۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82894836
T T
۰ نفر
ایران آمریكا را تهدید به پیامدهای ناخوشایند كرد

رم - ایرنا- روزنامه ایتالیایی 'لاستمپا' با اشاره به هشدار اخیر محمد جواد ظریف وزیرخارجه كشورمان به دونالد ترامپ نوشت: ایران آمریكا را در صورت خروج از برجام، به پیامدهای ناخوشایند تهدید كرد.

به گزارش ایرنا، لاستمپا روز دوشنبه در مطلبی با عنوان 'ایران آمریكا را تهدید به پیامدهای ناخوشایند در صورت خروج از برجام كرد' افزود: وزیر خارجه ایران در نیویورك طی گفت و گو با برخی رسانه های بین المللی اظهار داشت كه 'آمریكا گزینه كشتن توافق هسته ای را دارد اما باید با پیامدهای آن مقابله كند. این پیامدها در صورت خروج آمریكا از برجام برای آنها بسیار ناخوشایند خواهد بود'.
این روزنامه نوشت: تهران عقب نشینی كامل از توافق هسته ای و بازگشت به غنی سازی اورانیوم را در صورت خروج آمریكا از برجام، بررسی می كند.
لاستمپا به نقل از ظریف افزود: ما تصمیمات خود را بر پایه منافع امنیت ملی اتخاذ خواهیم كرد و هر تصمیمی كه باشد برای آمریكا ناخوشایند خواهد بود. اگر ترامپ از برجام خارج شود، بعید خواهد بود كه تهران با سایر كشورها در توافق باقی بماند. گزینه ای در حال بررسی است و آن عقب نشینی كامل از برجام و بازگشت به غنی سازی اورانیوم است.
لاستمپا نوشت: رئیس دیپلماسی ایران همچنین بدون توضیح بیشتر، اظهار داشت كه پیشنهادات دیگری نیز در پارلمان تهران عنوان شده اند كه شدیدتر هستند.
ظریف همچنین در باره تلاش فرانسه و آلمان برای قانع كردن آمریكا جهت جلوگیری از برخورد در پرونده ایران ابراز تردید كرد و هشدار داد كه تنها روش برای نجات برجام، تغییر آن نیست بلكه وادار كردن آمریكا به احترام گذاشتن به آن همانند آنچه تاكنون تهران انجام داده می باشد.
این روزنامه افزود: امانوئل مكرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با فاكس نیوز در آستانه سفر سه روزه به آمریكا گفت كه در صورت خروج آمریكا از برجام 'برنامه دیگری نداریم'. مكرون اظهار داشت كه به ترامپ خواهد گفت تا از برجام خارج نشود زیرا گزینه های دیگر و بهتری نداریم.
یك مقام بلندپایه دولت آمریكا نیز گفت: از ماه ژانویه در حال مذاكره با اروپا هستیم و پیشرفت های زیادی كرده ایم اما هنوز به توافق نرسیدیم.
وی با اشاره به اجلاس جی 7 گفت: ما در حال بحث درباره مذاكرات با 3 وزیر خارجه اروپایی برای تضمین یك توافق نامه تكمیلی هستیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریكا قرار است روز 12 ماه مه (22 اردیبهشت ) درباره ماندن در توافق هسته‌ ای و یا ترك یكجانبه آن تصمیم گیری كند.
اروپام**461**1485

سرخط اخبار جهان