۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82674064
T T
۰ نفر

كاوه ملك ، روستایی بدون امكانات در تنكابن

۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82674064
كاوه ملك ، روستایی بدون امكانات در تنكابن

نوشهر - ایرنا - روستای كاوه ملك بخش مركزی شهرستان تنكابن از معدود روستاهای محروم مازندران است كه ساكنان آن بدون داشتن امكانات اولیه زندگی، روزگار پرمشقت و طاقت فرسایی را سپری می كنند.

شهرستان تنكابن بیش از 200 روستا و آبادی دارد كه اكثر آنها از برخی كمبودها رنج می برند اما در این میان روستای كاوه ملك به دلیل محروم بودن از آب آشامیدنی سالم، برق سراسری ، راه ارتباطی ایمن، خطوط تلفن، گاز و خانه بهداشت، شاخص ترین آنها است.
این روستا كه در دل جنگل بكر و دست نخورده شمال كشور واقع است، كسی گمان نمی كند كه ساكنان آن از نبود امكانات اولیه زندگی در عذاب باشند.
زندگی كردن در این روستا چنان سخت و طاقت فرساست كه حتی تصور آن برای سایر هموطنان غیر ممكن است.
بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، مردم این روستا از فانوس به جای برق ، از اسب و قاطر به جای خودرو ، از آب چشمه به جای آب لوله كشی بهداشتی و از هیزم به جای گاز برای رفع نیاز خود استفاده می كنند.
آب آشامیدنی این روستا در منبع هایی از جنس حلب كه اكثرا زنگ زده هستند نگهداری می شود كه ضریب آلوده شدن را افزایش می دهد.
خانه های خشتی با ستون های چوبی و سقف های حلبی فرسوده نشان از وخامت اوضاع در این روستا دارد.
مردم كاوه ملك با دامداری و چایكاری امرار معاش می كنند و برای فروش تولیدات خود مجبورند راه سنگلاخی ، كم عرض و خطرناكی را با اسب و قاطر طی كنند تا پس از رسیدن به محور اصلی بار وانت یا نیسان كرده و به شهر انتقال دهند.
دردناك تر از همه اینها كه بغض ها را در گلو می فشارد ، وجود پیرمرد 71 ساله قطع نخاعی است كه در این روستا زندگی می كند و همسرش 41 سال است كه با چنین شرایطی از او نگهداری می كند.
رسول جور قاسمی كه در سن 30 سالگی برای انتقال تولیدات خود با اسب از مسیر خطرناك روستا عبور می كرد ناگهان به زمین می خورد و از ناحیه كمر به شدت آسیب می بیند و قطع نخاع می شود.
یكی از اهالی این روستا به خبرنگار ایرنا گفت : در گذشته راه دسترسی اهالی این روستا به شهر ، مالرو بود اما در سال های اخیر كمی این راه را عریض كرده اند اما به دلیل شیب زیاد و سنگلاخی بودن مسیر تردد به سختی صورت می گیرد.
مراد حاتمیان با بیان اینكه امكانات زندگی در این روستا زیر صفر است ، افزود : در مواقعی كه یكی از اهالی روستا دچار بیماری می شود ، به سختی می توانیم او را به مراكز درمانی شهر برسانیم و گاهی به همین دلیل برخی از بیماران جان خود را از دست داده اند.
وی اظهار داشت : در گذشته جمعیت این روستا زیاد بود اما به دلیل همین مشكلات اكثر آنها به شهر مهاجرت كردند و هم اكنون 18 خانوار در این روستا ساكن هستند.
حاتمیان به نبود آب لوله كشی بهداشتی در این روستا اشاره و بیان كرد: فاصله چشمه تا روستا 4 كیلومتر و انتقال آب آن با منبع برای روستاییان بسیار دشوار است و باید فكری برای این مشكل اساسی كرد.
به گفته وی ، با شروع فصل سرما مشكلات مردم این روستا دوچندان می شود و اگر قرار است مسئولان اقدامات عمرانی صورت دهند ، باید از همین فردا شروع كنند چرا كه با شروع سرما ، این روستا از برف پوشیده خواهد شد.
وی یادآور شد : اگر چاره ای در رفع مشكلات مردم این روستا اندیشیده نشود ، در آینده ای نزدیك این روستا خالی از سكنه خواهد شد.
فرماندار ویژه شهرستان تنكابن در خصوص مشكلات روستای كاوه ملك به خبرنگار ایرنا گفت : سیاست دولت تدبیر و امید رسیدگی به مشكلات روستاها برای حفظ اشتغال است و تمامی دستگاه های اجرایی موظف به اعمال این سیاست هستند.
سید امیر حسینی جو با غیر قبول دانستن شرایط این روستا افزود : هر روستا با توجه به توانمندی هایی كه دارد باید حفظ و زیرساخت های لازم برای آن فراهم شود.
وی اظهار داشت : بسیاری از روستاهای شهرستان با كمبود هایی مواجه هستند و خواسته های نامحدود آنها با منابع مالی محدود ما همخوانی ندارد.
حسینی جو با بیان اینكه این روستا به لحاظ دامداری و چایكاری از توانمندی های خوبی در زمینه اشتغال برخوردار است ، خاطرنشان كرد : باید شغل آبا و اجدادی را كه در روستاها رواج دارد با فراهم كردن امكانات به روز كنیم تا نسل جوان بتواند آن را ادامه دهد.
وی با تاكید بر آسانتر و ایمن تر شدن راه ارتباطی این روستا ، تصریح كرد : تسطیح و اصلاح راه ارتباطی این روستا در اولویت نخست برنامه های عمرانی و خدماتی ما است و به محض آماده سازی انتقال برق به این روستا امكان پذیر خواهد شد .
فرماندار ویژه تنكابن با اشاره به اینكه تمامی اقدامات عمرانی و خدماتی این روستا باید با هماهنگی منابع طبیعی صورت گیرد ، افزود : از محل تامین و نگهداری آب روستایی ، اعتباری برای تامین آب آشامیدنی پایدار برای این روستا در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد : نقشه گازرسانی به این روستا نیز در حال تهیه است و به زودی عملیات لوله گذاری آن آغاز خواهد شد.
حسینی جو با انتقاد از ساخت و ساز های صورت گرفته در روستاها، اظهار داشت : متاسفانه در گذشته داخل بافت بودن تنها ملاك ساخت و ساز در روستاها بود و دهیاری ها نیز برای تامین منابع مالی خود یكی پس از دیگری مجوز ها را صادر می كردند و همین مسئله سبب آسیب رساندن به بافت و ریخت روستاها شد .
وی خاطرنشان كرد : برخی روستاها كه موقعیت مالی بهتری دارند می توانند حداقل 20درصد از منابع خود را به روستاهای كم برخورد دار اختصاص دهند تا برخی هزینه ها جبران شود.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه تنكابن نیز در این باره گفت : سال گذشته 80 میلیون و امسال یكصد میلیون تومان اعتبار برای این روستا در نظر گرفته شد و قرار است تا چند روز آینده 30 درصد از آن تخصیص یابد.
خسرو كشاورزی كم عرض بودن راه ارتباطی فعلی را بسیار خطرناك دانست و افزود : در صورت صدور مجوز های لازم از سوی منابع طبیعی ، راه این روستا 2 متر عریض تر خواهد شد تا امكان تردد همزمان دو خودرو به راحتی و در امنیت كامل صورت گیرد.
وی اظهار داشت : طول خط انتقال برق این روستا یك و نیم كیلومتر و فاصله چشمه تا روستا 4 كیلومتر است و امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم ، این مشكلات هر چه سریعتر برطرف گردد.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تنكابن نیز بر ضرورت رفع مشكلات مردم این روستا تاكید كرد و گفت : تمامی اقدامات زیرساختی برای این روستا باید بر اساس قانون صورت گیرد چرا كه دستگاه های نظارتی در برابر تخریب منابع طبیعی بسیار حساس هستند و برخورد خواهند كرد.
سید مهدی مولایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای بهبود وضع راه ارتباطی این روستا ، معدنی شناسایی شد و حدود 300 ماشین مخلوط و شن در این مسیر ریخته شد تا شرایط این راه كمی بهتر شود.
وی اظهار داشت : تا زمانی كه راه دسترسی به این روستا استانداردسازی نشود امكان نصب تیر چراغ برق در مسیر وجود ندارد كه امیدواریم تا هفته آینده تعیین وضعیت شود.
شهرستان 162 هزار نفری تنكابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1602/7513/1654
۰ نفر