۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82847263
T T
۰ نفر
در صنعت هوافضا نبايد فقط به دنبال پرتاب ماهواره بود

تهران- ايرنا- معاون پژوهشي دانشگاه صنعي اميركبير با اشاره به كاربردهاي فراوان صنعت هوافضا گفت: در اين صنعت نبايد فقط به فكر پرتاب ماهواره بود و مي توان به خدمات فراوان ناشي از داده هاي اين صنعت توجه كرد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر حسين حسيني تودشكي عصر چهارشنبه در اولين رويداد ايده پردازي هوافضاي انجمن علمي دانشكده هوافضا 'ايرآپ' افزود: هرچه مشتري هاي نوآوران و كارآفرينان سازمان هاي بزرگتر باشند، عامل خطر در پذيرش آن نوآوري بالاتر مي رود و هر چقدر مردم مخاطب نوآوري باشند خطر كمتري خواهد داشت.
وي ادامه داد: در حوزه هوافضا مي توان از داده هاي موجود سازمان فضايي به خوبي استفاده كرد و نرم افزارهاي موبايلي ساخت كه نياز مردم را در حوزه هاي مختلف هواشناسي و محيط زيست تامين كند.
عضو هيات علمي دانشاه امير كبير همچنين بااشاره به بحث نوآوري در دانشگاه هاي نسل سوم بيان كرد: ماموريت اين دانشگاه ها فقط پرداختن به توليد ثروت از علم نيست بلكه در كنار ديگر فعاليت هاي آموزشي، فعاليت هاي پژوهشي نيز بايد به كارآفريني بپردازند.
حسيني تودشكي تاكيد كرد: پژوهش هاي كاربردي از جنس نيازهاي روز مردم است اما همچنين بايد به پژوهش هايي توجه شود كه نيازهاي آينده را تامين كند.
معاون پژوهشي دانشگاه اميركبير عنوان داشت: اگر به اين كلان روندها توجه نكنيم به خصوص در زماني كه مشكلات اقتصادي افزايش مي يابد يقينا در حوزه هاي مختلف انرژي، سلامت و ايمني دچار مشكل خواهيم شد.
دكتر حسيني تودشكي ادامه داد: حتي همين پژوهش ها نيز پژوهاي كاربردي به شمار مي آيند اما كاربردهاي 20 سال آينده هستند و مي توان گفت حدود 70 درصد رساله هاي دكتري در دانشگاه هاي مطرح آمريكا و اروپا از اين دست پژوهش ها هستند كه دولت هم روي آنها سرمايه گذاري مي كند.
وي تصريح كرد: اما در حوزه نياز روز كه مي تواند منجر به اقتصاد دانش بنيان شود و براي صنعت ما در دسترس تر هست در حوزه نوآوري شكل مي گيرد.
معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اميركبير ادامه داد: دانشگاه هاي نسل 3 هم به پژوهش هاي بنيادي و پژوهش هاي كاربردي و هم به كلان روندها توجه مي كند.
حسيني تودشكي تصريح كرد: در حوزه بودجه هاي پژوهشي دانشگاه ها در مصوبات دولت براي سال 97 شاهد پيشرفت هايي هستيم كه شامل تخصيص 40 درصد از بودجه بخش تحقيق و توسعه شركت هاي دولتي براي انجام پژوهش با دانشگاه ها است.
دكتر حسيني تودشكي گفت: اين امر مي تواند به ظهور شركت هاي دانش بنيان و افزايش نوآوري در دانشگاه ها منجر شود زيرا اگر اين شركت ها با دانشگاه تفاهم نامه نداشته باشند 40 درصد از بودجه بخش تحقيق و توسعه آنها تخصيص نخواهد يافت.

**تاسيس برج فناوري شماره 2 دانشگاه اميركبير
معاون پژوهشي دانشگاه اميركبير همچنين با اشاره به سياست هاي دانشگاه اميركبير طي 4 سال گذشته گفت: با توجه ويژه به نوآوري برج فناوري شماره يك را در دانشگاه احداث كرديم كه اكنون بيش از 90 شركت دانش بنيان، واحد فناور و تيم هاي شتاب دهنده در آن مشغول فعاليت هستند.
استاد دانشگاه امير كبير افزود: برج فناوري شماره 2 را در سال آينده با تعمير و نوسازي يكي از ساختمان هاي قديمي دانشگاه تاسيس خواهيم كرد و به ظرفيت نوآوري اضافه مي شود.
وي با اشاره به اهميت همكاري دانشگاه و صنعت بيان داشت: مجموعه شتاب دهنده ها و شركت هاي دانش بنيان و واحدهاي فناور در اين برج مستقر مي شوند اما در همان حال دفاتر تحقيق و توسعه شركت هاي داخلي و خارجي نيز در برج خواهند بود، براي اينكه به طور مستقيم با نوآوران دانشگاهي در زمينه رفع نيازهاي روز خود رايزني كنند و به نتيجه برسند.
وي همچنين برنامه ديگر دانشگاه را وارد كردن فرهنگ نوآوري در بستر دانشگاه اعلام كرد و گفت: رويه اي را توسعه داده ايم كه در دانشكده هاي مختلف مراكز تخصصي نوآوري را راه اندازي كنيم.
مركز تخصصي اول در دانشكده مهندسي دريا ، مركز تخصصي دوم در حوزه مهندسي پزشكي و مركز تخصصي ديگر در دانشكده مهندسي هوافضا خواهد بود.
دكتر حسيني تودشكي خاطرنشان كرد: در اين مراكز دانشكده ها بايد يك حامي تخصصي صنعتي براي خود جذب كنند تا به صورت مستقيم فعاليت ها را با اين حامي پيش ببرد.
معاون پژوهشي دانشگاه اميركبير همچنين به گستردگي زمينه فعاليت و نوآوري در حوزه هوافضا اشاره كرد و افزود: كار تخصصي در اين حوزه تنها به ساخت قطعات ماهواره، هواپيماهاي كوچك و بزرگ و پرتاب ماهواره منتهي نمي شود و چالش هاي زيادي در اين حوزه است كه نخبگان دانشگاهي مي توانند با نوآوري وارد آن شوند.
در اين رويداد كه به همت انجمن علمي دانشكده هوافضاي دانشگاه امير كبير برگزار شده بود همچنين ايده پردازان ايده هاي خود را در مدت كوتاهي توضيح دادند.
برگزاري اين رويداد از هفت ماه قبل با فراخوان براي پذيرش ايده ها آغاز شده است و ايده ها در دو زمينه نوآوري هاي دانشجويي و نيازهاي شركت هاي فعال در زمينه هوافضا پذيرفته و غربال شده اند.
علمي*9157*3061*1440
۰ نفر