشگاه كابل توسط نیروهای پلیس كشف و خنثی شد.
روز چهارشنبه گذشته نیز در اقدامی مشابه دكتر «اكرام الدین وكیل زاده» رئیس بیمارستان شهر «ایبك» مركز استان سمنگان افغانستان با انفجار یك بمب مغناطیسی ترور شد.
استفاده از بمب های مغناطیسی شیوه ای كم هزینه برای ترورهای هدفمند است كه این روزها اشخاص شاخصی را در افغانستان مورد هدف قرار می دهد.
آساق*291*1104**1337

سرخط اخبار جهان