دشمن در صورت مشاهده در آسمان ایران به كسری از ثانیه نابود خواهد شد

تهران - ایرنا - مشاور فرماندهی معظم كل قوا در امور پدافند هوایی تاكید كرد: هر پرنده دشمن اعم از با سرنشین و بی سرنشین متعلق به هر نقطه ای از دنیا كه باشد اگر در آسمان ایران مشاهده شد بداند كه سالم و بدون آسیب نمی تواند خارج شود و به كسری از ثانیه از سوی پدافند هوایی نابود خواهد شد.

امیر سرتیپ علی غلامی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سازمان خبرگزاری(ایرنا) به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با فرمان تاریخی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و ثبت روز 10شهریور به عنوان روز پدافند هوایی در تقویم رسمی كشور در گفت و گو با خبرنگار دفاعی ایرنا، این مطلب را عنوان كرد.
وی در پاسخ به این سئوال كه آیا عملكرد پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس ارتباط مستقیمی با پیروزی و شكست رزمندگان اسلام در سلسله عملیات‌ های مختلف داشته است، گفت: این سئوال نه در زمان جنگ بلكه در زمان صلح نیز برای آنكه بتوانیم خودمان را برای جنگ های آینده آماده كنیم،نیاز به تفكر دارد.
وی ادامه داد: از نظر من پاسخ به این سئوال بله و آری است و باید اینگونه عنوان كرد كه نقش پدافند هوایی در دوران هشت ساله دفاع مقدس خیلی بارز و چشمگیر بوده و خیلی علاقمند هستم كه یك گروه غیر پدافندی متخصص بیایند وعملیات های مختلف را از منظر نقش پدافند هوایی بررسی و پیگیری كنند و ببینند كه چه اتفاقاتی در آن دوران پر شكوه رخ داده و پدافند هوایی وجودش چه اثراتی را در سلسله عملیات آفندی و پدافندی رزمندگان دلیر اسلام در هشت سال دفاع مقدس داشته است.
مشاور فرماندهی معظم كل قوا در امور پدافند هوایی توضیح داد: شما ببیند دو عملیات فتح المبین و بیت المقدس یك عملیات های بودند كه پدافند هوایی خیلی خوب عمل كرد، ما در این دو عملیات 92 فروند هواپیمایی متجاوز ارتش بعثی صدام را سرنگون كردیم و نیروهای سطحی نیز صدمات جبران ناپذیری را به نیروهای ارتش بعث وارد كردند.
امیر سرتیپ غلامی اضافه كرد: به طور دقیق هر عملیاتی كه در آن پدافند هوایی موفق بود، عملیات زمینی هم موفق شده و هر عملیاتی كه پدافند هوایی نتوانسته خوب كار كند، آن عملیات شكست خورده است كه در این خصوص می توان عنوان كرد چرا ما نتوانستیم در عملیات‌های بدر و خیبر خوب عمل كنیم، چون نتوانستیم از توان پدافند هوایی بنا به دلایلی بهره‌ برداری لازم را ببریم.
وی دلایل این عدم بهره برداری لازم از پدافند هوایی را در آن زمان اینگونه مطرح كرد و گفت: در آن زمان ما درگیر یك نبرد همه جانبه بودیم و دشمن بعثی با تمام توان و تسلیحات و تجهیزات كه از بلوك شرق و بلوك غرب و كشورهای حامی و همپیمان خود دریافت می كرد به صورت دائم و شبانه روزی پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال نفت، خطوط انتقال برق، حتی محل ترمینال‌های صدور نفت و تأسیسات زیربنایی آن را هدف قرار می داد و ما باید به عنوان پدافند هوایی كنترل فضای عظیم و آسمان مملكت را حراست و حفاظت می كردیم.
مشاور فرماندهی معظم كل قوا در امور پدافند هوایی یادآور شد: پدافند هوایی در تمامی سلسله عملیات رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس به صورت تك به تك و مجزا از آنان پشتیانی و حمایت می ‌كرد.
وی در پاسخ به این سئوال كه میزان آمادگی قرارگاه پدافند هوایی در مقابل تهدیدهای احتمالی چگونه است، نیز توضیح داد و گفت: امروز و در زمان حاضر برابر دستور و تاكیداتی كه مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم كل قوا داشته و دارند، بیشترین كار و بیشترین توسعه در حوزه پدافند هوایی است و هیچ امری در نیروهای مسلح به ویژه نیروی زمینی و نیروی دریایی به این شدت نیست.
امیر سرتیپ غلامی در ادامه افزود: امروز بیشترین توان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) بر روی ارتقاء سامانه های پدافند هوایی قرار دارد.
وی تصریح كرد: امروز نسبت به روز پایانی جنگ هشت ساله و تحمیلی از سوی رژیم بعثی صدام علیه كشورمان توان و قدرت پدافندی ما چهار یا پنج برابر شده است، اما با بیان واقعیت ما در حوزه پدافند هوایی فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم اما قسمت اعظم این فاصله را پر كرده ایم و اكنون روی پایه های علمی این حوزه سواریم و با كمك مراكز علمی، مطالعاتی و تحقیقاتی در حال رسیدن به افق های جدیدی در حوزه پدافند هوایی هستیم.
مشاور فرماندهی معظم كل قوا در امور پدافند هوایی در پاسخ به این سئوال كه نحوه تعامل قرارگاه پدافند هوایی با نیروی هوایی در راستای انجام وظایف محوله چگونه است، نیز گفت: به اعتقاد من این تعامل همانگونه است كه با نیروی زمینی و نیروی دریایی است، ببینید نیروی دریایی نیاز به هواپیما دارد تا در دریا حركت كند و بدون پشتیبانی هوایی نمی تواند در دریا حركت كند، همین طور نیروی زمینی نیز برای پشتیبانی نزدیك و زدن نقاط مختلف در خاك دشمن نیاز به نیروی هوایی دارد، این ماموریت های تعریف نشده، تدوین نشده و منظم نشده است، ولی پدافند هوایی با نیروی هوایی در انجام ماموریت ها یك ماموریت مشخص، تدوین شده با برنامه و مقررات دارند كه هر روز این ماموریت را با یكدیگر تمرین می كنند.
وی با بیان اینكه خیلی ها دلواپس این هستند كه مبادا به این ماموریت آسیبی وارد شود، گفت: من با اطمینان به شما می گویم كه هیچ آسیبی به این ماموریت نمی رسد چرا كه تمامی فضا و آسمان ایران تحت كنترل پدافند هوایی است و هر وقتی كه به موردی مشكوك شد و نیاز به هواپیما داشته باشد هواپیمای اسكرمبل (آماده برای انجام عملیات) كه در پایگاه هوایی به صورت صد درصد مسلح و در حالت آماده باش قرار دارد به محض دریافت پیام از پدافند هوایی به پرواز در آمده و در اختیار رادار پدافند هوایی قرار می گیرد تا به اجرای ماموریت محوله بپردازد.
امیر سرتیپ غلامی تصریح كرد: به اعتقاد من در زمان حاضر این تعامل بهتر از گذشته انجام می شود، چرا كه در گذشته این دو یگان یك فرمانده داشتند ولی اكنون دو فرمانده مقتدر و با دانش بالای نظامی دارند و گزارش های خود را به صورت مستقیم به ارتش می دهند و اگر در زمان گذشته تعلل یا كاستی در این موضوع وجود داشت دیگر وجود ندارد و تعامل این دو یگان به بهترین شكل برقرار و ماموریت به بهترین نحو انجام می شود.
اجتمام(4)**7029** 1569**خبرنگار: فرهاد شرف پور ** انتشار: علی حبیبی
برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار سیاست