۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82806377
T T
۰ نفر

نخستین سكوی فاز 14 پارس جنوبی با موفقیت نصب شد

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82806377
نخستین سكوی فاز 14 پارس جنوبی با موفقیت نصب شد

بوشهر- ایرنا- عملیات نصب نخستین عرشه دریایی ( سكوی) طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی روز چهارشنبه، توسط شناور نصاب 'اوشنیك 5000' در آبهای خلیج فارس با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایرنا، مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: سكوی اصلی آ فاز 14 پارس جنوبی با وزنی معادل 2500 تن روزانه 500 میلیون فوت مكعب (14.1 میلیون مترمكعب) گاز ترش غنی از بلوك فاز 14 پارس جنوبی برداشت می كند.
روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس، به نقل از حمید رضا مسعودی افزود: گاز ترش سكوی آ فاز 14 پارس جنوبی پس از انجام عملیات هوكاپ (اتصال بخش های مختلف سازه)، پیش راه اندازی و راه اندازی، توسط خط لوله 32 اینچی كه پیشتر عملیات نصب آن در بستر خلیج فارس انجام شده است به پالایشگاه و تاسیسات خشكی منطقه پارس 2 ( پارس كنگان) منتقل می شود.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی اظهار كرد: از 11 حلقه چاه سكوی آ فاز 14 پارس جنوبی، هشت حلقه پس از عملیات كامل نصب و راه اندازی سكو، در مدار تولید قرار خواهند گرفت.
وی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده عملیات راه اندازی این سكو تا پایان بهمن ماه سال جاری به طور كامل انجام شود و گاز ترش این سكو به تاسیسات خشكی در منطقه پارس كنگان منتقل شود.
مسعودی با بیان اینكه دكل حفاری كه روی موقعیت آ فاز 14 پارس جنوبی در حال فعالیت بود هم اكنون محل خود را ترك كرده است، اظهار كرد: این دكل به موقعیت سی اقماری این طرح منتقل شده است تا كارهای باقیمانده عملیات حفاری و آماده سازی چاه های این موقعیت را به اتمام برساند.

* آخرین وضعیت روند توسعه فاز 14 پارس جنوبی
وی با اشاره به قرارداد طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی كه در 25 خرداد 1389 در قالب طرح های موسوم به 35 ماهه به امضا رسید، گفت: این قرارداد به كنسرسیومی به راهبری سازمان گسترش و صنایع نوسازی ایران (ایدرو) به مبلغ پنج میلیارد و 250 میلیون دلار واگذار شد.
مسعودی، پیشرفت كلی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی را 77.5 درصد عنوان كرد و افزود: بخش حفاری، خطوط لوله، ساخت سكوها، احداث پالایشگاه و تاسیسات خشكی این طرح به ترتیب از پیشرفت 74، 88، 91 و 75 درصدی برخوردار است.
مسعودی در مورد دیگر بخش های طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: عملیات لوله گذاری خطوط لوله زیردریایی این طرح شامل 230 كیلومتر خطوط لوله 32 اینچ، خطوط 4.5 اینچی تزریق گلایكول و خطوط درون میدانی كه سكوهای فرعی و اصلی را به یكدیگر متصل می كنند، به طور كامل به انجام رسیده است.
وی همچنین به عملیات حفاری این طرح اشاره و بیان كرد: عملیات حفاری 22 حلقه چاه از چهار موقعیت فاز 14 شامل 44 حلقه چاه بطور كامل به اتمام رسیده است و عملیات حفاری 22 حلقه چاه كه در اختیار شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران است تا سه ماه آینده به اتمام می رسد.
مسعودی با اشاره به مراحل پیشرفت ساخت سه سازه دریایی دیگر این طرح گفت: میزان پیشرفت ساخت سكوی بی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در یارد بندرعباس به 88 درصد رسیده و پیش بینی می شود عملیات بارگیری آن در ابتدای خردادماه سال 97 انجام شود، همچنین عملیات ساخت سكوی اقماری 14سی و ا4 دی در یارد صدرا با پیشرفت قابل قبولی در دست اجراست.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی روند پیشرفت احداث پالایشگاه این فاز را مثبت ارزیابی كرد و گفت: سرعت كار در بخش خشكی و پالایشگاهی فاز 14 پارس جنوبی از نیمه دوم سال 1395 افزایش یافته به گونه ای كه همه تجهیزات مورد نیاز این تاسیسات و بخش عمده ای از كالاهای مربوط به تأسیسات برق و ابزار دقیق وارد پالایشگاه شده كه به فراخور توالی نصب، تكمیل خواهد شد.
طرح توسعه فاز ١4 پارس جنوبی به كارفرمایی شركت نفت و گاز پارس با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 6٠٠ هزار مترمكعب گاز ترش و ٧5 هزار بشكه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.
سالانه بیش از یك میلیون تن گاز مایع، یك میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و روزانه 4٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.
اجرای پروژه این فاز به كنسرسیومی متشكل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شركت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شركت ملی حفاری ایران، شركت مجتمع كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شركت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شركت پایندان و شركت ماشین سازی اراك واگذار شده كه مسئولیت رهبری كنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار است.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است كه روی خط مرزی مشترك ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 كیلومتر مربع است كه سهم متعلق به ایران 3700 كیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمكعب گاز به همراه 18 میلیارد بشكه میعانات گازی است كه هشت درصد كل گاز دنیا و نزدیك به نیمی از ذخایر گاز كشور را شامل می شود.
در میدان مشترك گازی پارس جنوبی در بخش ایرانی آن 19 میلیارد بشكه میعانات گازی وجود دارد كه 9 میلیارد بشكه قابل برداشت است.
هم اكنون در 18 فاز در حال بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 810 هزار بشكه میعانات گازی تولید می شود كه از این میزان 80 هزار بشكه مربوط به فازهای 2 و 3 است.
طرح توسعه میدان مشترك گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده كه هم اكنون با بهره برداری از 18فاز آن روزانه 570 میلیون متر مكعب گاز تولید می شود.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

سرخط اخبار اقتصاد