۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82796761
T T
۰ نفر

30 درصد بناهاي تاريخي سبزوار نيازمند مرمت

۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82796761
30 درصد بناهاي تاريخي سبزوار نيازمند مرمت

سبزوار- ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار گفت: از مجموع 160 بناي تاريخي اين شهرستان كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، 30 درصد نياز به مرمت اضطراري دارند.

محمودرضا سليماني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كاروانسراي صالح آباد، خانه هاي تاريخي اميري و افچنگي و آب انبارها نسبت به ساير آثار تاريخي در اولويت مرمت اضطراري قرار دارند.
وي اظهار كرد: براي مرمت اين بناهاي تاريخي و جلوگيري از تخريب بيشتر آنها به دست كم پنج ميليارد ريال اعتبار نياز است.
رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار گفت: امسال از محل ماده 180 و استاني در مجموع 18 ميليارد ريال براي حفظ و مرمت بناهاي تاريخي شهرستان تعيين شده كه هنوز تخصيص نيافته است.
سليماني با اشاره عمليات كاوش تپه دامغاني سبزوار افزود: علاوه بر اعتبارات استاني، سالانه پنج ميليارد ريال نيز از سوي سازمان برنامه و بودجه براي عمليات كاوش و حفاظت از اين تپه تاريخي در نظر گرفته مي شود.
سبزوار از شهرهاي تاريخي و بزرگ خراسان رضوي در غرب اين استان است كه با هزار و 200 اثر تاريخي و فرهنگي، 6 موزه، جاذبه هاي طبيعت كوهستاني و كويري، بقاع متبركه و توليد 15 نوع صنايع دستي و سنتي ظرفيت قابل توجهي در عرصه گردشگري دارد.
مجموعه تاريخي زعفرانيه، مساجد پامنار و جامع، آتشكده آذربرزين مهر، آرامگاه هاي حاج ملاهادي سبزواري و كاشفي، مناره تاريخي خسروجرد و مصلاي تاريخي بخشي از مكانهاي ديدني اين ديار براي مردم و مسافران هستند.
كاروانسراهاي بين راهي در حاشيه جاده قديم ابريشم و تفرجگاه هاي بيد، دلبر، ششتمد، پناهگاه هاي حيات وحش شيراحمد و پروند از ديگر مكانهاي ديدني سبزوار است.
اين شهرستان در 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حميد دلاوري هروي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
8145/7495/5132

سرخط اخبار استان‌ها