۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82594621
T T
۰ نفر
دوگانگي در خروج موقت خودروها از مناطق آزاد و گلايه ساكنان كيش

كيش - ايرنا - با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان و زمان سفر، جمعي از ساكنان جزيره كيش در اقدامي از مسئولان منطقه و گمرك ايران خواسته اند تا قانون ممنوعيت خروج خودرو از كيش را لغو و يا دستكم مهلت يك ماهه اي براي صدور مجوز گذر موقت تعيين كنند.

به گزارش ايرنا ، پس از ايام نوروز كه به همت مسئولان منطقه آزاد ، گمرك كيش و گمرك ايران و به دنبال درخواست ساكنان جزيره كيش براي سفر در ايام تعطيلات نوروز، مجوز حدود يك ماهه اي براي گذر موقت خودرو هاي زير دو هزار و 500 سي سي از كيش به سرزمين اصلي صادر شد و با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان ، مردم جزيره مرجاني كيش پس از تعطيلي مدارس در اقدامي جمعي و با درخواست هاي مكرر بار ديگر خواستار لغو قانون ممنوعيت خروج موقت خودرو توسط گمرك ايران و يا دستكم تعيين مهلت يك ماهه اي براي گذر موقت خودروها از كيش شدند.
بر اساس بخشنامه مركز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه گمرك جمهوري اسلامي ايران مورخ 26 آبان‌ماه سال 95 از گمرك هاي مناطق آزاد خواسته شده تا علاوه بر لغو دستورالعمل هاي قبلي در خصوص تردد خودروهاي مناطق آزاد، از قبول هرگونه درخواست براي ورود موقت خودروهاي مزبور به سرزمين اصلي خودداري كنند.
صدور مجوز خروج موقت خودرو ازمناطق آزادي چون كيش يكسال است كه ممنوع شده و اين موضوع نارضايتي ساكنان اين مناطق به‌ويژه جزيره كيش را بدنبال داشته است.
با توجه به موقعيت جغرافيايي جزيره كيش و اينكه امكان تردد تنها از مسير هوايي به شهرها امكان پذير است ،داشتن امتياز خروج موقت خودرو از مسير دريايي براي ساكنان كيش از اهميت زيادي برخوردار است .
از ديگر مشكلات موجود ساكنان جزيره كيش طرح ممنوعيت خروج خودروهاي بالاي دو هزار 500 سي‌سي با پلاك گذر موقت است و اين در حالي است كه بسياري از خودروهاي اين منطقه ظرفيت بالاي دو هزار و 500 سي سي را دارند و ساكنان منطقه به هيچ عنوان نمي توانند خوردوهاي با اين ويژگي را از منطقه خارج كنند.
از دلايلي كه مالكان اين خودروها براي ندادن مجوز گذر موقت خودروهايشان توسط گمرك ذكر مي كنند، حساسيت هاي اجتماعي ، نمايش تفاوت طبقاتي در جامعه ، سرعت بالاي آن و خطر آفريني ها در پي تردد در شهرها و بزرگ راههاي شهري و مصرف سوخت بالاي اين خودروها است .
با رسيدن فصل تابستان و پس از يكسال كار و تلاش و با توجه به گرماي هوا بسياري از كيشوندان تلاش دارند تا سفري آن هم با خودرو شخصي به سرزمين اصلي داشته باشند اما به گفته برخي ساكنان كيش وجود برخي قوانين محدود كننده لذت اين سفر را از آنها خواهد گرفت .
مسئولان سازمان منطقه آزاد و گمرگ كيش با توجه به مطالبات مردمي در ايام نوروز توانستد با همكاري گمرك ايران مجوز خروج موقت خودرو هاي زير دو هزار و 500 سي سي را در تعطيلات نوروز بگيرند كه خوشبختانه تمامي خودروهاي خارج شده از كيش در زمان تعيين شده به جزيره بازگشتند و مشكلي به تبع لغو شدن اين قانون پيش نيامد.
صدور پروانه خروج موقت خودرو از كيش براي ساكنان يك امتياز است كه به گفته برخي كيشوندان معترض به اين قانون براي كيش تنها جزيره كامل محصور در دريا ناديده گرفته شده است اما ساكنان ديگر مناطق آزاد از اين امتياز برخوردارند .
اين موضوع سبب شد كه جمعي از كيشوندان براي تحقق مطالبه گذر موقت خودروها در فصل تابستان با رئيس دفتر مدير عامل منطقه آزاد كيش و معاون اقتصادي و سرمايه گذاري ملاقاتي داشته باشند و از آنها بخواهند تا اين مطالبه به حق را پيگيري كنند كه طي پيگيري هاي به عمل آمده نامه هايي از سوي مدير عامل منطقه و گمرك كيش براي مسئولان گمرك ايران فرستاده شده اما تا كنون بخشنامه اي براي صدور دوباره اين مجوز صادر نشده است .

*مونسان : مشكل در برخي مناطق آزاد دليلي براي صدور بخشنامه عمومي نيست
مديرعامل منطقه آزاد كيش نيز در مورد وضعيت خروج موقت خودرو از كيش و مطالبات مردم كيش به ايرنا گفت : آزاد سازي مجوز خروج خودرو در اختيار گمرك جمهوري اسلامي است و به رغم پيگيري هاي صورت گرفته تا كنون به نتيجه اي نرسيده ايم .
مونسان با بيان اينكه بخشنامه گمرك مانع خروج خودروها از كيش است افزود : مكاتبه اي به عنوان رئيس شوراي تامين جزيره كيش با گمرگ انجام شده اما پاسخ روشني دريافت نكرده ايم .
رئيس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش ابراز اميدواري كرد كه در آينده بتوانيم پاسخ قانع كننده اي دراين زمينه از گمرك دريافت كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه ايجاد مشكل در برخي مناطق آزاد ،دليل منطقي براي صدور بخشنامه عمومي براي همه مناطق نيست؛ اظهار كرد : تا كنون در كيش مشكلي در زمينه خروج و بازگشت خودروها نداشتيم .
مونسان با تاكيد بر اينكه خروج خودروها از كيش براساس ضوابط و با مجوز لازم صورت گرفته است ،افزود : مسئولان گمرگ نيز بر اين مساله اذعان دارند كه اميدواريم با پيگيري هاي انجام شده به نتيجه خوبي برسيم .

*امام جمعه كيش :مسئولان گمرك مشكل تردد خودرو را قانوني حل كنند
امام جمعه كيش نيز در تريبون اين هفته نماز جمعه كيش از مسئولان گمرك كشور خواست تا مشكل تردد خودرو از مناطق آزاد را به صورت قانوني حل كنند.
حجت‌الاسلام عليدادي به موضوع تردد خودروها از كيش به سرزمين اصلي و مشكلات پيش آمده براي مردم در اين زمينه گفت: خودروها يا داخل سرزمين اصلي هستند يا از خارج وارد مي شوند كه براي تردد آنها ضابطه و قانوني وجود دارد ،اينكه خودروهاي مناطق آزاد در كدام مقوله مي گنجند؟ بايد مشخص شود.
به گزارش ايرنا ،وي از مسئول گمرك كشور خواست اين موضوع را به صورت قانوني تعيين تكليف كند و اينكه با تردد خودروها از مناطق آزاد با چه قانون و ضابطه اي رفتار مي كنند، مشخص شود.

**نماينده غرب هرمزگان :سفر با خودرو شخصي حق ساكنان كيش است
نماينده مردم غرب هرمزگان نيز به دنبال مطالبات مردمي در هفته گذشته در مجلس شوراي اسلامي خواستار آزاد شدن خروج خودرو از جزيره كيش براي اهالي و ساكنان اين جزيره بر اساس سنوات گذشته شده است .
ناصر شريفي با اشاره به ممانعت گمرك نسبت به خروج خودروي ساكنان كيش از جزيره گفت: نزديك به يك سال است كه گمرك ايران از خروج خودروهاي ساكنين و اهالي جزيره كيش به سرزمين اصلي ممانعت كرده كه اين اقدام موجب نگراني ساكنان منطقه شده است.
نماينده مردم بندرلنگه، بستك، پارسيان و جزيره كيش در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه سفر به سرزمين اصلي با خودرو شخصي از حقوق ساكنان كيش است، اظهار كرد: اين رويه از ابتداي شكل‌گيري منطقه آزاد مرسوم بوده است.
وي خاطرنشان كرد: حتي ايرانيان خارج از كشور زماني كه به ايران سفر مي‌كنند، مي‌توانند طي تشريفات گمركي خودروي شخصي خود را وارد كشور كنند؛ اما چگونه است كه هموطن ما در كشور و سرزمين خود نمي‌تواند از اين حق برخوردار باشد؟
وي اظهار كرد: نمي‌دانيم گمرك با چه توجيه و منطقي اين تصميم را گرفته و اجرا مي‌كند، تا جايي كه اطلاع دارم در مناطق آزاد ديگر چنين قانوني وجود ندارد؛ ازاين‌رو از رئيس‌كل گمرك و معاون وزير اقتصاد و دارايي مي‌خواهيم كه در اين موضوع تجديد نظر كنند تا اين مشكل حل شود.
به گزارش ايرنا ، نماينده مردم ميناب نيز در مجلس از مديران عامل سازمان مناطق آزاد درخواست كرد تا كاري كنند خودروهايي كه در قشم و كيش هستند بتوانند در كل استان هرمزگان از جمله ميناب، رودان و جاسك تردد كنند.
سيدمصطفي ذوالقدر نيز در روزهاي اخير در جلسه علني مجلس متذكر شد: يك بام و دو هوا نمي شود چرا كه در شرايط كنوني در منطقه آزاد اروند در خوزستان خودروهاي منطقه آزاد در تمام استان ها تردد مي‌كنند اما در هرمزگان اجازه نمي دهند كه اين خودروها از قشم تا بندرعباس تردد كنند.

**بخشنامه اي براي گذر موقت خودروها در تابستان صادر نشده
خبرنگار ايرنا بحث گذر موقت خودروها از كيش را از مسئولان گمرك ايران نيز پيگيري كرده است ، اين مسئول در گمرك ايران با تاكيد بر اينكه بخشنامه گذرموقت خودروها از كيش بخشنامه اي كلي و بر اساس آئين نامه اجرايي امور گمركي است گفت : گمرك ضوابطي را تنظيم و تدوين نكرده و تنها مجري قانون است .
وي كه خواست نامش فاش نشود ،با بيان اينكه بر اساس اين آئين نامه افراد تنها با شرايطي خاص و به صورت گذر موقت مي توانند خودروهاي خود را جابه جا كنند گفت : اين موضوع مشمول خودروهاي پلاك مناطق آزاد نمي شود .
اين مسئول در گمرك ايران تصريح كرد : به منظور ارائه تسهيلات و براي رفاه حال كيشوندان گمرك ايران طي بخشنامه اي در ايام نوروز اجازه داد تا خودروهاي مناطق آزاد به صورت گذر موقت به سرزمين اصلي سفر كنند و حدود يك ماه خودروها اجازه تردد داشتند.
وي با بيان اينكه بخشنامه جديدي براي تابستان و گذر موقت خودروها صادر نشده است اظهار كرد : در بين مناطق آزاد كشور تعدادي از مناطق محدوده اي براي تردد دارند و تنها كيش به طور كامل محصور در درياست .
اين مسئول با تاكيد بر اينكه گمرك اجرا كننده قانون است اظهار كرد : نماينده استان در مجلس يا مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش مي توانند پيشنهادي يا لايحه اي به دولت تقديم كنند تا استثنايي براي كيش در اين زمينه قائل شوند ، اگر اين اجازه به گمرك داده شود مشكلي از سوي ما براي تردد خودروها نخواهد بود.
وي با بيان اينكه هيچ يك از مناطق آزاد گذر موقت ندارند اضافه كرد : مناطق ديگر شعاع تردد دارند و با اين پلاك مجازند تنها در محدوده تعيين شده آمد و شد كنند و در صورت تخطي از تردد آنها جلوگيري مي شود .
اين مسئول در گمرك ايران به ايرنا گفت : به دولت پيشنهاد داده شود و كيش مشمول قانون گذر موقت نشود و زماني كه هيات وزيران تصويب كند گمرك موظف به اجرا خواهد بود در غير اين صورت صدور مجوز دوباره براي گذرموقت خودروها خلاف قانون خواهد بود.
وي اظهار كرد : رئيس كل گمرك در تعطيلات نوروز از اختيارات خود استفاده كرد و در نوروز اين اجازه را صادر كرد اما ادامه اين روند نياز به تاييد قانون دارد.

* مسئولان چاره دائمي براي گذر موقت خودرو بينديشند
تعدادي از كيشوندان نيز در تماس تلفني و يا حضوري در دفتر ايرنا خواستار پيگيري اين موضوع از مسئولان شدند .
يكي از كيشوندان با ابراز ناراحتي از اين قانون گفت : كارمند هستم و سالي يكبار توانايي سفر دارم با توجه به هزينه بالاي بليت هواپيما چطور مي توانم براي يك خانواده پنج نفره هزينه كنم ، دوست دارم من هم مانند ساير مردم سالي يكبار با خودروي شخصي به سرزمين اصلي سفر كنم .
وي با بيان اينكه اين موضوع سبب ناراحتي روحي براي مردم شده است افزود : نوروز امسال اين اجازه داده شد و برخي از كيشوندان سفر كردند اما من و تعدادي زيادي از كساني كه در ايام نوروز به دليل گردشگري بودن منطقه و ضرورت ارائه خدمات به گردشگران موفق به سفر نشديم تابستان را براي سفر انتخاب كرديم كه متاسفانه اين قانون دست و پا گير لذت سفر را به كام ما تلخ خواهد كرد.
اين ساكن جزيره كيش كه از گفتن نامش خودداري كرد افزود : خوشبختانه تمامي كساني كه در نوروز به سرزمين اصلي سفر كرده بودند به موقع بازگشتند اگر تخلفي صورت مي گيرد نبايد همه را با يك چوب زد و امتياز را از همه سلب كرد.
وي با اشاره به تبعات منفي آزادسازي نرخ بليط هواپيما به خبرنگار ايرنا گفت : تا سال گذشته و با تلاش مسئولان بليت به مسير كيش با نرخ مصوب ارائه مي شد اما از اواخر سال گذشته اين نرخ افزايش يافت و براي خانواده هاي پرجمعيت تردد از مسير هوايي به صرفه نيست و اين موضوع باعث شده بسياري از كيشوندان تعداد سفرهاي خود را محدود كنند.
وي از مسئولان خواست تا چاره اي دائمي براي اينكار بينديشند ،ادامه اين روند سبب مي شود نه فعال اقتصادي ، نه سرمايه گذار و نه افراد عادي كيش را براي زندگي انتخاب نكنند چرا كه به رغم آزاد بودن منطقه وجود اين قوانين دست و پا گير مشكلاتي براي مردم فراهم مي كند.
كيشوند ديگري با بيان اينكه خروج خودرو از كيش براي كيشوندان به ويژه براي ايام تابستان مزاياي بسياري دارد اظهار كرد : با توجه به شرايط جزيره از نظر موقعيتي و آب و هوايي به ويژه در تابستان ساكنان اين منطقه نياز دارند تا دستكم سالي يكبار براي ديدن خانواده و شهر خود از جزيره خارج شوند و حق دارند با خودرو شخصي سفر كنند و با انرژي مضاعف به شهر خود بازگردند.
تعدادي ديگر از كيشوندان نيز با تماس تلفني خواستار رسيدگي جدي مسئولان به اين موضوع شدند و از مسئولان گمرك جمهوري اسلامي ، دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد ايران ، مجلس شوراي اسلامي و دولت تقاضا كردند تا با تدبير و بر اساس قانون تصميماتي براي رفاه حال مردم كيش اتخاذ كنند.
1630*1641/ گزارش از :مريم زبان دان ** انتشار دهنده : امير برزي

سرخط اخبار استان‌ها