۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82658079
T T
۰ نفر
استاندار خراسان رضوی: آزادراه مشهد - چناران - قوچان باعث شبكه سازی ارتباطی می شود

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: شبكه سازی در حوزه ساخت آزادراهها بسیار حائز اهمیت است و آزادراه مشهد - چناران - قوچان می تواند ارتباط شبكه ای بین مسیر شمال كشور، كمربندی مشهد، جاده مشهد- باغچه و آزادراه حرم تا حرم را ایجاد كند.

علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه مشهد - چناران - قوچان در گلبهار افزود: با توجه به ویژگیهای خاص شهر مشهد و از آنجا كه مقصدی برای زائران به منظور ورود به كشور یا خروج از آن می باشد 50 درصد زائران از طریق جاده ها رفت و آمد می كنند لذا امنیت جاده و شیوه مبلمان شهری در آن خیلی اهمیت دارد.
وی با قدردانی از مشاركت آستان قدس رضوی در ساخت آزادراه مشهد - چناران - قوچان ادامه داد: آستان قدس علاوه بر مشاركت در توسعه راهها و تسهیل رفت و آمد زائران ساخت 100 مجتمع رفاهی بین راهی را در مسیرهای جاده ای منتهی به مشهد تقبل كرده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: این استان غیر از ویژگی زیارتی و حضور سالانه 27 میلیون زائر دارای یك مسیر ترانزیتی بین شرق و غرب و مسیر ترانزیتی بین شمال و جنوب كشور است. در این مسیرها حجم بالایی از كامیونهای ترانزیتی به سمت مرزها رفت و آمد می كنند لذا توجه به بهسازی این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم فعالیتهای زیادی در خراسان رضوی انجام داد كه مهمترین آن اختصاص قیر رایگان بود. با استفاده از آن سه هزار كیلومتر راه بین شهری، 600 كیلومتر راه روستایی و 500 كیلومتر راه درون شهری آسفالت و ساخت راههای بسیاری آغاز شد.
رشیدیان گسترش خدمات در حوزه راه آهن و تلاش برای برقی كردن قطار تهران - مشهد، ساخت راه آهن قطار گلبهار - مشهد و ریل گذاری مسیر خواف تا 20 كیلومتر داخل كشور افغانستان را از تلاشهای دولت یازدهم برای توسعه خدمت رسانی در حوزه شبكه ریلی خراسان رضوی برشمرد.
رشیدیان ادامه داد: در حوزه مسكن مهر نیز كه اجرای آن در دولت نهم آغاز شد، در كل هشت سال قبل از دولت یازدهم 33 هزار واحد مسكن مهر در خراسان رضوی به بهره برداری رسید اما در چهار سال اخیر 58 هزار واحد مسكن در استان تحویل داده شد و در حوزه خدمات زیربنایی و روبنایی در مناطقی كه پروژه مسكن مهر اجرا گردید دولت یازدهم اقدامات گسترده ای انجام داد.
وی گفت: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان رضوی 200 میلیارد ریال در حوزه خدمات زیربنایی سایت مسكن مهر گلبهار در بخش روشنایی اختصاص یافت.
استاندار خراسان رضوی همچنین به افزایش حجم رفت و آمد مسافران در شبكه ارتباطی خراسان رضوی اشاره و بیان كرد: فقط پارسال در یك مقطع زمانی این استان به ركورد ورود 10 میلیون مسافر رسید و در ایام پیك روزانه 120 پرواز در فرودگاه مشهد انجام شد.
وی افزود: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد نیز مطالعه ایجاد باند سوم فرودگاه بین المللی مشهد كلید خورد كه با ساخت این باند دیگر شاهد نشست و برخاست هواپیماها بر روی شهر مشهد نخواهیم بود.
رشیدیان ادامه داد: همچنین امسال 2 هزار و 650 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت حاشیه شهرها در خراسان رضوی اختصاص یافت و این مهم نشانگر توجه وزارت راه و شهرسازی به این استان است.

* رویكرد آستان قدس رضوی به آزادراه مشهد - چناران اقتصادی نیست
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: سرمایه گذاری 70 درصد از ساخت مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان توسط آستان قدس رضوی انجام شده كه این مهم به درخواست وزارت راه و شهرسازی و موافقت تولیت آستان محقق صورت گرفت.
مرتضی بختیاری افزود: آنطور كه تولیت آستان قدس رضوی تاكید كرد نگاه این آستان آزادراه مشهد - چناران - قوچان اقتصادی نیست و حضور این مجموعه در پروژه با سه هدف آبادانی منطقه، تسهیل در رفت و آمد زائران حرم مطهر رضوی و كاهش تصادفات انجام شده است.
وی ادامه داد: تكریم و خدمت به زائران اولویت و سیاست اصلی آستان قدس رضوی است. برای عمل به این سیاست در هر پروژه ای كه هدف آن خدمت به زائران باشد مشاركت می كند.

* 1100 كیلومتر آزادراه در كشور در دست ساخت است
معاون ساخت و توسعه آزادراهها وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: هم اینك در سطح كشور 2 هزار و 400 كیلومتر آزادراه در دست بهره برداری و هزار و 100 كیلومتر آزادراه در دست ساخت است. طبق برنامه ریزی ظرف پنج سال آتی سه هزار كیلومتر آزادراه جدید در سطح كشور ایجاد می شود.
سیدحسین میرشفیع افزود: با ساخت آزادراه 6 خطه مشهد - چناران - قوچان یك ورودی جدید به سمت مشهد ایجاد می شود كه ساخت مرحله نخست آن به طول 53 كیلومتر طی 18 ماه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: تلاش شده از همه ظرفیتهای موجود برای طراحی این آزادراه استفاده گردد.،بخشی از این آزادراه به طول 10 كیلومتر بر كنارگذر چناران منطبق است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جاده فعلی قوچان - مشهد تنها كریدور ارتباطی بین مشهد و شمال كشور است كه جوابگوی حجم رفت و آمد روزانه در این مسیر نیست. از سوی دیگر جمعیت شهر گلبهار روز به روز در حال افزایش بوده و حجم رفت و آمد مردم این شهر به مشهد بیشتر می شود.
وی افزود: پیش بینی شده در سال نخست بهره برداری آزادراه مشهد - چناران - قوچان 27 هزار رفت و آمد به صورت روزانه در این مسیر انجام شود.
عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان به طول 53 كیلومتر و بهره برداری از كنارگذر 14 كیلومتری چناران امروز طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی در گلبهار آغاز شد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین كریم زاده
7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها