تغيير در شيوه زندگي مردان به طولاني تر شدن عمر و سلامت آنها كمك مي كند

كرمانشاه- ايرنا- معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه با اشاره به اينكه بسياري از خطرات بهداشتي كه سلامت مردان را تهديد مي‌كند، قابل پيشگيري است، گفت: مردان قادرند تنها با كمي تغيير در شيوه زندگي هم عمر طولاني‌تري داشته باشند و هم سالم‌ تر زندگي كنند.

دكتر ابراهيم شكيبا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پويش هفته ملي سلامت مردان ايران، همه ساله در هفته اول اسفند ماه با هدف اطلاع رساني و حساس سازي گروه هاي مختلف جامعه در خصوص اولويت هاي سلامت مردان برگزار مي شود.
او گفت: به دليل اهميت و شيوع كم تحركي در جامعه و تاثير آن بر تمام ابعاد سلامت افراد و نقش آن در افزايش بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان ها و عوامل خطر مهمي مانند چاقي و چاقي شكمي، فشارخون بالا، ديابت و ساير بيماري ها و مشكلات رواني اجتماعي و اسكلتي عضلاني به ويژه در مردان، ورزش و فعاليت بدني به عنوان محور اصلي پويش سلامت ملي مردان در سال جاري انتخاب شده است.
شكيبا در ادامه با اشاره به اينكه 30 دقيقه ورزش با شدت متوسط در پنج تا هفت روز هفته براي حفظ سلامتي و پيشگيري از بيماري ها توصيه مي شود، اظهار كرد: ورزش و فعاليت بدني مي تواند خطر حمله قلبي، مغزي، فشار خون بالا و افزايش كلسترل خون را به طور محسوس كاهش دهد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در ادامه به ارائه خدمات در پايگاه هاي سلامت استان در قالب بسته خدمات نوين اشاره كرد و افزود: خدماتي مانند بررسي تناسب اندام و مشاوره براي لاغري، اضافه وزن، چاقي و چاقي شكمي و مشاوره تغذيه جهت اصلاح الگوي غذايي در اين پايگاه ها ارائه مي شود.
به گفته وي، از ديگر خدمات اين پايگاه ها، مشاوره و ارائه نسخه ورزشي براي بهبود فعاليت بدني تحرك، ارائه مكمل ويتامين D رايگان، اندازه گيري فشارخون، قند و چربي خون و خطرسنجي سكته قلبي و مغزي، بررسي و مشاوره سلامت روان و غربالگري سرطان هاي پستان و دهانه رحم براي زنان و سرطان روده بزرگ براي مردان و زنان در قالب اين بسته خدمت براي ميانسالان يعني زنان و مردان 30 تا 60 ساله در تمام پايگاه هاي سلامت استان و به صورت رايگان ارائه مي شود.
شكيبا محورهاي اطلاع رساني در هفته ملي سلامت مردان را نقش فعاليت بدني در سلامت همه گروه هاي سني و جمعيتي، نقش ورزش در كنترل عوامل خطر بيماري قلبي عروقي با تاكيد بر چاقي شكمي به عنوان زنگ خطر سلامت مردان، سلامت مردان سلامت خانواده، ورزش همگاني و محيط زندگي حامي فعاليت بدني، محيط كار حامي فعاليت بدني، نقش ورزش در سلامت رواني و اجتماعي مردان و نقش ورزش در سلامت اسكلتي عضلاني مردان ذكر كرد.
شعار امسال هفته ملي سلامت مردان ايران 'ورزش كليد طلايي سلامت مردان است'.
از جمعيت 2 ميليون نفري استان كرمانشاه حدود 50.4 درصد را مردان و 49.6 را زنان تشكيل مي دهند.
3033/8066

سرخط اخبار استان‌ها