۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82649720
T T
۰ نفر
رييس دانشگاه فني و حرفه اي:حل مشكل بيكاري منوط به تمركز بر دانشگاه هاي فني و حرفه اي است

اهواز - ايرنا - رئيس دانشگاه فني و حرفه اي كشور گفت: براي حل مشكل بيكاري بايد توجه و تمركز اصلي بر دانشگاه هاي فني و حرفه اي و تربيت افراد ماهر و پنجه هاي كارآمد باشد و به مرحله عمل برسد.

به گزارش ايرنا دكتر ناصر شمس چهارشنبه در آئين بهره برداري از سه طرح در دانشكده فني و حرفه اي اهواز اظهار كرد: هرم آموزشي عالي كشور بايد برعكس شود و نگاه در دانشگاه فني و حرفه اي كشور به ارائه و راه اندازي رشته هاي ارشد و دكتراي دوره هاي تحصيلات تكميلي نيست بلكه جهت گيري تربيت تكنسين و پيوند با آموزش و پرورش با صنعت است كه روند كندي دارد.
وي افزود: هرساله دانشگاه ها تعداد زيادي دانشجوي دكتري و ارشد را پذيرش مي كنند يعني جهت گيري مدرك است ولي توانمندي وجود ندارد به صورتي كه بيش از 50 هزار دكتراي فارغ التحصيل بيكار وجود دارد كه هر روز بر تعداد آنها اضافه مي شود.
شمس بيان كرد: رهبر معظم انقلاب و دولت به خوبي به اين موضوع توجه كرده و در 2 سال گذشته توجه خاصي به فني و حرفه اي شده و محصول دانشگاه بايد به صنعت و توليد پيوند زده شود.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي كشور با بيان اينكه دانشگاه فني و حرفه اي، كمترين بودجه را در بين دانشگاه هاي كشور دارد ادامه داد: خوزستان در صورت حمايت و همكاري، كمتر از سه سال مي تواند خود را خودكفا و در حوزه اشتغال در اين استان تحولات اساسي ايجاد كند.
وي اظهار كرد: آمادگي راه اندازي رشته هاي جديد و فراهم كردن بسترهاي جديد در تربيت تكنسين را داريم.
شمس ادامه داد: ما بايد در راستاي تربيت تكنسين، دانشگاه فني و حرفه اي را به صنعت نفت پيوند بزنيم و حتي دوره هاي تخصصي براي افراد شاغل برگزار شود.
وي گفت: مسئولان فني و حرفه اي در شوراي آمايش خوزستان حضور داشته باشند كه دانشگاه ها در خارج از مسير حركت نكنند.

** استراتژي دانشگاه فني و حرفه اي برندسازي با نگاه نو در تربيت تكنسين است
وي بيان كرد: استراتژي ما برندسازي با نگاه نو در تربيت تكنسين است كه بايد در خوزستان اجرا شود و كمك مقامان اين استان را مي طلبد.
شمس با بيان اينكه توسعه 60 كارگاه در سطح كشور از برنامه هاي در حال اجرا است ادامه داد: بايد از تكنولوژي استفاده كنيم و به دنبال توسعه و ايجاد رشته هاي جديد متناسب با نياز باشيم.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي كشور گفت: 172 دانشكده فني و حرفه اي با حدود 200 هزار دانشجو در كشور فعال است و علاوه بر پنج آموزشكده در خوزستان قرار است در شوشتر، آبادان و سوسنگرد توسعه يابد.
رئيس آموزشكده هاي فني و حرفه اي خوزستان نيز در اين آئين اظهار كرد: يكي از دغدغه هاي جدي مسئولان نظام در كشور و خوزستان، ايجاد اشتغال و كارآفريني و مهار بيكاري است.
سيد بهزاد علوي افزود: در دهه 70، با روي كار آمدن نظام جديد در آموزش و پرورش ، بخش نظري مورد توجه قرار گرفت و توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي مورد غفلت واقع شد.
وي ادامه داد: در دهه 80، 20 درصد دانش آموزان در حوزه هاي فني و حرفه اي و كار دانش مشغول به تحصيل و 80 درصد در رشته هاي علوم تجربي، رياضي فيزيك و علوم انساني جذب شدند.
علوي بيان كرد: اين چالش باعث افزايش نرخ دانش آموختگان بيكار در جامعه شد كه همچنان ادامه دارد به گونه اي كه خوزستان از نظر اشتغال جايگاه بيستم و با 12 درصد نرخ بيكاري رتبه 12 را دارد.
وي با بيان اينكه تنها راه برون رفت از اين مشكل، توسعه رشته هاي مهارتي است گفت: توسعه آموزش هاي عالي فني و حرفه اي، دسترسي جوانان را به شغل فراهم مي كند.
وي افزود: در هشت سال آينده در غرب كارون در خوزستان 1.5ميليون بشكه نفت از ميادين مشترك ايران و عراق در مناطق يادآوران و آزادگان استحصال مي شود و بايد 38 هزار شغل ايجاد شود.
علوي اظهار كرد: اگر توانمندسازي و هدايت تحصيلي به خوبي انجام نشود و دانش آموزان به سمت فني و حرفه اي نروند سرمايه گذاري در خوزستان، موجب تورم و تشديد بيكاري خواهد شد.
مسئول نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه هاي خوزستان نيز گفت: نبايد اجازه دهيم مسير حركت آموزشكده هاي فني و حرفه اي در مسير زاويه دار با رسالت اصلي آن ادامه پيدا كند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن شفيعي افزود: تورم ساختار اداري و تورم مراكز فانتزي را در كشور شاهد هستيم در حالي كه كار، اساسي ترين دغدغه كشور محسوب مي شود چون كارآفريني نشانه حيات يك جامعه است.
وي ادامه داد: امروز جامعه اي مي تواند سرپاي خود بايستد كه به توانايي ها و هويت خود اتكا كند و
توسعه حوزه فني و حرفه اي يك ضرورت است.
حجت الاسلام شفيعي بيان كرد: بايد از پرستيژ، مدرك و عنوان ها فاصله بگيريم و كارآفريني را بايد به فرهنگ عمومي و نقطه افتخار تبديل كرد.
سه پروژه شامل كارگاه تخصصي جوشكاري، مجتمع كارگاهي و آموزشي و برج تقطير بهره برداري و رونمايي شدند.
كارگاه تخصصي جوشكاري به مساحت 700 متر مربع توسط يك نيكوكار اهوازي به نام حاج جعفر ذوالفقاري با ظرفيت آموزش 50 نفر به بهره برداري رسيد.
مجتمع كارگاهي و آموزشي به مساحت 2 هزار و 800 مترمربع شامل چهارسوله و هشت كارگاه با اعتبار 12 ميليارد و 488 ميليون ريال با ظرفيت آموزش 200 نفر با هدف تاسيس رشته هاي جديد با اولويت رشته هاي نفت و گاز به بهره برداري رسيد.
همچنين از برج تقطير با هدف آموزش و آشنايي دانشجويان با فرآيند تقطير پيوسته و عملكرد آن در صنايع نفت و پالايشگاه با اعتبار 300 ميليون ريال از محل اعتبارات پژوهشي و دانشگاهي رونمايي شد.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاري ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي

سرخط اخبار استان‌ها