۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82881559
T T
۰ نفر

150 هزار پناهجوي غيرقانوني پارسال وارد تركيه شدند

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82881559
150 هزار پناهجوي غيرقانوني پارسال وارد تركيه شدند

آنكاراـ ايرناـ بينالي يلدريم نخست وزير تركيه اعلام كرد كه سال گذشته 150 هزار پناهجوي غيرقانوني به تركيه وارد شده اند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، روزنامه يني شفق در تشريح سفر بينالي يلدريم به افغانستان نوشت: ورود اين ميزان پناهجوي غيرقانوني، تركيه را با مشكلات و تهديداتي امنيتي مواجه كرد.
وي با اشاره به برنامه تركيه براي بازگرداندن پناهجويان افغانستاني به كشور خود بيان كرد: عدم ثبات و بحران داخلي در افغانستان و وقوع جنگ در سالهاي اخير در سوريه و عراق، باعث هجوم سنگين پناهجويان اين كشورها به تركيه شد كه در ميان آنها شمار زيادي از تروريست ها نيز حضور داشتند و جامعه ما را با مشكلات و تهديدات امنيتي مواجه كردند.
خبرگزاري آناتولي تركيه نيز در گزارشي مدعي ورود انبوه مهاجران و پناهجويان افغانستاني به تركيه از طريق مرزهاي ايران شد و نوشت: شهرهاي آغري، ايغدير، وان و ارزروم در شرق تركيه اين روزها شاهد موج بي سابقه و انبوه پناهجويان افغانستاني بوده و طي يك سال گذشته شمار كساني كه به صورت غيرقانوني از طريق ايران به خاك كشور وارد مي شوند، افزايش چشمگيري داشته است.
به نوشته اين رسانه، در ماه هاي اخير ده ها هزار افغانستاني به تركيه آمده اند و تنها طي يك هفته گذشته افزون بر دو هزار و 500 نفر از آنها پس از ورود به تركيه از طريق مرزهاي شرقي توسط نيروهاي امنيتي و ژاندارمري در استان‌هاي آغري، وان، ايغدير و ارزروم دستگير شده اند.
برخي رسانه هاي تركيه نيز اعلام كردند كه در سه ماه نخست سال ميلادي جاري بالغ بر 20 هزار نفر از اتباع افغانستان از طريق مرزهاي ايران و به صورت غيرقانوني وارد تركيه شده اند.
به گزارش ايرنا، روز گذشته شبكه ان.تي.وي در خبري اعلام كرد كه 227 نفر از پناهجويان افغانستاني كه به صورت غيرقانوني وارد تركيه شده بودند، توسط هواپيماي چارتر به افغانستان برگردانده شدند.
به نوشته اين رسانه، اين پناهجويان افغانستاني كه به صورت غيرقانوني وارد تركيه شده بودند، توسط نيروهاي ژاندارمري و پليس تركيه در استان‌هاي آغري، ايغدير و ارزروم دستگير و پس از مراحل قانوني با هواپيماي چارتر به كابل بازگردانده شدند.
ان.تي.وي به نقل از اطلاعيه استانداري ارزروم نوشت: 204 نفر ديگر از پناهجويان افغانستاني از فرودگاه شهر ارزرم به كابل منتقل مي شوند و با آماده سازي مدارك سفر 467 پناهجوي ديگر افغانستاني، اين افراد نيز دوشنبه 20 فروردين 97 به كشور خود بازگردانده خواهند شد.
به نوشته اين رسانه، رييس دفتر نمايندگي شركت هواپيمايي آريانا افغان نيز در مصاحبه با رسانه ها از آغاز پروازهاي چارتر به منظور انتقال پناهجويان خبر داد و گفت: به دليل ورود موج جديدي از مهاجران افغانستاني از طريق ايران به شهرهاي شرقي تركيه، ضمن توافق با مقامات تركيه، پروازهاي چارتر از فرودگاه ارزروم تركيه به كابل براي بازگرداندن آنها آغاز شده است.
ان.تي.وي اضافه كرد: مقامات امنيتي و محلي كشور مي گويند كه بازگرداندن و هزينه هاي بليط هواپيماي پناهجويان برعهده تركيه بوده و دولت افغانستان نيز براي رسيدگي به امور پناهندگان كمك‌هاي لازم را انجام خواهد داد.
اتباع افغانستان با گذر از مسيرهاي غيرقانوني شرق تركيه، وارد اين كشور شده و از طريق تركيه راهي كشورهاي اروپايي مي شوند.
سواحل تركيه در درياي مديترانه و به خصوص درياي اژه مابين تركيه و يونان از جمله معابر دريايي انتقال پناهجويان و از محل هاي عبور غيرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و يونان محسوب مي شود.
انتقال مهاجران به سمت اروپا در مسيرهاي دريايي با استفاده از قايق ها و تجهيزات غيراستاندارد انجام مي شود.
انتقال مهاجران غيرقانوني به اروپا توسط گروه هاي قاچاق انسان انجام مي شود كه با مخاطره غرق شدن در آب دريا و نيز گرفتار شدن در دست قاچاقچيان انسان و دزدان دريايي همراه است.
خاورم/1905