۷ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۲۱
کد خبر: 82648648
T T
۰ نفر
وزير دفاع صربستان: ارتش صربستان با ناتو، آمريكا و روسيه رزمايش نظامي انجام مي دهد

بلگراد-ايرنا- وزير دفاع صربستان با اشاره به موضع بيطرفانه نظامي اين كشور گفت: ارتش صربستان مي تواند با ناتو، آمريكا و ارتش فدراسيون روسيه رزمايش نظامي انجام بدهد.

به گزارش ايرنا، آلكساندر وولين روز سه شنبه در بازديد از منطقه ورانيه در جنوب صربستان در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه سياست بيطرفانه نظامي در كشور باقي مي ماند و ارتش صربستان با هر كشوري مي تواند رزمايش نظامي انجام دهد، گفت: ما كشوري با سياست بيطرفانه نظامي هستيم و با هر كشوري كه ميتوانيم از آن آموزش ببينيم تمرين نظامي انجام مي هيم.
وي همچنين در پاسخ به سئوالي در رابطه با اظهارات وزير امور خارجه لتوني مبني بر اينكه كشورهايي كه با روسيه رزمايش نظامي انجام مي دهند، آينده خود را در اتحاديه اروپا با مشكل رو به رو مي كنند، افزود كه ارتش صربستان مي تواند با نمايندگان ناتو، با نمايندگان نيروهاي مسلح آمريكا و با نمايندگان نيروهاي مسلح فدراسيون روسيه رزمايش نظامي انجام بدهد.
وولين با اشاره به اينكه ارتش صربستان نه تنها ضامن ثبات و امنيت كشورش است بلكه ضامن ثبات تمامي منطقه مي باشد، گفت كه تقويت دفاعي ارتش ادامه مي يابد و براي ارتقاء توانايي دفاعي آن و همچنين براي بهبود وضعيت مالي اعضاي ارتش تلاش مي شود.
وي همچنين ضمن تاكيد بر اينكه هيچ دليلي براي تغيير سياست نظامي كشور وجود ندارد، گفت كه صربستان به سياست دفاع از منافع خود ادامه مي دهد و ضمن اينكه قصد ندارد كه روسيه را تحريم كند، در درگيري هاي كشورهاي بزرگ شركت نمي كند.
وولين همچنين در اين رابطه پيشتر در جمع خبرنگاران در بلگراد با تاكيد بر سياست بيطرفانه نظامي بلگراد گفت: صربستان به هيچ سازمان نظامي از جمله ناتو ملحق نمي شود و روسيه را هم مورد تحريم قرار نمي دهد.
وي به مدرنيزه كردن ارتش اين كشور اشاره و تاكيد كرد كه نيروي مسلح كشورش مجهز به دو بالگرد چند منظوره است كه در آينده نزديك بالگردهاي جديد از نوع ХА-145М نيز وارد ارتش صربستان مي شود.
وي همچنين تاكيد كرد كه نيروهاي مسلح صربستان تا پايان سال جاري به 6 فروند ميگ 29 ساخت روسيه نيز مجهز مي شوند.
سياست صربستان صلح آميز است و با كشورهاي بسياري همكاري نظامي و رزمايش برگزار مي كند و از نقطه نظر اقتصادي نيز سياستي مناسب در پيش دارد و در زمينه هاي مختلف از جمله صنعتي، كشاورزي، فرهنگي و آموزشي روابط و همكاري خوبي را با كشورهاي مختلف در نقاط مختلف جهان دارد.
صربستان با توجه به بحران هاي مختلف از جمله آوارگان جنگي، پناهجويان و مسائل امنيتي كه در جهان وجود دارد، براي حفظ امنيت شهروندانش در فكر امروزي سازي نيروهاي مسلح بوده و در همين حال براي برقراري صلح و ثبات پايدار در منطقه تلاش دارد.
بر اساس اين گزارش؛ صربستان با وجود اينكه بيشتر همسايگانش عضو ناتو هستند، تلاش دارد كه سياست بيطرفانه نظامي خود را حفظ و در همين حال با تمامي كشورها همكاري نظامي و رزمايش مشترك برگزار كند.
اكنون اين مسئله مطرح است كه آيا صربستان به خصوص پس از عضويت مونته نگرو در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)، قادر خواهد بود سياست بي طرفانه خود را حفظ كند. اكنون كرواسي، آلباني، مونته نگرو، مجارستان، بلغارستان و روماني كه در همسايگي صربستان قرار دارند، از اعضاي ناتو به شمار مي روند و مقدونيه نيز تلاش دارد كه وارد اين پيمان نظامي شود.
صربستان در حال بازسازي و مدرنيزه كردن نيروي هوايي خود با جنگنده هاي ميگ 29 روسيه و ديگر تجهيزات نظامي است. به عقيده كارشناسان؛ سياست بيطرفانه نظامي از تمامي جوانب براي صربستان مناسب است.
همكاري نظامي بين صربستان و آمريكا از سال 2015 پس از امضاي طرح همكاري هاي نظامي دو جانبه بين 'ميلان كونيكوواتس' رئيس اداره همكاري هاي بين المللي وزارت دفاع صربستان و 'پل بروتسن' نماينده نظامي وقت ايالات متحده در بلگراد آغاز شد.
طرح همكاري هاي نظامي دوجانبه صربستان و آمريكا شامل تمرينات مشترك نظامي، فعاليت هاي نظامي پزشكي، آموزشي و امنيتي بوده كه در سال 2015 به مرحله اجرايي رسيد.
صربستان به عنوان عضو ثابت در طرح مشاركت صلح ناتو با ديگر كشورهاي اين برنامه مانند آمريكا، انگليس، ايتاليا، مجارستان و مقدونيه همكاري نظامي دارد.
صربستان و روسيه به طور سنتي روابط نزديك دارند و داراي سياست مشتركي براي برقراري صلح و ثبات در منطقه بالكان هستند و موضع مسكو حل و فصل مساله كوزوو از طريق مذاكرات و موضع بلگراد، حمايت نكردن از سياست تحريم عليه مسكو است.
اروپام**436**3404**انتشار: محسن اسماعيلي

سرخط اخبار جهان