۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82854876
T T
۰ نفر
آماده همكاری برای بازگشت صلح و آرامش به افغانستان هستیم

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران اسلامی آمادگی دارد تجربیات خود در مبارزه با تروریسم را در اختیار برادران افغان قرار دهد و قاطعانه از روند صلح در این كشور با محوریت دولت وحدت ملی افغانستان حمایت می كند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ دوم محمد احدی روز چهارشنبه در نشست با معاون سیاسی و راهبردی وزیر دفاع ملی افغانستان و هیات همراه با اشاره به اینكه افق روشنی پیش روی ملت افغانستان قرار دارد، اظهار داشت: هدف از این دیدارها بررسی روابط دفاعی ـ نظامی و كمك به توسعه دو كشور دوست و برادر بوده و امیدواریم این دیدارها موجب تحكیم هر چه بیشتر روابط شود.
معاون امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اینكه جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری صلح و ثبات در افغانستان است، افزود: دو ملت ایران و افغانستان دارای تمدن و اشتراكات فراوانی بوده كه باید از این ظرفیت های موجود حداكثر استفاده صورت گیرد.
امیر احدی سیاست جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با كشورهای همسایه و كمك به استقرار صلح و ثبات در منطقه عنوان كرد و ادامه داد: ایران بر توسعه روابط با كشور دوست و برادر افغانستان اهتمام ویژه داشته و اعتقاد داریم بیش از این می توانیم روابط دو كشور را در حوزه های مختلف توسعه دهیم.
معاون امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان در ارتباط با قربانیان حملات تروریستی اخیر در این كشور خاطرنشان كرد: آنهایی كه داعش را ایجاد و در سوریه و عراق از آنها حمایت كردند و حتی بخشی از سران و عناصر موثر آنها را از مهلكه نجات دادند؛ امروز در انتقال آنها به افغانستان نقش آفرینی می كنند و باید دانست حضور داعش در افغانستان بر پیچیدگی اوضاع امنیتی این كشور خواهد افزود و جمهوری اسلامی ایران از این شرایط به وجود آمده احساس نگرانی می كند.
امیر سرتیپ دوم احدی با بیان اینكه حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق، سوریه و افغانستان در برابر تروریست ها همواره و مستمر بوده است، تاكید كرد: ایران حمایت از كشورهای مظلوم و تحت ستم را همیشه تكلیف خود می داند و حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره بر این موضوع تاكید داشته اند كه حمایت از مردم مظلوم افغانستان در دوره اشغال این كشور نمونه بارز آن بوده است.
معاون امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت منطقه با مشاركت همه كشورهای منطقه بوده است، اضافه كرد: حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه به نفع ملت ها نبوده و آنها فقط به دنبال اهداف استعماری خود هستند.
وی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات و همكاری با دولت افغانستان جهت بازگشت صلح و آرامش به این كشور تاكید كرد و اظهار داشت: با قاطعیت تمام از روند صلح در افغانستان با محوریت دولتِ وحدت ملی این كشور با مشاركت همه اقوام در چارچوب قانون اساسی افغانستان حمایت می كنیم و معتقدیم نباید این كشور به محل رقابت های منطقه ای تبدیل شده و بلكه باید كانون همكاری ها و همگرایی های منطقه ای باشد.
احمد تمیم عاصی معاون سیاسی و راهبردی وزارت دفاع ملی افغانستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس جمهور و وزیر دفاع ملی افغانستان به مقامات و دولت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امیدواریم در این سفر دور جدیدی از همكاری های دفاعی ـ نظامی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران آغاز شود.
وی با بیان اینكه توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران برای كشور افغانستان بسیار حائز اهمیت بوده و یك ارزش ملی تلقی می شود، افزود: هدف اساسی از این سفر آغاز فصل جدیدی از همكاری های دفاعی و امنیتی و تحكیم و گسترش روابط دوجانبه است و تلاش داریم سفر وزیر دفاع افغانستان به تهران نیز در آینده نزدیك محقق شود.
معاون سیاسی و راهبردی وزارت دفاع ملی افغانستان با اشاره به سیاست كلان دولت اسلامی افغانستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: افغانستان، امنیت ایران را امنیت خود دانسته و هیچ گونه تهدیدی علیه ایران را نخواهد پذیرفت.
وی با اشاره به حضور داعش در افغانستان گفت: حضور گروه های تروریستی به ویژه داعش را در افغانستان تحمل نمی كنیم و از جهان اسلام درخواست داریم مردم كشورم را در برابر جنایتكاران داعش و گروهك های تروریستی حمایت كنند.
احمد تمیم عاصی خواستار تشكیل كمیسیون مشترك امنیتی بین ایران و افغانستان برای گسترش همكاری ها شد و تصریح كرد: دولت و ملت افغانستان، جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح ایران را همكار، دوست و برادر خود می دانند و حفظ ثبات و امنیت ایران اسلامی از اولویت های سیاست راهبردی دولت افغانستان است.
احمد تمیم عاصی معاون سیاسی و راهبردی وزارت دفاع ملی افغانستان به دعوت امیر سرتیپ محمد احدی معاون امور بین الملل وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در رأس یك هیات بلند پایه دفاعی و نظامی روز (سه شنبه 15 اسفند 96) وارد تهران شد.
براساس این گزارش، وی در مدت اقامت در كشورمان، ضمن ملاقات و مذاكره با همتای ایرانی خود، با وزیر دفاع، معاون بین الملل ستاد كل نیروهای مسلح، فرمانده مرزبانی ناجا و عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیرامون توسعه روابط دفاعی و نظامی میان دو كشور دیدار و مذاكره خواهد كرد.
معاون سیاسی و راهبردی وزارت دفاع ملی افغانستان همچنین از توانمندی های صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران بازدید می كند.
اجتمام**7029 **1569
۰ نفر