۹ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۴۰
کد خبر: 82780696
T T
۰ نفر

كاهش 20 درصدي قيمت زعفران در خراسان رضوي

۹ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۴۰
کد خبر: 82780696
كاهش 20 درصدي قيمت زعفران در خراسان رضوي

مشهد – ايرنا – نائب رئيس شوراي ملي زعفران گفت: امسال قيمت زعفران در بازار خراسان رضوي نسبت به سال گذشته 20 درصد كاهش يافت كه به ضرر كشاورزان است.

غلامرضا ميري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از 20 مهرماه امسال كه زعفران جديد وارد بازار شد، قيمت آن روند نزولي يافت به طوري كه حداقل هر كيلوگرم زعفران به قيمت 32 ميليون ريال و حداكثر هر كيلو به قيمت 47 ميليون ريال از كشاورزان خريداري شد.
وي يكي از دلايل كاهش قيمت زعفران را ورود دولت براي خريد زعفران از كشاورزان دانست و گفت: سازمان تعاون روستايي با ساز و كاري كه منطق بازار نيست به قصد كمك به كشاورزان، به بخش خريد زعفران ورود پيدا كرد و حال آنكه تشكل هاي قدرتمندي هستند كه مي توانند در بحث خريد و صادرات نفع بيشتري به كشاورزان برسانند.
نائب رئيس شوراي ملي زعفران اظهار كرد: هرچند سازمان تعاون روستايي زعفران كشاورزان را با قيمت بيشتر از بازار خريداري مي كند اما مبلغ خريد با تاخير به كشاورز پرداخت مي شود كه اين به ضرر آنان است و كشاورزان ترجيح مي دهند محصول خود را به صورت مستقيم به بازار بفروشند.
ميري گفت: از سوي ديگر حجم خريد زعفران از كشاورزان بسيار زياد است لذا ممكن است امكان انجام آزمايش دقيق بر روي همه محصولات فراهم نباشد كه اين امر مي تواند براي مصرف كنندگان مشكل ايجاد كند.
نائب رئيس شوراي ملي زعفران پيشنهاد كرد كه خريد زعفران از كشاورزان به تشكلهاي بخش خصوصي واگذار شود تا شرايط بهتري براي كشاورزان ايجاد گردد.
ميري درباره ميزان صادرات زعفران بيان كرد: در حوزه صادرات نيز تا پايان هشت ماه امسال، 115 تن زعفران به ارزش 164 ميليون دلار از خراسان رضوي به 47 كشور دنيا صادر شد، اين در حالي است كه در كل سال گذشته 220 تن زعفران از استان صادر شده است.
به گزارش ايرنا، استان خراسان رضوي با 82 هزار هكتار كشتزار زعفران و 256 تن محصول معادل 79 درصد از توليد طلاي سرخ كشور را در اختيار دارد.
بطور ميانگين از هر هكتار زمين چهار تا پنج كيلوگرم زعفران برداشت مي شود. 138 هزار بهره بردار بخش كشاورزي اين استان در حوزه كشت و توليد زعفران فعاليت دارند. همچنين 800 هزار نفر در خراسان رضوي بطور مستقيم درگير امور مربوط به كشت، توليد و برداشت زعفران هستند.
7489/5132
خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد