۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82841761
T T
۰ نفر
2 درصد معادن و بخشي از عناصر راهبردي معدني كشور در قم وجود دارد

قم - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بيان اين كه قم داراي 25 نوع ماده معدني قابل استخراج است گفت: 2 درصد معادن و بخشي از عناصر راهبردي معدني كشور همچون ليتيوم، منگنز و طلا در اين استان وجود دارد.

محمود سيجاني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، تاكيد كرد: در برخي از عناصر معدني همچون منگنز قم داراي بزرگترين معادن كشور است كه بر اساس برنامه اي راهبردي تلاش مي شود از فروش خام اين مواد جلوگيري و با فرآوري آن، ارزش افزوده بالاتري وارد چرخه اقتصاد استان شود.
وي بيان كرد: درياچه نمك داراي ظرفيت هاي معدني بسياري است و حتي برخي از عناصر معدني راهبردي همچون ليتيوم در آن كشف شده است، بنابراين اكتفا كردن به برداشت نمك طعام از اين نعمت الهي صحيح نمي باشد و بايد در چارچوب رعايت اصول زيست محيطي، مواد معدني كشف شده از اين درياچه استخراج شود.
درياچه نمك در ناحيه شرقي استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترين درياچه فصلي و فراشور كشور است كه حدود 200هزار هكتار وسعت داشته و يك سوم آن در محدوده جغرافيايي استان قم قرار گرفته و داراي ساختار زمين شناختي كم نظير شامل پوسته نمكي و حاشيه باتلاقي است.
وي ادامه داد: در زمينه استخراج طلا و ساير عناصر راهبردي از معادن قم مطالعاتي صورت گرفته است كه با تكميل اين مطالعات توسط سازمان زمين شناسي، كار استخراج آن آغاز خواهد شد.
سيجاني گفت: همچنين بازسازي و نوسازي ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده در بخش معدن براي كاهش هزينه هاي استخراج مواد معدني در اولويت برنامه هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
وي با اشاره به اين كه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم سهم عمده اي در اقتصاد استان دارد، افزود: نزديك بودن به پايتخت و قرار گرفتن در مركز ايران موقعيت ويژه اي را براي توسعه صنايع در قم به وجود آورده است.
وي ادامه داد: صنعت براي استمرار به افراد متخصص نياز دارد، به همين دليل حوزه جذابي براي به كار گيري فارغ التحصيلان دانشگاهي است و با توسعه آن مي توان علاوه بر افزايش توليد داخلي، فرصت هاي شغلي پايدار را ايجاد كرد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: حفظ واحدهاي توليدي موجود و ايجاد واحدهاي صنعتي جديد با فرصت هاي شغلي پايدار از جمله راهبردهاي اين سازمان است كه از طريق پرداخت تسهيلات رونق توليد دنبال مي شود.

** برنامه هاي قم در بخش معدن
سيجاني گفت: هم اكنون 162 معدن شناخته شده داراي پروانه بهره برداري و 30 مجوز استخراج شن و ماسه در استان قم وجود دارد كه 1.8 درصد از كل معادن كشور را تشكيل مي دهد.
وي بيان كرد: از نظر مالكيت معادن استان قم 122 معدن به صورت خصوصي و 39 معدن به صورت تعاوني و تنها يك معدن تحت اختيار دولت فعاليت مي كند.
وي ادامه داد: مهمترين ذخاير شناخته شده استان شامل معادن فلزي (سرب، روي، مس، منگنز) معادن غير فلزي (كائولن، باريت، نمك و سولفات سديم) و معادن مواد اوليه مصالح ساختماني (سنگ هاي تزئيني، مرمريت، گرانيت، سنگ هاي لاشه، سنگ آهك و سنگ گچ) است.
وي افزود: ميزان سرمايه گذاري انجام شده در صنايع معدني استان سه هزار و 145 ميليارد ريال است كه در صورت تامين 2 هزار و 861 ميليارد ريال سرمايه در گردش مورد نياز بخش معادن، ظرفيت بهره برداري از آن تقويت شده و فرصت اشتغال براي سه هزار و 200 تن فراهم خواهد شد.
وي ادامه داد: معادن استان براي فعاليت با مشكل هايي مانند ركود بازار فروش، فرسودگي ماشين آلات بهره برداري، نداشتن سرمايه در گردش مورد نياز و قيمت تمام شده بالاي مواد استخراج شده، مواجه هستند كه با رفع اين مسائل مي توان سهم استخراج مواد معدني در استان قم را از سه و نيم ميليون تن در سال به ميزان قابل توجهي افزايش داد.
سيجاني در خصوص آخرين وضعيت فعاليت معدن منگنز ونارچ نيز گفت: اين معدن با بيش از هشت و نيم ميليون تن ذخيره، بزرگترين معدن منگنز ايران است كه بالاترين حجم ذخيره اين ماده معدني را در كل منطقه غرب آسيا و خاورميانه دارد.
وي بيان كرد: هم اكنون از اين معدن در هر سال به طور متوسط 70 هزار تن ماده معدني استخراج مي شود و 260 تن به طور مستقيم در آن مشغول به كار هستند.
معدن منگنز ونارچ در جنوب غربي شهر قم و در محدوده بخش كهك واقع شده كه فاصله آن تا مركز قم حدود 30 كيلومتر است.
سيجاني همچنين به برپايي نخستين نمايشگاه تخصصي معدن و صنايع معدني استان قم در روزهاي اخير اشاره كرد و گفت: در اين نمايشگاه ظرفيت هاي بسيار قابل توجه قم در بخش معدن در مقابل ديد سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار گرفت و اميدواريم اين حركت موجب پويايي بيشتر و رونق اقتصادي روز افزون معادن قم شود.
اين نمايشگاه از دوم تا چهارم اسفندماه جاري در محل نمايشگاه هاي دايمي استان داير بود و مورد توجه مردم، مسئولان اقتصادي استان و فعالان بخش خصوصي قرار گرفت.
7405/ 1175

سرخط اخبار استان‌ها