۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۵۹
کد خبر: 82851848
T T
۰ نفر
اذعان تحلیلگر لبنانی به تغییر توازن قوا در منطقه به نفع محور مقاومت

بیروت-ایرنا-«ولید شراره» استاد روابط بین الملل و تحلیلگر لبنانی در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد كه توازن قوا در منطقه از سال 2015 به این سو به نفع محور مقاومت تغییر یافته و همین امر نگرانی هایی را در آمریكا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ایجاد كرده است.

شراره در این گفت و گو به تحلیل و ارزیابی دلایل تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت و نیز برنامه های جبهه مقابل پرداخت. در ادامه متن كامل گفت و گوی ایرنا آمده است:

*ایرنا: آیا می توان گفت كه توازن قوا در منطقه به صورت گسترده ای به نفع محور مقاومت تغییر یافته است؟
*ولید شراره: بدون شك از سال 2015 توازن قوا به نفع محور مقاومت تغییر یافته است. این مساله به دلایل مختلف رخ داده است. مهمترین دلیل، ایستادگی این محور در برابر هجوم آمریكا علیه آن در همه جبهه ها بود. افزون بر این قرابت برخی طرف ها از جمله تركیه به ایران و روسیه در برهه اخیر در این موفقیت موثر بوده است. این تغییر رویكرد تركیه از زمان كودتای نافرجام آغاز شد. علاوه بر این مداخله روسیه در سوریه سهم بزرگی در حمایت از محور مقاومت داشت. این جبهه همچنین در عراق و به طور مشخص در جنگ با داعش دستاوردهای بزرگی كسب كرد.
در سمت مقابل، محور دشمن دچار انشقاق و تضاد بین اعضای آن شد. از جمله می توان به تضاد بین آمریكا با تركیه، سعودی با قطر و سعودی با تركیه اشاره كرد. بدین صورت تضادهای موجود در ائتلاف آمریكا به اوج رسید و همین مساله در افزایش پیشروی های محور مقاومت در منطقه سهم مهمی داشت.

*ایرنا: برخی معتقدند كه این صف بندی ها ثابت نیست. مثلا گفته می شود كه به حضور تركیه در كنار روسیه و ایران نمی توان حساب باز كرد. آیا این احتمال وجود ندارد كه این مساله بر وضعیت توازن قوا تاثیر بگذارد؟
**ولید شراره: بله ما عملا در مقابل یك واقعیت در حال تحول قرار داریم. در مقابل ما كشورهایی هستند كه در برخی موضوعات نقاط اشتراك دارند و در برخی پرونده های دیگر در حال نزاع هستند. مثلا تركیه و روسیه درباره وحدت سوریه و راه حل سیاسی توافق دارند اما ترك ها هنوز هم مخالف گفت و گو با نظام سوریه هستند. آنها همچنین معترض كمك های آمریكا به كردها هستند و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می دانند. می توانیم بگوییم كه كه ما با یك بازی ژئوپلیتیك سنتی روبرو هستیم كه ائتلاف ها در آن غیرثابت است و پیچیده های زیادی وجود دارد. البته اصول محور مقاومت ثابت است و بر همین اساس است كه این محور در تغییر توازن قوا موفق بوده است.

*ایرنا: ما امروز شاهد افزایش تنش از سوی آمریكا بویژه در سوریه هستیم. تا چه حدی این وضعیت چالش برای محور مقاومت است؟
**ولید شراره: بله در عمل اوضاع تغییر یافته است و آمریكا به دنبال بازآفرینی نقش خود است. این كشور نقشه ای برای تقسیم سوریه دارد و شاهد عملیات تجاوزكارانه از سوی آمریكایی ها علیه ارتش عربی سوریه و مقاومت در سوریه هستیم. از سوی دیگر جنگ محدودی هم بین روسیه و واشنگتن در سوریه وجود دارد. این جنگ پس از اعلام استراتژی امنیت ملی، امنیت نظامی و هسته ای بیشتر شده است. در این استراتژی های سه گانه به طور مشخص روسیه به عنوان تهدید آمریكایی ها و كشور رقیبی كه به دنبال جلوگیری از هژمونی آمریكاست شناخته شده است. پاسخ روسیه را در سخنرانی اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این كشور دیدیم.
جنگ روسیه و آمریكا از ویژگی های بارز جهان امروز است و در اكثر میدان ها از سوریه و منطقه بالكان تا شرق آسیا و كره این جنگ وجود دارد. این مساله شرایط را پیچیده می كند و چالشی برای محور مقاومت است.

*ایرنا: آیا ممكن است این چالش ها به رویارویی نظامی گسترده ای منجر شود؟
**ولید شراره: در حقیقت چالش امروز به جنگی تركیبی تبدیل شده است كه ویژگی آن درگیری های محدود و نیز عملیات ویژه نظامی است. مثلا حوادثی از نوع حمله به پایگاه حمیمیم یا سرنگون كردن هواپیمای روسی رخ خواهد داد یا شاید حملاتی نظامی علیه نیروهای آمریكایی از سوی نیروهایی ویژه اتفاق بیفتد. البته این ها در كنار جنگ رسانه ای و سایبرنتیك است. اولویت واشنگتن تقابل با محور مقاومت و روسیه در منطقه است.

*ایرنا: نقش اسرائیل در این جنگ چیست؟
**ولید شراره: اسرائیل بخشی از جنگ آمریكا است. حملاتی كه اسرائیل علیه اهدافی در سوریه انجام داد در راستای استراتژی جدید آمریكا است. به نظر می رسد كه آمریكایی ها نقش بیشتر اسرائیل را در مرحله پیش رو می خواهند. این نقش منطبق با ائتلاف با برخی كشورهای عربی در رویارویی با محور مقاومت است. ما احتمالا شاهد نقش بیشتر اسرائیل از طریق حملات علیه گروه های مقاومت باشیم. اما ارتش اسرائیل هرگز به تنهایی و بدون هماهنگی با واشنگتن وارد جنگ ها نمی شود. این مساله را آشكارا رئیس ستاد مشترك ارتش اسرائیل بیان كرده است. هماهنگی بین اسرائیل و آمریكا علنی و آشكار است.

*ایرنا: نقش عربستان در جنگ علیه مقاومت چگونه است؟ آیا این نقش محوری است یا ثانویه؟
**ولید شراره: عربستان نقش ثانویه دارد و بیشتر از آن حمایت مالی و تبلیغاتی خواسته می شود. این كشور با آمریكا همكاری اطلاعاتی دارد و در زمینه تبلیغات سیاسی و حمایت های مذهبی نیز اقداماتی انجام می دهد. البته ممكن است اگر نبرد پیچیده شود در عرصه میدانی هم حضور پیدا كند. اما اگر چنین مساله ای به وقوع بپیوندد نتایج خطرناكی را به بار خواهد آورد. به این دلیل كه در داخل عربستان طرف هایی هستند كه راضی به ائتلاف با اسرائیل نیستند. همچنین این نتایج خطرناك برای كشورهای اردن و مصر كه واشنگتن آنها را شریك استراتژیك خود می داند، وجود خواهد داشت.
خاورم**388**2054

سرخط اخبار جهان