۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82653057
T T
۰ نفر

كرمان قطب شهاب سنگ كشور

۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82653057
كرمان قطب شهاب سنگ كشور

كرمان - ایرنا - كارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی گفت: تاكنون 239 قطعه شهاب سنگ به نام ایران در بولتن جهانی شهاب سنگ به ثبت رسیده كه 227 مورد آن متعلق به كرمان به عنوان قطب شهاب سنگ ایران است.

حجت كمالی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فقط 12 شهاب سنگ از نقاط دیگر كشور در بولتن شهاب سنگ ثبت شده و بزودی شهاب سنگ های دیگر نیز از كرمان در لیست ثبت شده های بولتن جهانی قرار خواهد گرفت.
وی بیان كرد: فقط چهار قطعه شهاب سنگ در ایران در 200 سال گذشته تا چهار سال قبل ثبت جهانی شده بود كه با ثبت این تعداد شهاب سنگ در چند سال اخیر، رتبه ایران از ١٢٢ در بین ١٣٦كشور به رتبه نهم رسیدكه امیدواریم با ثبت شهاب سنگ های جدید جزو پنج كشور اول جهان در این زمینه قرار بگیریم.
كارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی بیان كرد: حدود ١٣سال به صورت انفرادی و گروهی و به طور مداوم در زمینه كشف، شناسایی و مطالعه بر روی شهاب سنگ ها فعالیت می كنم و با جمع آوری شهاب سنگ ها، تحقیقات گسترده ای انجام شده كه در كشور بی نظیر است.
وی گفت: تاكنون نمونه ٥٣٠ شهاب سنگ كشف شده از ١٠ گرم تا ١٢كیلوگرم را برای آزمایش و تایید به مركز تحقیقات شهاب سنگ ها در دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه ارسال كردیم كه با همكاری و نظارت دكتر حامد پورخرسندی تعداد زیادي از آنها به ثبت رسیده و مابقي آنها تا ٦ ماهه آخر سال آینده به ثبت جهاني خواهد رسید.
وی با بیان اینكه بولتن جهاني بزرگترین و معتبرترین مركز ثبت داده ها و مشخصات شهاب سنگ هاي دنیا است افزود: تمام شهاب سنگ ها از ایران و نقاط دیگر دنیا در این بانك شهاب سنگي به همراه مختصات، مشخصات سنگ، اسم فرد و سایر اطلاعات لازم برای بررسی و تحقیق دانشگاه ها، موسسات علمی و محققان و دانشجویان به ثبت می رسد.
كمالی بیان كرد: كویرها و یا دشت هاي ماسه اي كه فرسایش آبي كمتري و فرسایش بادي بیشتري دارند بهترین منطقه برای جستجو براي شهاب سنگ ها هستند.
وی با اشاره به اهمیت شهاب سنگ ها برای دانشمندان و محققان افزود: بیشتر شهاب سنگ ها بازمانده ماده اولیه ای هستند كه منظومه شمسی از آن پدید آمده است و بررسی این شهاب سنگهای آغازین در آزمایشگاه، دانشمندان را قادر می كند با بخشی از غبار اختری كه منظومه شمسی از جمله خورشید، زمین و غیره از آن پدید آمده فعالیت علمی انجام دهند.
وی با بیان اینكه این اجرام نمونه ای از بخش های دست نیافتنی منظومه شمسي هستند تاكید كرد: شهاب سنگ هایی كه به زمین سقوط می كند دارای مقادیر بسیار ناچیزی از این مواد معدنی هستند كه این مواد اطلاعات بسیار زیادی را از منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
این كارشناس ارشد زمین شناسی و سنگ ادامه داد: به همین دلیل مراكز خرید و فروش شهاب سنگ ها در برخی از كشورها دایر شده است كه مشتریان اصلی این مراكز بیشتر اوقات موزه ها و مراكز پژوهشی هستند كه نمونه های مهم تازه یافت شده را خریداری می كنند.
وی اظهار كرد: با ثبت تمام شهاب سنگ هاي ثبت شده ایران و كرمان و با همكاري میراث فرهنگي كرمان و هماهنگي هاي انجام شده بزودي بزرگترین موزه شهاب سنگي ایران در كرمان با تعداد بالاي ١٥٠ شهاب سنگ متفاوت راه اندازي خواهد شد.
كمالی بیان كرد: در كنار فعالیت های كشف و بررسی و ثبت شهاب سنگ ها، مشغول جمع آوري اطلاعات براي نوشتن نخستین كتاب در مورد شهاب سنگ هاي ایران هستم و بزودي با همكاري و حمایت میراث فرهنگي كرمان به مرحله چاپ خواهد رسید.
وی تصریح كرد: تاكنون هیچ حمایتي از طریق هیچ مرجع دولتي یا علمي یا دانشگاهي از من به عنوان یك محقق سنگ شناسی نشده است و تمام هزینه هاي جستجو، پیدا كردن و ارسال نمونه به خارج از كشور براي ثبت جهاني به نام ایران را به صورت شخصي تأمین كرده ام و صرفا به خاطر عشق و علاقه وافري كه به كارم داشتم پیگیر این پدیده بزرگ علمي بوده ام.
كمالی از ادارات دولتي مرتبط و مراكز دانشگاهي به منظور حمایت از این حركت علمی بی نظیر درخواست كمك كرد و افزود: باید شهاب سنگ هاي با ارزش و كمیاب قبل از اینكه بر اثر فرسایش از بین برود یا به دست غارتگران و دلالان از ایران خارج شود را كشف و ثبت كنیم.
اجرام سرگردان جدا شده از سیاركها در منظومه شمسی بر اثر ورود به جو زمین و تاثیر جاذبه به شدت گرم شده و می سوزند و اگر تكه هایی از این اجرام كه وزنشان از چندین گرم تا چندین تن هم می رسد به زمین سقوط كنند، شهاب سنگ نامیده می شود.
حدود 80 هزار سال قبل بزرگترین شهاب سنگ دنیا با وزن بیش از 60 تن در مزرعه هوبا نامیبیا در آفریقا به زمین برخورد كرد كه امروزه آن را بزرگ ترین شهاب سنگ شناخته شده دنیا می دانند.
تاریخچه نخستین شهاب سنگ ایران به سال ١٨٨٠ میلادی در ورامین برمی گردد كه ٥٤ كیلوگرم وزن دارد و هم اكنون در موزه كاخ گلستان نگهداري می شود.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7437/3029/ 5054
۰ نفر