۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82624987
T T
۰ نفر

استفاده از سيگنال‌هاي راديويي براي نظارت بر خواب

۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82624987
استفاده از سيگنال‌هاي راديويي براي نظارت بر خواب

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه MIT با استفاده از امواج راديويي راهكار جديدي براي نظارت بر چگونگي خوابيدن ابداع كردند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين تكنيك بر اساس يكي از تحقيقات پيشين طراحي شده است كه در آن از امواج راديويي براي تشخيص احساسات و اندازه‌گيري سرعت راه رفتن استفاده مي‌شد. در هر دو مورد امواج راديويي به بدن شخص مورد نظر تابيده شده و امواج بازگشتي از بدن وي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد.
در اين تكنيك جديد، از يك شبكه عصبي عميق براي تحليل فركانس‌هاي راديويي بازگشتي از بدن اشخاصي كه به خواب فرو رفته‌اند، استفاده مي‌شود. با استفاده از اين شيوه مي‌توان تمام تغييرات بدن شخص از نحوه تنفس گرفته تا ضربان قلب وي را مورد بررسي قرار داد. نكته كليدي كار در اين است كه تمام فركانس‌هاي بازگشتي از تمام اشخاص و اجسام موجود در محيط حذف شده و صرفا امواج باگشتي از بدن شخص مورد نظر توسط گيرنده‌ها دريافت شود. محققان براي اين منظور از يك الگوريتم هوشمند استفاده كردند.
محققان اين سيستم را با كمك 25 داوطلب آزمايش كردند و توانستند وضعيت خواب داوطلبان را در حالت‌هاي خواب سبك، خواب سنگين و مرحله حركات سريع چشم با دقت 80 درصد تشخيص دهند. دقت اين سيستم با تكنيك EEG كه در كلينيك‌هاي خواب مورد استفاده قرار مي‌گيرد، برابري مي‌كند. اما از آنجا كه اين سيستم بدون استفاده از حسگرها كار مي‌كند، در مقايسه با EEG از مزيت نسبي برخوردار است.
محققان در مرحله بعدي از اين سيستم براي بررسي تاثيرات بيماري پاركينسون بر خواب مبتلايان استفاده خواهند كرد.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر