۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82795348
T T
۰ نفر
سهام دولت در سه شركت بيمه عرضه مي شود

تهران - ايرنا - سازمان خصوصي سازي قصد دارد سهام دولت را در سه شركت بيمه البرز، آسيا و اتكايي امين در نيمه دوم بهمن ماه آتي از طريق بازار سرمايه عرضه كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، بر اساس اطلاعيه اين سازمان، 17.34 درصد سهم دولت در شركت بيمه البرز 16 بهمن ماه با ارزشي بالغ بر 884 ميليارد و 425 ميليون ريال به صورت بلوكي در بورس عرضه مي شود و خريدار بايد ضمن پرداخت 30 درصد ارزش آن به صورت نقد، بقيه را در اقساط چهار ساله تسويه كند.
عمده سهام بيمه البرز اكنون در اختيار شركت گروه توسعه مالي مهر آيندگان، شركت سرمايه گذاري صبا تأمين، موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير، شركت سرمايه گذاري توسعه معين ملت، شركت تعاوني خردمندان صابر عصر است.
همچنين دولت 18.84 درصد در بيمه آسيا سهم دارد كه قرار است اين سهام به شكل بلوكي 17 بهمن ماه در بورس عرضه شود؛ ارزش اين واگذاري بيش از 832 ميليارد و 123 ميليون ريال اعلام شده و خريدار بايد 30 درصد آن را به شكل نقدي بپردازد و بقيه مبلغ در طي چهار سال قابل تسويه است.
عمده سهام اين شركت بورسي اكنون در اختيار شركت پويا فراز كيش، شركت سرمايه گذاري اي.اف.ج.اچ كيش، موسسه صندوق بازنشستگي، وظيفه بگير و از كار افتادگي و پس انداز كاركنان بانكها، شركت تعاوني خردمندان صابر عصر و سرمايه گذاري توسعه معين ملت قرار دارد.
بيمه اتكايي امين، سومين شركت بيمه اي است كه 18 بهمن ماه آينده سهم 11.44 درصدي دولت در فرابورس عرضه مي شود؛ ارزش اين واگذاري كه به شكل بلوكي و ترجيحي و با پرداخت 30 درصد نقدي انجام مي شود 409 ميليارد و 547 ميليون ريال اعلام شده است.
شركت سرمايه گذاري هاي خارجي، شركت سهامي بيمه ايران، بيمه آسيا، توسعه كسب و كار سبا، سرمايه گذاري صبا تأمين، بيمه ايران معين، بيمه البرز، بيمه دانا عمده سهامداران اين شركت هستند.
پيشتر سيدجعفر سبحاني مشاور رئيس كل سازمان خصوصي سازي درباره زمان واگذاري سهم باقيمانده دولت در سه شركت بيمه به ايرنا گفته بود: با توجه به بورسي بودن هر سه شركت، كشف قيمت پايه هر سهم و قيمت گذاري آن زمانبر نيست و تلاش مي كنيم از طريق بورس انجام شود.
به گزارش ايرنا، هيات دولت به تازگي مصوب كرده است كه تمامي سهام باقيمانده متعلق به دولت در شركت هاي بيمه آسيا، البرز و دانا به عنوان سهام مشمول واگذاري تعيين شود تا پس از تصويب قيمت در هيات واگذاري، توسط سازمان خصوصي‌سازي و از طريق بورس واگذار شود.
سبحاني افزود: با توجه به مصوبه دولت در اين زمينه، تلاش مي شود در اسرع وقت در هيات واگذاري اين مصوبه مطرح و گام هاي اجرايي آن برداشته شود.

**برگزاري مزايده در 16 بهمن
همچنين سازمان خصوصي سازي قصد دارد 16 بهمن ماه آتي دو شركت دولتي را به شكل مزايده به فروش برساند كه شامل «كشت و صنعت دامپروري مغان» و «ملي كشت و صنعت دامپروري پارس» است.
در اين مزايده 100 درصد سهم دولت در كشت و صنعت دامپروري مغان به ارزش 22 هزار و 199 ميليارد و 799 ميليون و 566 هزار ريال عرضه مي شود و خريدار بايد ضمن پرداخت 10 درصدي «حصه» نقدي آن، طي 8 سال بدهي خود را تسويه كند.
سهم دولت در شركت «ملي كشت و صنعت دامپروري پارس» 40 درصد و بالغ بر 2 هزار و 196 ميليارد و 45 ميليون ريال است كه به شكل 10 درصدي و اقساط 6 ساله واگذار مي شود.
بر اساس اطلاعيه سازمان خصوصي سازي، 16 بهمن ماه زمان واگذاري دو بنگاه «كارخانه خوراك دام سعيد آباد» و «سردخانه شهيد كرمي» است كه به صورت يكجا به ارزش 612 ميليارد و 51 ميليون ريال به مزايده مي رود ضمن آنكه در اين روز قرار است دو جايگاه سوخت در استان هاي فارس و مازندران به مزايده گذاشته شوند كه متقاضيان خريد بايد تا يك روز پيش از انجام مزايده پاكت پيشنهادي قيمت خود را به سازمان خصوصي سازي ارايه كنند.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025
خبرنگار: ليلا جودي ** انتشار:فرهاد راستي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد