۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82679287
T T
۰ نفر
رئیس كل گمرك: بستر گمركی تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و تركیه را فراهم می كنیم

آنكارا- ایرنا- فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس كل گمرك ایران گفت: بستر گمركی تجارت 30 میلیارد دلاری هدف گذاری شده برای مبادلات اقتصادی بین ایران و تركیه را به شكل مطلوب فراهم می كنیم.

عسگری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در آنكارا افزود: دو كشور برای گسترش حجم تجارت خود تا سقف 30 میلیارد دلار هدف گذاری كرده اند و علاوه بر حوزه های سیاست گذاری اقتصادی و تجاری، در حوزه گمركی نیز اقداماتی برای تحقق این هدف آغاز شده است.
وی هدف از سفر خود به تركیه را بررسی نحوه تحقق این هدف و نیز رایزنی در خصوص تسهیل تجارت و روان سازی واردات و صادرات گمركی كشور ذكر كرد و ادامه داد: در نشستی كه با معاون وزیر گمرك و تجارت تركیه و همچنین معاون وزیر اقتصاد تركیه در ارتباط با موضوعات گمركی ایران با تركیه داشتیم در این زمینه به بحث و تبادل نظر پرداختیم.
وی مبادله الكترونیكی اطلاعات واردات و صادرات را از موارد مهم مذاكره با طرف های تركیه ای اعلام كرد و گفت: این امر نهایی شده و در آینده نزدیك اجرا می شود و پس از اجرا، اطلاعات اظهارنامه های صادرات و واردات تركیه و ایران به صورت الكترونیكی بین طرفین مبادله می شود.
وی همچنین با اشاره به تاكید دو كشور در این مذاكرات نسبت به موضوع ایجاد دروازه مشترك مرزی بیان كرد: ما اعلام كردیم كه با همكاری نزدیك اطلاعاتی و امنیتی، اگر مشكلی نیز در امور گمركی رخ داد، طرفین به سرعت یكدیگر را مطلع كنند تا در امور گمركی مردم خللی ایجاد نشود.
وی اضافه كرد: بر اساس مذاكرات با طرف ترك، مقرر شد كه تاییدیه گواهی مبدا كالاها به صورت الكترونیكی بین گمركات دو كشور حداكثر ظرف مدت یك هفته صادر شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب، دیگر نیازی به تایید اسناد توسط سفارتخانه و كنسولگری طرفین نخواهد بود و با توجه به این تصمیم، طرفین موضوع درخواست تاییدیه اصالت گواهی مبدا توسط كنسولگری ها را به حالت تعلیق درآورده اند كه این امر موجب كاهش هزینه صادر كنندگان خواهد شد.
وی همچنین گفت: تركیه در تجارت خارجی ایران جزو كشورهای مهم محسوب می شود به طوری كه همواره یكی از پنج كشور اول صادرات و واردات ایران بوده است.
وی بیان كرد: سال گذشته میزان صادرات ما به تركیه حدود 3.7 میلیارد دلار بود و در این خصوص تركیه رتبه سوم را در صادرات ایران داشت.
وی همچنین اضافه كرد: پارسال واردات ایران از تركیه نیز حدود 2.4 میلیارد دلار بوده و چهارمین كشور مهم طرف تجاری ایران در واردات كالا بود.
رئیس كل گمرك ایران اظهار كرد: امسال نیز پیش بینی می شود كه تراز واردات و صادرات ما با تركیه مثل سال گذشته به نفع ایران مثبت باشد.
وی مرز بازرگان را یكی از مرزهای مهم بین ایران و تركیه عنوان كرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای سهولت كار و تسهیل ورود و خروج كالاها و كامیون ها، مرز بازرگان را به دو دستگاه ایكس ری مجهز كرده كه دو دستگاه دیگر نیز تا 27 دی ماه سال جاری نصب و راه اندازی می شود.
وی همچنین با اشاره به نصب از تجهیزات راه بند و اطلاعات خوان در گمرك بازرگان افزود: تلاش می كنیم كه توقف كامیون های حمل بار را در مرز بازرگان كاهش دهیم.
عسگری همچنین با اشاره به انجام مذاكره برای افزایش ساعات كار در مرز بازرگان و اعلام آمادگی ایران برای ارائه خدمات شبانه روزی در این مرز گفت: دو كشور در این زمینه توافق كردند كه این تصمیم عملی شود.
وی مدیریت واحد مرزهای كشور را یكی از تصمیمات مهم ایران در سالهای اخیر ذكر و اضافه كرد: مدیریت واحد مرزی بر عهده سازمان گمرك كشور گذاشته شده تا با هماهنگی لازم با ارگانهای مختلف درگیر با امور مرزی، مشكلات سابق صادرات و واردات را كه ناشی از عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط با امور مرزی بود، رفع كند.
وی بیان كرد: ما در حوزه ترانزیت كالا نیز به دنبال تسهیل و تسریع امور هستیم و بنا داریم از مرز بازرگان تنها به عنوان مرز تردد كامیونها استفاده شود و با توجه به ظرفیت كمی و كیفی گمركات مراكز استانها، عملیات ترخیص كالاها در دیگر استانها انجام شود.
وی همچنین به آغاز توسعه و تجهیز گمرك رازی و سِرُو در مرز بین ایران و تركیه اشاره كرد و گفت: در مذاكره با مقامات گمرك تركیه درباره این دو مرز نیز مذاكره شد و بنا داریم با هماهنگی سازمان حمل و نقل و پایانه ها، نسبت به ارتقای كیفی و تجهیز این دو مرز گمركی نیز اقدام كنیم.
وی اضافه كرد: از جمله موارد دیگر مذاكره با طرف تركیه ای، اختصاص یك خط ویژه برای كالاهای صادراتی تركیه در مرز بازرگان به سمت قطر بود و آنها از ایران خواستند كه با اعمال تسهیلات ترانزیتی برای ارسال سریعتر كالاهای تركیه ای به كشور قطر، همكاری نزدیكی انجام شود.
به گزارش ایرنا، در مرزهای ایران و تركیه سه گمرك مرزی بازرگان ـ گوربولاغ، رازی ـ كاپی كوی و سرو ـ اسندره فعال است.
قرار است دو واحد گمركی جدید نیز در مرزهای دو كشور ایجاد شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان