۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۴
کد خبر: 82648544
T T
۰ نفر
تاسیسات ذخیره سازی اورانیوم آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان گشایش یافت

وین - ایرنا - تاسیسات ذخیره سازی اورانیوم با غنای پائین (LEU) آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در كشور قزاقستان گشایش یافت و بدین ترتیب گام بزرگی به سوی اجرای طرح تاسیس بانك سوخت آژانس، برداشته شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوكیا آمانو مدیر كل آژانس اتمی سازمان ملل متحد و نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان، به مناسبت گشایش رسمی تاسیسات ذخیره سازی بانك سوخت در كارخانه متالورژی 'اولبا' در شهر 'اوست-كامنوگورسك' در شرق قراقستان، در مراسمی در شهر آستانه پایتخت این كشور آسیای میانه شركت كردند.
بانك ذخیره اورانیوم با غنای پائین آژانس بین المللی انرژی اتمی، با خریداری اورانیوم كم غنی شده كه ماده اصلی تولید سوخت هسته ای است و انتقال آن به این تاسیسات، آغاز به كار خواهد كرد.
آمانو در این مراسم در شهر آستانه كه نمایندگانی از كشورهای عضو آژانس و كمك كنندگان به آژانس هم در آن حضور داشتند، گفت: اطمینان دارم كه بانك اورانیوم كم غنی شده آژانس، كمك ارزشمندی به تلاش های بین المللی برای تضمین در دسترس بودن سوخت برای نیروگاه های هسته ای خواهد بود.
شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در دسامبر 2010 تصمیم به ایجاد بانك اورانیوم با غنای پائین گرفت تا به كشورهایی كه به هر علتی دچار وقفه در تامین سوخت هسته ای برای نیروگاه هایشان شده باشند، اطمینان خاطر داده شود كه سازوكاری برای تامین سوخت این تاسیسات آنها به عنوان آخرین راهكار وجود دارد.
بانك اورانیوم با غنای پائین تاسیس شده در قزاقستان، تحت مالكیت و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است و ذخیره ای فیزیكی تا حد 90 تن اورانیوم كم غنی شده را نگهداری می كند كه برای تولید سوخت مورد نیاز یك رآكتور معمولی آب سبك كافی است و برای كشورهای واجد شرایط در دسترس قرار خواهد داشت.
آمانو از رییس جمهوری و مردم قزاقستان برای میزبانی این بانك اورانیوم تشكر كرد و گفت: قزاقستان برای سال ها یكی از شریكان ثابت قدم آژانس در زمینه جلوگیری از اشاعه (تسلیحات) هسته ای و پیشبرد مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای بوده است.
آمانو همچنین از كشورها و طرف های كمك كننده از جمله آمریكا، اتحادیه اروپا، كویت، امارات متحده عربی، نروژ، جمهوری قزاقستان و گروه موسوم به 'ابتكار تهدید هسته ای' (NTI) كه 'كمك های مالی آنها اجرای این پروژه را ممكن كرده است' تشكر كرد. وی همچنین از روسیه و چین به علت همكاری در زمینه اجرای توافقنامه های انتقال و عبور محموله اورانیوم كم غنی شده از مسیر كشورهای آنها برای ذخیره در بانك اورانیوم آژانس، قدردانی كرد.
خبرگزاری رویترز نیز در باره راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی اورانیوم آژانس در قزاقستان گزارش داد: كشورهایی مانند ایران گفته اند كه نیاز به تاسیسات غنی سازی دارند تا از تامین مستمر سوخت برای نیروگاه های هسته ای خود اطمینان خاطر داشته باشند و هدف ایجاد این بانك این است كه دسترسی به سوخت هسته ای بدون نیاز به وجود تاسیسات غنی سازی داخلی (در كشورها) امكان پذیر باشد. روسیه از سال 2010 بانك مشابهی راه اندازی كرده، اما بانك اورانیوم در قزاقستان اولین تاسیساتی است كه بطور كامل تحت مالكیت و نظارت آژانس خواهد بود. این نهاد هسته ای سازمان ملل متحد همچنین اعلام كرده است كه به زودی كار خرید اورانیوم را آغاز می كند با این هدف كه از سال آینده (2018)، اورانیوم خریداری شده را به تاسیسات قزاقستان منتقل كند.
اروپام**1078** بابك جعفری**1486**انتشار: محسن شریفی**

سرخط اخبار جهان