۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82698892
T T
۰ نفر
مشاور وزیر بهداشت: 23درصد ایرانی ها با مشكل اختلال روان مواجه هستند

تهران- ایرنا- مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حوزه سلامت روان گفت: طبق مطالعه ملی سلامت روان كه در سال 1393 در ایران انجام شد، 23،44 درصد ایرانی ها به اختلالات روانی مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر احمدعلی نوربالا روز سه شنبه در سی و چهارمین كنگره سالانه انجمن علمی روانپزشكان ایران اظهار كرد: این مطالعه روی 36 هزار نفر در قالب سه هزار خوشه 12 نفری و با دقت 2،5 درصد در بین 6 گروه سنی بالای 15 سال انجام شد.
وی افزود: در این مطالعه حدود 100 نفر از مراكز هر استان به اضافه دو شهر و روستاهای تابعه به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ بر اساس نتایج این مطالعه از شمار 23،44 درصد مبتلا به اختلالات روانی، 27،55 درصد زنان و 19،28 درصد مردان به نوعی از این مشكلات دچار هستند.
نوربالا گفت: تفاوت زیادی بین شمار افراد مبتلا به اختلالات روانی در شهر و روستا وجود نداشت؛ به طوری كه در شهرها 24،5 درصد و در روستاها 20،89 درصد افراد اختلال روانی دارند.

** شیوع اختلالات روانی در بین افراد كم سواد
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: این مطالعات نشان داد كه هر چه میزان سواد افراد كم تر بود، میزان شیوع اختلالات روانی در بین آنها بیشتر بود؛ میزان این اختلالات در كم سوادترین افراد 21،7 و در افرادی كه سطح سواد بالاتری داشتند، 9،26 درصد بود.

** شیوع اختلالات روانی در بین بیكاران
نوربالا گفت: در این مطالعه بیشترین شیوع این اختلالات در بیكاران مشاهده شد؛ به طوری كه 28،21 درصد در بیكاران، 28،16 درصد در افراد خانه دار و 43،53 درصد در افراد ازكارافتاده شیوع داشت.

** شیوع اختلالات روانی بر حسب تاهل
مشاور وزیر بهداشت در حوزه سلامت اظهار كرد: شیوع اختلالات روانی در افراد متاهل 22،27 درصد، در مردانی كه همسران آنها فوت كرده اند 40،52 درصد، در افراد متعلقه 43،92 درصد و در افراد مجرد 18،55 است.
نوربالا گفت: همانطور كه نتایج مطالعه نشان می دهد، میزان شیوع این اختلالات در بین افراد مجرد كمتر است و به نظر می رسد كه وضعیت اقتصادی یا روابط بین فردی و ازدواج هایی كه درست شكل نگرفته است، سبب شیوع بیشتر این مشكلات در بین افراد متاهل شده است.

** میزان شیوع اضطراب
مشاور وزیر بهداشت در خصوص نتایج مطالعه صورت گرفته در مورد شیوع اضطراب در كشور گفت: در این مطالعه 29،8 درصد افراد دارای علایم اضطراب هستند؛ در شهرها 29،72 درصد و در روستائیان 27،42 درصد ، در بین زنان 35،23 درصد و در بین مردها 22،5 درصد افراد اضطراب دارند.
نوربالا افزود: این مطالعه نشان می دهد كه زنان ایرانی بیشتر از مردان به اختلال روانی اضطراب دچار هستند.

** میزان شیوع افسردگی
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار كرد: 10،29 درصد افراد علامت افسردگی بارز دارند كه از این تعداد 11،49 درصد زنان و 9،24 درصد مردها با این مشكل روبه رو هستند.
نوربالا افزود: همچنین میزان افسردگی در سنین بالای 15 سال بیشتر است و از 60 سال به بالا سیر صعودی قابل توجهی داشته است.

** افزایش میزان اختلالات روانی در كشور
مشاور وزیر بهداشت اظهار كرد: اولین پیمایش صورت گرفته در خصوص سلامت روان در كشور در سال 1378 انجام شد؛ مقایسه نتایج این پیمایش با مطالعه ای كه در سال 1393 صورت گرفته است، نشان می دهد كه میزان اختلالات روانی در كشور رو به افزایش است.
نوربالا گفت: در سال 1378 در شهر یزد به عنوان شهری كه كمترین میزان اختلالات روانی را داشت، 11،7 درصد بود این درحالی است كه در سال 1393 این میزان به 26،7 درصد جمعیت رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین در شهر تهران میزان اختلالات از 21،2 درصد به 34 درصد رسیده است.

** غفلت در سلامت روان
نوربالا گفت: به طوركلی سلامت روان در كشور به ویژه شهرهای بزرگ مورد غفلت واقع شده است؛ نسبت به 15 سال گذشته مناطق مختلف جغرافیایی كشور از نظر سلامت روان هم از نظر كمی و هم از نظر كیفی تفاوت بازر داشته اند.
وی افزود: برخی استان ها مانند مركزی، یزد، اصفهان، لرستان، ایلام، هرمزگان، تهران، مازندران، خراسان رضوی، زنجان، آذربایجان غربی، كردستان و كرمانشاه شرایط نامطلوب تری نسبت به 15 سال گذشته پیدا كرده اند.
نوربالا با بیان اینكه شیوع اختلالات روانی، افزایش بیماری های روان تنی را به دنبال خواهد داشت، اظهار كرد: برای پیشگیری از روند رو به افزایش این مشكلات، لازم است جلسات گروهی شامل نخبگان و مسئولان به منظور سبب شناسی شرایط موجود سلامت روان و ارائه راهكارهای بهبود و برون رفت از این مسائل تشكیل شود.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم سلامت روان و جامعه آرام تری داشته باشیم، باید فضای تفاهم و آرامش در كشور بیشتر شود و هیجانات ناشی از غم و ناراحتی كاهش یابد.
سی و چهارمین كنگره سالانه انجمن علمی روانپزشكان ایران از امروز 25 تا 28 مهرماه در بیمارستان میلاد در حال برگزاری است.
علمی**1834**1440
خبرنگار : ناهید شفیعی** انتشار: گلشن
۰ نفر