۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82930008
T T
۰ نفر

نشان «فرش یلمه» بروجن ثبت ملی شد

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82930008
نشان «فرش یلمه» بروجن ثبت ملی شد

شهركرد - ایرنا - رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: نشان جغرافیایی و نام فرش دستباف «یلمه» به عنوان یكی از هنرهای اصیل دستی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش ایرنا، علیرضا جیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران شهركرد افزود: فرش دستباف یلمه بروجن به شماره « 122- جی آی» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: با شناسنامه دار شدن فرش یلمه بروجن در جهان، این دست آفرینه از خطرهای احتمالی كپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ می ماند.
جیلان، استحكام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ های تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب صادراتی را از ویژگی های این فرش یلمه عنوان كرد.
وی بیان كرد: ثبت نشان های جغرافیایی فرش، فرصت مناسبی برای بازاریابی، تبلیغات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید است.
جیلان ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش چهارمحال و بختیاری پیگیر ثبت ملی نقشه های خاص فرش مناطقی نظیر شهركرد، فرخ شهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان های مخصوص فرش بافی استان نیز هستند.
سالانه به طور متوسط 80 هزار مترمربع فرش دستباف توسط بیش از 100 هزار بافنده چهارمحال و بختیاری تولید می شود كه عمده آن را یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری نشین و فرش چالشتری شهركرد شامل می شود.
محققان فرش دستباف معتقدند كه در اصالت طرح و نقشه های فرش دستباف این استان، فرش «سرو و كاج» چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.
8125/6021
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد