۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82866826
T T
۰ نفر

فرصت احياي كنسولگري ها در تبريز

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82866826
فرصت احياي كنسولگري ها در تبريز

تبريز - ايرنا - انتشار خبر درخواست آلمان براي ايجاد كنسولگري و روسيه براي احياي كنسولگري موجود اين كشور در تبريز، موجي از انرژي مثبت براي فعالان عرصه تجارت و گردشگري را در اين كهن- كلان شهر دامن زده است.

به گزارش ايرنا، امروزه در همه جاي دنيا، تعدد كنسولگري ها به عنوان نمايندگي سياسي و ديپلماتيك كشورها در يك شهر، مزيت نسبي براي آن شهر محسوب مي شود و تلاش براي افزايش تعداد كنسولگري هاي مستقر در تبريز نيز از اين قاعده مستثني نيست.
در باب اهميت و تاريخچه كنسولگري كشورهاي خارجي در تبريز، اشاره به اين نكته خالي از لطف نيست كه كنسول هاي بسياري از آنها حتي به انتشار يادداشت هاي دوران اقامت خود در 'دارالسلطنه تبريز' نيز اقدام كرده اند كه از خواندني ترين آنها مي توان به كتاب خاطرات ويلهلم ليتن، كنسول آلمان در تبريز در بحبوحه جنگ جهاني اول، با عنوان 'ماه عسل ايراني' اشاره كرد.
از سوي ديگر انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي در سال 2018، پايتخت جهاني فرش دستباف در سال گذشته و پاك ترين شهر ايران در چند سال متوالي، ضرورت افزايش تعداد كنسولگري هاي خارجي را در اين كلان شهر مضاعف مي كند.

** پيشينه ايجاد كنسولگري در تبريز
سابقه ايجاد كنسولگري كشورهاي خارجي در تبريز نيز به حدود 179 سال پيش باز مي گردد؛ انگليس به عنوان نخستين كشور خارجي در سال 1837 شمسي به ايجاد نمايندگي سياسي خود در 'شهر اولين ها' اقدام كرد.
مورخ و پژوهشگر تاريخ تبريز در اين باره به ايرنا گفت: تبريز در گذشته داراي 11 كنسولگري بود كه از جمله آن‌ها مي‌توان به كنسولگري ايالات متحده آمريكا، روسيه، فرانسه، آلمان، اتريش، بريتانيا، عثماني، جنوا، جمهوري ونيز و عراق اشاره كرد.
كريم ميمنت نژاد افزود: اين در حالي بود كه در همان زمان در پايتخت ايران، تهران، تنها هفت سفارت خارجي فعاليت داشت؛ بيشتر كنسولگري‌ها در محلات قديمي تبريز همچون 'ايچري ارمنستان'، 'بارون آواك'، 'ميدان ترلان' در خيابان شريعتي كنوني و 'ميارميار' واقع بودند.
وي اضافه كرد: عمده فعاليت اين كنسولگري‌ها براي امور اقتصادي و بازرگاني بود؛ در آن دوران، مواد اوليهٔ ارزان قيمت آذربايجان مثل پنبه، پشم، ابريشم و صنايع نساجي و بافت فرش، كشورهاي اروپايي را به برقراري روابط اقتصادي با تبريز و آذربايجان تشويق مي‌كرد.
وي يادآور شد: كنسولگري انگليس، قديمي‌ترين نمايندگي سياسي خارجي در تبريز بود كه در سال 1837 ميلادي تأسيس شد و در محدوده بلوك امروزي 'پاساژ' (كوچه پستخانه قديم)، در كوچه 'زرگرباشي' قرار داشت.
محقق تاريخ تبريز ادامه داد: كنسولگري روسيه نيز كه كمي پس از آن تاريخ فعاليت خود را آغاز كرد، در شمال بلوك پاساژ، در كوچه كنسولگري واقع شده بود؛ كنسولگري فرانسه نيز در سال 1866 ميلادي در همين كوچه گشايش يافت؛ اين كوچه به سبب وجود اين 2 كنسولگري به نام 'كوچه كنسولگري' معروف شد. كنسولگري آمريكا نيز در سال 1906 ميلادي در كوچه ارك تأسيس شد.
وي گفت: بيشتر كنسولگري‌هاي تبريز به غير از كنسولگري‌هاي آمريكا، شوروي، فرانسه و تركيه، در زمان دولت محمد مصدق تعطيل شدند؛ در حال حاضر تنها 2 كنسولگريِ تركيه و جمهوري آذربايجان در اين شهر فعال است.

** درخواست ايجاد كنسلوگري آلمان و احياي نمايندگي سياسي روسيه
مدير دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در آذربايجان‌شرقي نيز از درخواست ايجاد كنسولگري آلمان و احياي كنسولگري روسيه در تبريز خبر داد.
اسماعيل بابايي‌راغب با بيان اينكه ايجاد كنسولگري در كشورهاي مختلف توسط كشور متقاضي كنسولگري بايد انجام گيرد، افزود: جمهوري اسلامي ايران نيز در راستاي تأمين منافع اتباع خود در خارج از كشور مي‌تواند نسبت به تاسيس كنسولگري در هر كشوري اقدام كند.
وي يادآور شد: براي ايجاد كنسولگري در ايران بايد كشورهاي متقاضي، درخواست خود را به جمهوري اسلامي ايران ارائه دهند و بعد از بررسي و هماهنگي‌هاي لازم توسط مبادي ذي‌ربط پاسخ نهايي به آنها داده مي‌شود.
وي افزود: در حال حاضر 2 كنسولگري جمهوري آذربايجان و تركيه در تبريز فعال هستند.
مدير دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان آذربايجان‌شرقي با اشاره به درخواست‌ها براي ايجاد كنسولگري در شهر تبريز، بيان كرد: سفير آلمان در سفر خود به تبريز درخواست ايجاد كنسولگري را داشت، ضمن اينكه مقام هاي سفارت روسيه به ويژه سركنسول اين كشور در رشت نيز درخواست ايجاد و احياي كنسولگري در تبريز را داشت كه ما نيز راهنمايي‌ها و هماهنگي‌هاي لازم را انجام داديم تا بتوانند درخواست رسمي خود را توسط سفارت روسيه در تهران به وزارت امورخارجه ايران اعلام كنند.
وي خاطرنشان كرد: وزارت امور خارجه ايران از ايجاد كنسولگري در تبريز براي رفع مسائل و دغدغه‌هاي مردم استقبال مي‌كند.
بابايي راغب يادآور شد: مكان سابق كنسولگري روسيه در تبريز در زمان حاضر هيچ‌گونه فعاليت كنسولي و يا غيركنسولي ندارد و فقط به عنوان يك زمين و محوطه در اختيار سفارت روسيه در تهران است.

**استقبال از ايجاد كنسولگري هاي جديد در تبريز
معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي نيز در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه در جريان درخواست ايجاد يا احياي كنسولگري در تبريز نيستيم، اظهار كرد: با اين وجود از درخواست هر كشور خارجي كه در چارچوب قوانين و مقررات كشورمان با وزارت امور خارجه براي ايجاد كنسولگري در تبريز توافق كند، استقبال مي كنيم.
رحيم شهرتي فر افزود: ايجاد يا احياي كنسولگري ها در تبريز، امكان خوبي براي توسعه مراوادات تجاري و اقتصادي با كشورهاي متقاضي است.
وي با اشاره به مناسبات تجاري و بازرگاني ديرينه تبريز با روسيه و آلمان اضافه كرد: آذربايجان شرقي در زمان حاضر نيز با اين دو كشور همكاري هاي اقتصادي و فني دارد و ايجاد كنسولگري آنها در تبريز مي تواند توسعه اين روابط را تسهيل كند.
معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: چون تبريز از زمان هاي دور تا به امروز از مراكز و قطب هاي اصلي بازرگاني و صادرات و واردات كشور از روسيه و اروپا بوده است، اقدام وزارت امور خارجه در ايجاد يا احياي كنسولگري كشورهاي خارجي در اين شهر، مي تواند افق هاي جديدي را پيش روي كشورمان و اين خطه براي توسعه مناسبات تجاري با جهان پيرامون بگشايد.
وي يادآور شد: خوشبختانه روابط تجاري و صنعتي تبريز با كشوري مانند آلمان هنوز برقرار است و به عنوان نمونه، توليدات كارخانه ماشين سازي اين شهر به بازار آلمان صادر مي شود كه ايجاد كنسولگري آلمان ها در تبريز مي تواند اين روند را تسريع كند.

**ايجاد كنسولگري ها زمينه ساز تسهيل در روابط دوجانبه است
رييس اتاق بازرگاني و كشاورزي تبريز نيز با اشاره به قدمت فعاليت كنسولگري دولت هاي خارجي تبريز در حدود دو سده اخير به خبرنگار ايرنا گفت: تبريز از زمان هاي دور در مسير جاده ابريشم واقع و از شهرهاي مهم و تاثيرگذار تجارت اين جاده تاريخي از شرق به غرب جهان و بالعكس بود و به همين دليل نيز دولت هاي خارجي حتي از دوره 'ونيزيان' در اين شهر نمايندگي داشته اند.
صمد حسين زاده افزود: اين واقعيت تاريخي را نمي توان ناديده گرفت كه تا باز شدن راه دريايي خليج فارس در سال هاي منتهي به جنگ جهاني دوم، تبريز به عنوان قلب تپنده خطه آذربايجان، تنها ورودي و خروجي صادرات و واردات كشورمان بود.
وي اظهار كرد: امروزه نيز تجار، بازرگانان و صنعتگران تبريز ارتباطات وسيعي با كشورهاي آسياي ميانه، روسيه و اروپا با محوريت آلمان دارند، به طوري كه 70 تا 80 درصد فناوري واحدهاي توليدي-صنعتي تبريز آلماني است.
رييس اتاق بازرگاني تبريز با اشاره به سفر بيش از 50 هيات تجاري اروپايي به ويژه آلماني به تبريز در 2 سال اخير تاكيد كرد: هر چند علاقه مندي اين هيات ها به سرمايه گذاري در تبريز به دليل مشكلات سياسي و مسايل مرتبط با تحريم خيلي محقق نشده است، اما به طور قطع اين روند تغيير خواهد كرد و ايجاد كنسولگري آلمان در تبريز مي تواند زمينه ساز تسهيل روابط باشد.
وي روابط تجار، بازرگانان و صنعتگران خطه آذربايجان با روسيه را نيز رو به رشد ارزيابي كرد و افزود: با توجه به عزم سران ايران و روسيه براي توسعه مناسبات فيمابين تجاري، احياي كنسولگري روسيه در تبريز مي تواند به تحقق برنامه هاي مرتبط با اين وضعيت كمك كند.

** شهرداري پشتيبان ايجاد كنسولگري هاي جديد در تبريز است
شهردار تبريز نيز با استقبال از برنامه تقاضاي احيا يا ايجاد كنسولگري هاي جديد در اين كلان شهر گفت: مديريت شهري تبريز نيز با همه امكانات در اختيار از تحقق اين برنامه پشتيباني مي كند.
ايرج شهين‌باهر از ايجاد دو كنسولگري اروپايي در شهر تبريز خبر داد و گفت: زمينه فعاليت مجدد كنسولگري آلمان در تبريز با درخواست سفير اين كشور در تهران و پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه، محقق مي شود و اين مركز ديپلماسي به زودي در خدمت توسعه ارتباطات بين‌المللي شهر خواهد بود.
وي با اشاره به اين‌كه سركنسول روسيه در رشت نيز درخواست مشابهي براي فعاليت ديپلماتيك در تبريز دارد، افزود: سركنسولگري روسيه، پس از سال‌ها وقفه، مجدداً در تبريز برپا مي‌شود.
شهردار تبريز متذكر شد: شهرداري تبريز، با برخورداري از قابليت‌ دوستي‌ها، پيمان‌ها و خواهرخواندگي‌هاي بين‌المللي، پشتيبان فعاليت‌ كنسولگري‌هاي خارجي در شهر است.
518
۰ نفر