۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82867755
T T
۰ نفر

پنج آنتی بیوتیك طبیعی

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82867755
پنج آنتی بیوتیك طبیعی

تهران-ایرنا- تجویز آنتی بیوتیك هایی مانند پنی سیلین از دهه 1940 به افراد كمك كرده است كه از بیماری های كشنده نجات یابند؛ اما با این حال مردم هنوز برای درمان به مصرف آنتی بیوتیك های طبیعی روی می اورند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیكال نیوز تودی، وزارت بهداشت انگلیس با انتشار گزارشی اعلام كرده است كه از هر 10 فرد یك نفر پس از مصرف آنتی بیوتیك به عوارض جانبی مبتلا می شود كه به سیستم گوارش آسیب می زند و از هر 15 نفر یك نفر به این نوع دارو حساسیت دارد.
از سوی دیگر با افزایش روزافزون باكتری های مقاوم به دارو، محققان در حال روی آوردن به طبیعت برای ابداع داروهای جدید هستند. برخی مواد طبیعی خواص ضد باكتریایی دارند و صدها سال است كه مردم آنها را مصرف می كنند. اما نگرانی هایی نیز در مورد مصرف این مواد كه آنتی بیوتیك های طبیعی عنوان می شوند وجود دارد كه تحت بررسی های علمی قرار دارند.
علت این موضوع نیز این است كه تمام این درمان های طبیعی هنوز بطور كامل تحت آزمایش قرار نگرفته اند؛ اما با این حال نتایج برخی از بررسی های انجام شده در زمینه مصرف آنتی بیوتیك های طبیعی نوید بخش بوده اند و هنوز آزمایش های بیشتری در این زمینه در جریان است.
در این گزارش پنج مور د از بهترین آنتی بیوتیك های طبیعی معرفی می شوند.

1- سیر
مدت طولانی است كه سیر در فرهنگ های مختلف به دلیل توانایی هایی كه در پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان بیماری دارد، شناخته شده است.
نتایج یك تحقیق نشان داده است كه سیر می تواند درمان موثری علیه بسیاری اشكال باكتری از جمله سالمونلا و ای كولی (E. coli) باشد. استفاده از سیر حتی در برابر سل مقاوم به چند دارو نیز مورد توجه قرار گرفته است.

2- عسل
از زمان ارسطو، از عسل به عنوان پمادی استفاده شده است كه به ترمیم زخم ها و پیشگیری از عفونت كمك می كند. كارشناسان امروزه متوجه شده اند كه استفاده از عسل برای درمان زخم های مزمن، سوختگی ها، زخم های بستر و بخیه ها مفید است.
برای مثال نتایج یك مطالعه از سال 2016 نشان می دهد كه عسل می تواند به ترمیم زخم ها كمك كند. اثرات آنتی باكتریالی عسل معمولا به مقدار پراكسید هیدروژن آن بستگی دارد. اما عسل مانوكا (نوعی عسل كه در مناطقی از جنگل های نیوزیلند و استرالیا توسط زنبورهای عسل از شهد درخت مانوكا تهیه می شود) با وجود اینكه كه پراكسید هیدروژن كمتری دارد اما باكتری را از بین می برد.
یك مطالعه در سال 2011 نشان داد كه این نوع عسل كه بهترین نوع شناخته شده عسل است تقریبا 60 نوع باكتری را مهار می كند. این مطالعه همچنین نشان داد كه عسل زخم های آلوده به استافیلوكوك اورئوس مقاوم به متسییلین (MRSA) را درمان می كند.
عسل علاوه بر خواص ضدباكتری كه دارد با ایجاد یك پوشش محافظ كه یك محیط مرطوب به وجود می آورد به ترمیم زخم ها كمك می كند.

3- زنجبیل
جامعه علمی زنجبیل را به عنوان یك آنتی بیوتیك طبیعی می شناسد. چند مطالعه از جمله مطالعه ای كه در سال 2017 منتشر شده است توانایی زنجبیل را برای مبارزه با بسیاری از گونه های باكتری نشان داده است.
محققان همچنین در حال بررسی توانایی زنجبیل برای مبارزه با بیماری ها و حالت تهوع و كاهش سطح قند خون هستند.
4- گل میخك
گل میخك بطور سنتی در كارهای دندانپزشكی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات اكنون نشان می دهند كه عصاره آب گل میخك می تواند علیه انواع بسیاری از باكتری ها از جمله ای كولی موثر باشد.
5- پونه
برخی معتقدند كه پونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند و به عنوان یك آنتی اكسیدان عمل می كند. پونه خواص ضد التهابی دارد.محققان هنوز این ادعاها را تایید نكرده اند اما برخی مطالعات نشان می دهند كه پونه به ویژه زمانی كه به روغن تبدیل می شود به آنتی بیوتیك موثری تبدیل می شود.

***خطرات مصرف آنتی بیوتیك های طبیعی
با این وجود مصرف آنتی بیوتیك های طبیعی فقط به دلیل اینكه طبیعی هستند بی خطر نیست. مقدار و غلظت مواد فعال در مكمل های ساخته شده از این آنتی بیوتیك ها متفاوت است و به همین دلیل فرد باید قبل از مصرف این مكمل ها برچسب آنها را به دقت بخواند و از فواید سلامتی آنها مطلع شود.
برای مثال مصرف سیر به عنوان یك آنتی بیوتیك طبیعی با مخاطراتی همراه است به طوری كه مصرف سیر پخته بی خطر است اما تحقیقات نشان می دهد كه مصرف سیر غلیظ شده به صورت مكمل خطر بروز خون ریزی را افزایش می دهد. بنابراین مصرف این مكمل برای افرادی كه می خواهند تحت جراحی قرار گیرند یا افرادی كه داروهای رقیق كننده خون مصرف می كنند، می تواند خطرناك باشد. همچنین مصرف كنستانتره های سیر تاثیر داروهای اچ.آی.وی را كاهش می دهند.

***چه زمانی باید آنتی بیوتیك مصرف كرد
برخی پزشكان به دلیل افزایش بیماری های مقاوم به دارو، آنتی بیوتیك تجویز نمی كنند مگر اینكه تجویز این دارو لازم و ضروری باشد.
آنتی بیوتیك ها اغلب برای پیشگیری از گسترش بیماری های عفونی، پیشگیری از وخیم تر شدن و یا كشنده شدن یك بیماری، تسریع سرعت بهبود بیماری یا جراحت و پیشگیری از بروز عوارض جانبی یك رویه تجویز می شوند.
فردی كه آنتی بیوتیك برای وی تجویز می شود باید دوز كامل آنتی بیوتیك را طبق دستور پزشك مصرف كند؛ این موضوع به ویژه در مورد افرادی كه با خطر بالای عفونت باكتریایی مواجه هستند و یا افرادی كه در صورت بیمار شدن با خطرات بیشتری مواجه می شوند، مانند افرادی كه قرار است جراحی شوند یا تحت شیمی درمانی قرار گیرند، افراد اچ.آی.وی مثبت، افرادی كه برای دیابت انسولین مصرف می كنند، افراد مبتلا به نارسایی قلبی، افرادی بالای 75 و كودكان زیر 3 سال سال تاكید می شود.
علمی**2038**1440
۰ نفر