۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82807873
T T
۰ نفر
مصرف داروهاي ضد صرع در دوران بارداري ممنوع نيست

اصفهان- ايرنا- يك متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينكه زنان مبتلا به صرع كه قصد بارداري دارند بايد برنامه ‌ريزي‌هاي لازم را 6 ماه قبل از بارداري انجام دهند، گفت: اين افراد نبايد ترسي از مصرف داروهايشان در دوران بارداري داشته باشند اما مشورت با پزشك در اين زمينه ضرورت دارد.

دكتر پرويز بهرامي روز پنجشنبه در حاشيه كنگره صرع در اصفهان در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: احتمال اينكه حدود نيم درصد از زنان باردار مبتلا به صرع باشند وجود دارد هرچند كه اين مشكل چندان شايع نيست.
وي افزود: در صورتي كه پزشك معالج شناخت كاملي از بيماري صرع داشته باشد، حدود 90 درصد موارد، مادران باردار به سلامت زايمان كرده و هيچ مشكلي آنها و نوزادشان را تهديد نمي ‌كند.
بهرامي گفت: زنان مبتلا به صرع كه قصد بارداري دارند بايد 2 ماه قبل از اقدام به بارداري مصرف اسيد فوليك را به صورت روزانه مدنظر قرار دهند.
وي ادامه داد: مصرف فوليك اسيد را قبل از بارداري بايد شروع و در دوران بارداري ادامه دهند تاخطر نقص عصبي در نوزاد كاهش پيدا كند، همچنين خواب و تغذيه مناسب، دوري از استرس و اضطراب در اين زمان از اهميت بسياري برخوردار است.
بهرامي با بيان اينكه مادران باردار نبايد ترسي از مصرف داروهايشان در دوران بارداري داشته باشند، گفت: عدم مصرف اين داروها عوارض زيادي براي مادر باردار و جنين به همراه خواهد داشت و درصورت بروز تشنج، موجب كمبود اكسيژن در جنين و احتمال سقط ، جدا شدن جفت و خونريزي داخل مغزي وحتي مرگ جنين مي‌شود.
اين متخصص مغز و اعصاب با تاكيد بر اينكه مادران باردار مبتلا به صرع نبايد به هيچ عنوان داروهايشان را قطع كنند، گفت: دوز موثر دارو توسط پزشك تعيين مي‌شود و بيمار بايد در اين دوران تحت نظر پزشك باشد تا خطري مادر و جنين را تهديد نكند همچنين انجام برخي از آزمايش‌ها و سونوگرافي‌هاي ويژه براي بررسي وضعيت جنين ضروري است.
وي خاطرنشان كرد: بهتر است زنان باردار مبتلا به صرع در اواخر دوران بارداري روزانه 10 ميلي گرم مكمل ويتامين k مصرف كرده و در هنگام تولد نيز يك ميلي گرم از اين ويتامين به صورت عضلاني به نوزاد تزريق شود.
بهرامي با بيان اينكه زنان باردار مبتلا به صرع در اكثر مواقع مي‌توانند به صورت طبيعي زايمان كنند خاطرنشان كرد: در صورتي كه در ماه آخر دچار تشنج شده يا احتمال اين مشكل هنگام زايمان براي زنان مبتلا به صرع وجود دارد بايد به صورت سزارين زايمان كنند.
وي افزود: اين زنان بعد از زايمان تا 24 ساعت بايد تحت نظر پزشك باشند و در دوران شيردهي نيز از ترس عوارض دارو نبايد داروهاي شان را قطع كنند چرا كه اين مساله عوارض زيادي براي آنها و نوزادشان بهمراه دارد ‌و مصرف دارو نمي تواند مانعي براي شيردهي باشد .
اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينكه علت هاي صرع مختلف است، گفت: فردي كه تنها يك بار دچار تشنج شده را نمي توان گفت صرع دارد و نشانه ابتلا به اين بيماري، به بيش از 2 بار تشنج داشتن است.
صرع يا اپي لپسي Epilepsy يكي از مهمترين بيماري هاي مغز و اعصاب است و شايد به قدمت اولين بيماري هاي انسان باشد كه همه ساله تعداد زيادي از انسان ها را درگير خود كرده است.
حدود يك درصد از جمعيت جهان با خطر اين بيماري و عوارض ناشي از آن همچون تروماهاي مختلف و حتي مرگ هاي ناگهاني مواجه هستند.
چهاردهمين كنگره بين المللي صرع از چهارم تا ششم بهمن سالجاري در سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد اصفهان به همت اساتيد، پژوهشگران و نخبگان متخصص مغز و اعصاب ايران برگزار مي شود.
اين كنگره با حضور متخصصان برجسته داخلي و خارجي با هدف تبادل آخرين دستاوردها و تكنولوژي ها در زمينه درمان صرع برپا شده است.
تعداد بيماران مبتلا به صرع در اصفهان حدود 50 هزار تَن تخمين زده مي شود.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علي نعماني - انتشار دهنده : عمادي

سرخط اخبار استان‌ها