۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۹:۲۷
کد خبر: 82603255
T T
۰ نفر

رهاسازی 15 هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه دز

۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۹:۲۷
کد خبر: 82603255
رهاسازی 15 هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه دز

دزفول - ایرنا - در راستای حفظ و تكثیر ماهیان بومی در رودخانه دز 15 هزار قطعه بچه ماهی روز چهارشنبه از سوی شهرداری دزفول در این رودخانه رهاسازی شد.

شهردار دزفول صبح چهارشنبه در حاشیه این برنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این اقدام كه با هدف كمك به حفظ و تكثیر ماهیان بومی رودخانه دز صورت گرفت تعداد 10 هزار قطعه بچه ماهی از نوع شیربت و پنجهزار قطعه از نوع كپورماهی در رودخانه دز رها سازی شد.
محمدرضا كرمی نژاد ، حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی رودخانه دز را اولویت طرح های عمرانی و گردشگری شهرداری دزفول برشمرد و افزود: این شهرداری در اجرای طرح های عمرانی و احداث بوستان های ساحلی اولویت را بر حفظ رودخانه دز قرار داده است.
وی افزود: شهرداری دزفول با رهاسازی این تعداد بچه ماهی در پایین دست سد تنظیمی علی كله حفاظت از گونه های بومی آبزی در این رودخانه را با جدیت مورد توجه داشته و در این راستا با اداره حفاظت محیط زیست همچون گذشته همكاری می كند.
به گزارش ایرنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این آئین در سخنانی از ثبت ماهی شیربت در رده ماهی های در حال انقراض خبر داد و گفت:ماهی شیربت كه از ماهی های بومی رودخانه دزفول است در خطر انقراض قرار گرفته است.
فرهاد قلی نژاد افزود:برای جلوگیری از انقراض ماهی شیربت باید نسبت به رهاسازی بچه ماهی در رودخانه دز اقدام شود.
رودخانه دز كه از كوههای زاگرس و گرگر لرستان سرچشمه می گیرد از سوی دوستداران محیط زیست به عنوان سومین رودخانه با كیفیت و پاك جهان معرفی شده است.
این رودخانه به عنوان سومین رودخانه پرآب كشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اكوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.
رودخانه دز با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است.
انواع آبزیان رودخانه و پستانداران آبی رودخانه در اكوسیستم شیرین رودخانه دز زیست می كنند كه شامل انواع ماهیان رودخانه از جمله ماهی شیربت،برزم و كپور ماهی و انواع دیگر موجودات ریز آبی و كف آبزی است .
علاوه براین آبزیان ،گونه هایی از پستانداران آبی دیگر نظیر ریزآبزی و كف آبزی از جمله شنگ (از جمله پستانداران آبی)،خزندگان آبزی نظیر لاك پشت خزری و گونه مهم و در خطر انقراض لاك پشت فراتی نیز در رودخانه دز زندگی می كنند.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه

سرخط اخبار استان‌ها