۱۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82687077
T T
۰ نفر
گاردین: اهریمن نمایی ایران توسط ترامپ فریبكارانه و خطرناك است

تهران – ایرنا – تارنمای روزنامه گاردین امروز(جمعه) در نوشتاری در مخالفت با سیاه نمایی های ترامپ در مورد برجام نوشت: «توافق هسته ای ایران به اهدافی كه برای آن طراحی شده بود، دست یافته است. این توافق مایه برقراری ثبات در خاورمیانه بی ثبات بوده و به خطر انداختن آن غیرمسئولانه است.»

به گزارش ایرنا، در ادامه این مقاله كه به قلم مایكل اكسورثی مسئول اسبق میز ایران در وزارت امور خارجه انگلیس و نویسنده سه كتاب با موضوع ایران انتشاریافته، آمده است: وقتی دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریكا انتخاب شد، من برخلاف بسیاری دیگر اعتقاد داشتم كه باید به وی اعتماد كرد. دمكراسی گاه می تواند به روی كار آمدن رهبران عجیب منجر شود. برخی از این رهبران ناكارآمد بوده و برخی از آن ها به طرز استثنائی خوب هستند.
رفتار و ظواهر ترامپ برایم تداعی كننده رفتار یك بچه لوس و قلدر بود، درنتیجه به شخصه تمایلی به رای دادن به وی نداشتم اما گمان می كردم كه او ما را غافلگیر خواهد كرد. نتیجه انتخابات و سابقه وی آزادی بیشتری را برای رسیدگی به مشكلات آمریكا و جهان، در اختیار او قرار می داد و وی ممكن بود از این چالش استقبال كند.
اما هر چه جلوتر رفتیم، جهان ترامپ خطرناك تر و نگران كننده به نظر رسید. به طرزی عجیب به نظر می رسید كه او دیگر رئیس جمهور نیست اما همچنان بر آن مسند تكیه زده و سعی دارد مردم را متقاعد كند كه لیاقت تصدی این مقام را دارد. ترامپ خود را به همتای پیشین خود و سیاست های وی مشغول كرده و به دنبال آن است تا با سوابق او از جمعیت افرادی كه در مراسم تحلیف او حضور داشتند گرفته تا اوباماكر و توافق هسته ای ایران كه در زمان اوباما مورد مذاكره قرار گرفت، رقابت كند.
اكسورثی در ادامه در حمایت از برجام نوشت: «با تمام مشكلاتی كه در زمان حاضر در جهان وجود دارد، كه از آن جمله می توان به رویارویی پرمخاطره با كره شمالی، احتمال بروز جنگ های تجاری و ركود اقتصادی حاصل از آن اشاره كرد، توافق هسته ای ایران یكی از ابتكارات نادر دیپلماتیك است كه در حقیقت به تقویت ثبات انجامیده است.
برنامه اقدام مشترك (برجام) نتیجه بخش بوده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای كه مسئول بازرسی و راستی آزمایی اجرای این توافق است، از اثربخشی آن و پایبندی ایران به تعهداتش رضایت دارد. دیگر طرف های توافق هسته ای كه عبارتند از بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین، و روسیه، نیز با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این باره اتفاق نظر داشته و از جریان امور رضایت دارند. در این میان این تنها ترامپ است كه راضی نیست.
برجام هدفی را كه برای آن طراحی نشده است، تامین نمی كند. رسیدگی به مسئله توسعه برنامه موشكی (ایران) در چهارچوب این توافق قرار ندارد. تیم های مذاكره كننده در آن زمان تشخیص دادند كه گنجاندن این مسئله در مذاكرات هسته ای با ایران، به نتیجه رسیدن فرآیندی به خودی خود دشوار را كه بسیاری از كارشناسان از سراسر جهان معتقد بودند هیچگاه به بار نخواهد نشست، به امری غیرممكن تبدیل خواهد كرد.»
در ادامه این نوشتار آمده است: از زمان انعقاد برجام در تابستان سال 2015 تاكنون، رژیم ایران چندین آزمایش موشكی تحریك آمیز انجام داده است كه با هدف اعلام استقلال ایران و اطمینان خاطر دادن به پیروان تندروی جمهوری اسلامی ایران در داخل كشور و به ویژه در سپاه پاسداران انقلاب ایران در این مورد كه دیگر خبری از عقب نشینی های چون تن دادن به توافق هسته ای نخواهد بود و ایران بیش از این در رابطه خود با غرب و آمریكا پیش روی نخواهد كرد، طراحی شده بودند.
اما ایالات متحده آمریكا نیز اقداماتی انجام داده است كه می توان آن ها را ناقض روح برجام دانست. تلاش فعالانه ترامپ برای جلوگیری از احیای رابطه تجاری دیگر كشورها با ایران به رغم برداشته شدن تحریم های بین المللی، می تواند به عنوان یكی از این اقدامات در نظر گرفته شود.
برای نتیجه بخش بودن این توافق در بلندمدت، لازم بود تا ایران و آمریكا در این راستا تلاش كنند و در مورد مشكلات منطقه ای و دیگر مواردی كه در آن ها اختلاف نظر دارند، مذاكرات بیشتری داشته باشند. نه آمریكا و نه ایران در این راستا گامی برنداشته اند و به عقیده من، بخش عمده ای از این شكست نیز بر گردن كشورهای بزرگ تر و قدرتمند تر است.
گاردین در ادامه نوشت: اهریمن نمایی ایران توسط ترامپ فریبكارانه است. بی ثباتی منطقه را نمی توان نتیجه فعالیت های ایران دانست.مقصر دانستن ایران برای تروریسم در منطقه، در بهترین حالت مغلطه آمیز است. بیشتر تروریسمی كه در خاورمیانه و در جهان رخنه كرده برخاسته از نسخه های افراطی اسلام سنی بوده و ارتباطی با اسلام شیعه ایران و رژیم حاكم بر این كشور ندارد.
برجام در راستای هدفی قرار دارد كه برای آن طراحی شده است. برجام طراحی شد تا توانایی ایران را برای ساخت بمب هسته ای محدود كند. این توافق مایه ثبات در خاورمیانه بی ثبات بوده و به خطر انداختن آن غیرمسئولانه است. نه تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی و بیشتر جهان بلكه بیشتر مشاوران نظامی و غیرنظامی خود ترامپ نیز همگی در این زمینه، اتفاق نظر دارند. سكوت مخالفان سابق این توافق در عربستان نیز نشان می دهد كه آن ها نیز اكنون با این امر موافق هستند.
در پایان این مقاله آمده است: اگر ترامپ از تایید توافق هسته ای خودداری كند، كه به نظر می رسد كه تصمیم به چنین كاری نیز دارد، این توافق را تضعیف كرده و مسئولیت تصمیم در مورد اعمال مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران را كه می تواند به لغو این توافق بیانجامد، به كنگره آمریكا واگذار خواهد كرد.
چنین اقدامی از سوی ترامپ به مثابه چشم پوشی وی از مسئولیت هایش به عنوان ریاست جمهوری آمریكا خواهد بود. درست مانند بچه لوسی كه اسباب بازی هایش را در مهدكودك می شكند زیرا بزرگ ترها كاری را كه می خواهد برایش انجام نمی دهند. اگر ترامپ به این ترتیب مسئولیت های خود را به عنوان شخص رئیس جمهوری آمریكا نادیده بگیرد، گام منطقی بعدی، سلب این مسئولیت از وی خواهد بود.
**اروپام*9418*شبس*1488 *مترجم: آیدا شجاع* انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر