۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82715728
T T
۰ نفر
نخستین معدن نیترات كشور در كهگیلویه  با ذخیره بیش از 605 هزار تن

یاسوج - ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه وبویراحمد گفت: حجم ذخیره نخستین معدن نیترات كشور در دیشموك این استان بیش از 605 هزار تن با عیار 8.1 درصد برآورد شده است.

به گزارش ایرنا، كشف ذخیره معدنی نیترات در بخش دیشموك كهگیلویه وبویراحمد، ایران را در جمع معدود كشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داد.
كشو های آمریكا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.
داریوش دیودیده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: با توجه به قرار گرفتن این معدن در منطقه كمتر توسعه یافته دیشموك كهگیلویه، بهره‌برداری از آن، توسعه این منطقه را شتاب می بخشد.
وی با بیان اینكه ایران اكنون واردكننده این ماده معدنی راهبردی است، افزود: با كشف این معدن، كشور علاوه بر اینكه از واردات نیترات بی نیاز شده، زمینه صدور آن به خارج از كشور نیز فراهم می شود.
دیودیده اظهار كرد: نخستین ذخیره نیترات كشور در روستای لیراب بخش دیشموك كهگیلویه وبویراحمد ازسوی سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشف شده است.
وی بیان كرد: نیترات ماده معدنی مهمی است كه در حوزه های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع داروسازی و دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع كاربرد دارد.
به گفته وی، پایداری این معدن حدود 300 سال تخمین زده می شود.
بخشدار دیشموك در شهرستان كهگیلویه نیز گفت: معدن نیترات دیشموك یكی از طرح های آینده دار كهگیلویه وبویراحمد است كه سالها بدون هیچ فعالیتی راكد مانده بود و اینك توسط دولت تدبیر و امید فعال شده است.
حسن امیریان افزود: در معدن نیترات بخش دیشموك بیش از 400 نوع مشتقات تولید خواهد شد.
بخشدار دیشموك گفت: نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموك می تواند این بخش را به قطب صنعت استان كهگیلویه و بویراحمد تبدیل كند.
وی ابراز داشت: تاكنون ساختمان های اداری و برخی تجهیزات صنعتی معدن نیترات دیشموك دایر شده و فعالیت های آن مطابق برنامه ادامه دارد.
میزان ذخیره كلی نیترات معدن لیراب افزون بر یك میلیون تن پیش بینی شده كه ذخیره 180 هزار تنی آن قطعی و با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی معدن، روش استخراج روباز پیش بینی شده است.
پیشتر معاون اكتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از معدن نیترات لیراب دیشموك به عنوان نخستین و بزرگترین معدن نیترات كشور یاد كرده بود.
شماری از مردم بخش دیشموك كهگیلویه تیر سال 1385در نامه ای به رییس جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموك شده بودند.
معدن لیراب دیشموك در سال 1380 توسط وزارت صنایع و معادن كشف شد و از طریق رسانه های همگانی درباره وجود ماده كمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم اطلاع رسانی شد.
براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت كهگیلویه وبویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شكوفا شدن دارد.
حدود 30 درصد از صادرات استان در حوزه معادن است.
بنابر سرشماری مركز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموك كهگیلویه در سال 1395 بیش از 22 هزار نفر بود.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
9868/1662
۰ نفر