۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82767953
T T
۰ نفر
معاون پژوهشي دانشگاه الزهرا:در تنگناهاي مالي بودجه پژوهشي هزينه نشود

تهران- ايرنا- معاون پژوهش و فناوري دانشگاه الزهرا با تاكيد بر اهميت ارتقاي جايگاه پژوهش در كشور، گفت: بايد روزي برسد كه در تنگناهاي مالي بودجه پژوهشي را فداي ديگر امور نكنيم و بدانيم كه حل مشكلات فقط با اجرايي شدن پژوهش محقق مي شود و توسعه كشور در گرو توسعه علمي است.

دكتر يدالله اردوخاني روز دوشنبه در حاشيه مراسم تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: با اطمينان مي توان گفت كه تحقيق در سطوح گوناگون كشور هنوز جزئي از فرهنگ نشده است و به رغم تاكيد مقام معظم رهبري و رييس جمهوري، هنوز در ميان عده اي از مسئولين جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است.
وي ابراز اميدواري كرد كه روزي برسد كه همه با هم در جهت رشد و اعتلاي فرهنگ پژوهش و فناوري كشورمان تلاش كنيم.
اردوخاني با اشاره به اينكه فعاليت هاي پژوهشي و توليد علم و فناوري در دهه هاي اخير رشد كمي و كيفي چشمگيري داشته است، گفت: دستاوردهاي حاصل از اين فعاليت هاي پژوهشي زندگي بشر را متحول كرده است و اين دستاوردها در بستر ارتباطات سريع بين المللي به سرعت انتشار مي يابد و در خدمت همكاران قرار مي گيرد.
اردوخاني ادامه داد: راهبرد و اساس پژوهش دانشگاه و كشور برپايه نوآوري استوار است و بخشي از اين نوآوري ها بر پايه تئوري هاست كه منجر به مقالات علمي، ثبت اختراع و پتنت مي شود و پس از ان توسعه فناوري و تجاري سازي و توسعه محصول خواهد بود.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه الزهرا با اشاره به اين كه در جهان امروز پيشرفت و توسعه هر كشوري بر مبناي علم و دانش استوار است، گفت: پژو هش و توليد علم و فناوري از مهمترين عناصر رشد و توسعه كشور در ابعاد گوناگون است. تاكنون در جهان كشوري مشاهده نشده است كه بدون توسعه علمي به توسعه اقتصادي و صنعتي دست يافته باشد بنابراين پژوهش و فناوري براي هر كشوري يك مسئله حياتي محسوب مي شود.
اردوخاني در پايان در مورد نحوه انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا نيز گفت: اين افراد با توجه به شيوه نامه مصوب فعاليت يكساله همكاران در سال تحصيلي 95-96 مورد بررسي قرار گرفتند و براي اولين بار براي هر يك از دانشكده ها و پژوهشكده زنان يك كارنامه پژوهشي تهيه و به رييس دانشكده ارائه شد كه وضعيت هر دانشكده را به دانشگاه نشان دهد.
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه الزهرا با تاكيد بر اين كه تلاش داريم شيوه كيفي نگري جاي شيوه كمي نگري را بگيرد، گفت: براي رسيدن به يك شيوه نامه كيفي ابتدا از دانشكده ها درخواست كرديم كه نقطه نظرات خود را در خصوص شاخص هاي ارزيابي اعلام كنند و پس از جمع آوري نقطه نظرات دانشكده ها در دو جلسه متوالي شوراي پژوهشي دانشگاه و در يك جلسه هيات رييسه شيوه نامه ها مصوب گرديد كه عملكرد پژوهشي يكساله از همكاران را مورد بررسي قرار دهد.
مراسم تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا امروز در سالن دكتر توراني اين دانشگاه برگزار شد و در اين مراسم از پژوهشگران برگزيده كه طي سال تحصيلي 1395- 1396 در زمينه هاي مختلف موفق به كسب امتياز پژوهشي شده اند، تقدير بعمل آمد.
علمي**2038**
خبرنگار: درنا محمديان* انتشار: محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
ttps://telegram
۰ نفر