۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82768460
T T
۰ نفر

انتقال كربن اتمسفر به اعماق دريا توسط كريل ها

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82768460
انتقال كربن اتمسفر به اعماق دريا توسط كريل ها

تهران – ايرنا - محققان دريافتند كريل‌ها (نوعي پلانكتون)نقش مهمي در انتقال كربن به عمق اقيانوس‌ها دارند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، كريل‌ها نوعي پلانكتون شبيه به ميگو هستند كه در دومين طبقه از زنجيره غذايي اقيانوس قرار گرفته‌اند و به‌گونه‌اي در اعماق اقيانوس حركت مي‌كنند كه تاثير مهمي بر آب و هواي زمين باقي مي‌گذارند.
بر اساس اين تحقيقات كريل‌ها همواره در عمق مشخصي از اقيانوس حركت نمي‌كنند و مانند ساير پلانكتون‌ها براي تغذيه به آب‌هاي كم عمق مي‌آيند و پس از آن به عمق اقيانوس باز مي‌گردند. در واقع كريل‌ها اين چرخه حركتي را به طور مستمر انجام مي‌دهند. كريل‌ها هنگام حركت در آب‌هاي عميق مواد غذايي هضم شده را كه حاوي مقادير زيادي كربن است، دفع مي‌كنند بدين ترتيب حدود 23 ميليون تن كربن را به عمق اقيانوس‌ها مي‌فرستند و از چرخه خارج مي‌كنند. اين ميزان كربن معادل كربني است كه سالانه توسط كشور انگليس توليد مي‌شود.
با وجود اين كه اندازه بزرگترين كريل‌هاي بالغ از دو سانتيمتر تجاوز نمي‌كند، تجمع كريل‌ها در اقيانوس يك توده زيستي عظيم ايجاد مي‌كند. وزن كريل‌هاي موجود در هر اقيانوس به 40 ميليون تن مي‌رسد. كريل‌ها از فيتوپلانكتون‌ها و زئوپلانكتون‌ها تغذيه مي‌كنند و خود به غذاي گونه‌هاي مختلفي از ماهيان از جمله نهنگ آبي تبديل مي‌شوند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر