۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82623924
T T
۰ نفر
ايجاد 900 فرصت شغلي در حوزه معدن خراسان رضوي تا پايان امسال

مشهد- ايرنا- معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: از 160 هزار فرصت شغلي كه اين استان متعهد به ايجاد آن در سال جاري مي باشد، سهم بخش معدن حدود 900 فرصت شغلي است.

رضا شجاعي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تعداد فرصت شغلي كه سازمان صنعت، معدن و تجارت متعهد به ايجاد آن در حوزه معدن مي باشد، 10 درصد اشتغال فعلي حوزه معدن در اين استان است.
وي اظهار كرد: هم اكنون 9 هزار و 200 نفر در معادن خراسان رضوي مشغول فعاليت هستند كه افزايش اين تعداد به 10 هزار و 100 نفر تا پايان سال با افزايش ظرفيت بهره برداري و استخراج از معادن، افزايش صدور پروانه بهره برداري و اكتشاف و فعال كردن معادن غيرفعال مسير مي شود.
وي گفت: هم اكنون 162 پروانه اكتشاف معدن، 68 گواهي كشف معدن با ذخيره 49.5 ميليون تن، 825 پروانه بهره برداري از معدن با ذخيره 2 ميليون و 831 هزار و 755 تن در استان خراسان رضوي وجود دارد.
شجاعي افزود: تمام حقوق دولتي دريافت شده از معادن به حساب خزانه واريز مي شود.
وي اظهار كرد: براساس تبصره 6 ماده 14 قانون معادن، دولت مكلف است 15 درصد از حقوق دولتي وصول شده را به اعتبارات سالانه همان استان اضافه نمايد به طوري كه تمام اعتبار ياد شده جهت ايجاد زيرساخت و توسعه و رفاه شهرستان با اولويت بخشي مناطقي كه معدن در آن واقع شده است، اختصاص يابد.
وي گفت: برهمين اساس حداقل 65 درصد از حقوق معادن دريافت شده بايد در چارچوب قوانين مالي كشور و در راستاي اجراي بهينه تكاليف و ماموريت هاي توسعه معدن و صنايع معدني توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هزينه گردد.
شجاعي افزود: حقوق دولتي معادن سنگ آهن خواف به خزانه واريز شده و هزينه شدن در بخش زيرساخت ها مربوط به تصميماتي است كه براساس اعتبارات سالانه در كلان استان گرفته مي شود.
نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شوراي اسلامي مدعي شده بود حقوق دولتي دريافتي از معادن سنگ آهن در سنگان خواف صرف توسعه زيرساخت هاي آن نمي شود.
هم اكنون 60 معدن سنگ آهن با ذخيره 2 ميليارد تن در خراسان رضوي وجود دارد كه مسئوليت استخراج يك ميليارد تن آن برعهده بخش خصوصي و بقيه برعهده بخش دولتي است.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقي كشور و 300 كيلومتري جنوب شرقي مشهد در 16 كيلومتري شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار دارد.
7489 / 6053 خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم

سرخط اخبار استان‌ها