دريانوردان در جابجايي پنج تريليون دلار كالا در جهان نقش دارند

تهران - ايرنا -دريانوردان امسال روز جهاني خود را با شعار « دريانوردان مهم هستند » جشن مي گيرند، آنها با جابجايي پنج تريليون دلار كالا نقش مهمي در اقتصاد دنيا ايفا مي كنند .

به گزارش ايرنا، بيش از يك و ميليون و 500 هزار دريانورد در جهان و 147هزار دريانورد ايراني در نقل و انتقال كالا در تجارت جهاني به ارزش پنج تريليون دلار نقش مهمي ايفا مي كنند.بيش از يك ميليون و 500 هزار دريانورد در جهان بر روي كشتي ها تجاري در آبهاي بين المللي خدمت مي كنند، تا كالاهاي اساسي و مورد نياز جمعيت جهان بدون وقفه به مقصد برسد.
كيتاك ليم دبير كل آيمو ( سازمان بين المللي دريانوردي ) به مناسبت روز دريانوردان در پيامي تصريح كرده است كه دوري طولاني مدت از خانواده و كار بر روي كشتي هاي تجاري شغل دريانوردي را در جهان سخت كرده است.
ليم تاكيد كرده است: اينجانب از مركز دريانوردان در« Duckdalben » هامبورگ در آلمان كه يكي از فعالترين بنادر اروپا با شما سخن مي گويم. آز انجايي كه قدمت اين مراكز به بيش از 30 سال مي رسد، اين مركز همواره درهاي خود را بر روي تمام دريانوردان جهان گشوده است.
حتي با وجود كاهش تعداد خدمه و تسريع در زمان تخليه و بارگيري كالا، همچنان دهها هزار نفر از دريانوردان هر سال از آن بازديد مي كنند و مراكز دريانوردان همانند اين بندر، حس وطن را براي تمامي دريانوردان با مليت هاي مختلف زنده نگه مي دارد و همچون پناهگاهي است براي استراحت آنان، برقراري ارتباط با خانه و وطن و نزديكان از طريق رسانه جمعي و در صورت نياز ، مي توانند در خصوص هر گونه مسئله شخصي كه آزارشان مي دهد، نظير شرايط كار بر روي كشتي، يا عدم پرداخت حقوق و مزايا و يا ترك كشتي، حمايت كند.
اگرچه دريانوردي مي تواند مبناي يك شغل رضايت بخش و اطمينان بخش قرار گيرد، همچنان يك شغل دشوار و مورد تقاضا است و مدتهاي طولاني دوري از خانواده و دوستان و فشار ناشي از فضاي اقتصادي كنوني به اندازه كافي باعث استرس و تنش آنان مي شود. دريانوردان مي توانند به راحتي احساس تنهايي و دوري نمايند و در نتيجه تصور نمايند كه براي ديگران اهميتي ندارند.
بنابر اين امسال در تبليغات روز دريانورد، مي خواهيم نشان دهيم كه دريانوردان واقعاً اهميت دارند، ما مي خواهيم سكويي ايجاد نماييم تا به بنادر و مراكز دريانوردي نظير مركز هامبورگ اين فرصت را بدهيم كه نشان دهند، دريانوردان چقدر براي آنان با اهميت مي باشند و اين شعار امسال ما است: دريانوردان براي ما اهميت دارند انتخاب شده است.
اگر شما در جامعه بندري هستيد يا حامي دريانوردان مي باشيد، يا بخشي از صنعت كشتيراني هستيد، از هشتگ ما براي حمايت از دريانوردان استفاده نماييد. اگر خودتان دريانورد هستيد، مي توانيد به تبليغات ما بپيونديد و همبستگي خود را نشان دهيد.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوريد معتقد است: سازمان جهاني دريانوردي (IMO) با انتخاب شعار 'Seafarers Matter' و اعلام آن به كشورهاي عضو اين سازمان در صدد است اهميت، ارزش و جايگاه دريانوردان در اقتصاد و زندگي مردم را شناسايي و تبليغ كند.
محمد راستاد توضيح داد: منابع انساني در هر صنعت و حوزه اي مهم و در شمار سرمايه هاي آن حوزه قلمداد مي شود، در صنعت دريانوردي اما اهميت منابع انساني بسيار بيشتر و مضاعف است و ساليانه ميلياردها تن كالا به ارزش 5 تريليون دلار توسط ناوگان دريايي در سطح جهان جا به جا مي شود؛ به عبارتي نبض اقتصاد تجارت بين الملل، در اختيار صنعت كشتيراني و صنايع وابسته است.
وي با بيان اينكه بدون حمل و نقل دريايي و كشتيراني جهاني، اشتغال، توليد و حتي تأمين مايحتاج روزمره مردم با مشكل مواجه مي شود، گفت : كشتي ها ابزار هستند، اين منابع انساني و دريانوردان اند كه اين حجم عظيم كالاها را در سطح جهان جا به جا مي كنند.
به گفته عضو هيأت عامل سازمان بنادر و دريانوردي، حرفه دريانوردي به تبحر، مهارت و تجربه خاصي نياز دارد كه با ساير تخصص ها متفاوت است. به بيان ديگر، هيچ دانش تئوري و مباني علمي در حوزه دريانوردي بدون تجربه عملي و آزمون شايستگي امكان‌ به كارگيري نخواهد داشت.
راستاد در تشريح اهميت حرفه دريانوردي، تأكيد كرد: مهارت هاي دريانوردي به گونه اي است كه شما هرگز سراغ نداريد يك دريانورد از مافوق‌اش با تجربه تر و با دانش بيشتر باشند.
راستاد با بيان اينكه حرفه دريانوردي با ساير مشاغل متفاوت است، در خصوص تنوع اين حرفه در دريا گفت: ناوگان صيادي در تأمين منابع غذايي بشر توسط دريانوردان فعال و متخصص در اين نوع شناورها هدايت مي شود و در گردشگري دريايي، ناوگان مخصوص تفريحات دريايي توسط دريانوردان خاص اين نوع شناورها راهبري مي شود.
همچنين سفرهاي دريايي بين شهرهاي بندري و جزاير و پروژه هاي تحقيقاتي و پژوهشي در دريا توسط شناورهاي تحقيقاتي به كمك دريانوردان مخصوص اين نوع مشاغل هدايت و انجام مي شود.
به گفته راستاد، عمليات هيدروگرافي يا شناسايي بستر و اعماق دريا و همچنين فعاليت هاي فراساحل در پروژه هاي نفتي به كمك شناورهاي مخصوص و دريانوردان متبحر در اين حوزه ها انجام مي شود.
معاون سازمان بنادر و دريانوردي ابرازاميدواري كرد: با توجه به ارتقاي روابط بين المللي و رفع محدوديت ها و موانع در حمل و نقل دريايي كشور، دريانوردان ايران به لحاظ برخورداري از صلاحيت هاي علمي و تجربي، علاوه بر ناوگان ملي، امكان فعاليت در ناوگان هاي بين المللي را پيدا كنند.
همزمان با روز جهاني دريانورد با « شعار دريانوردان مهم هستند » از خدمات دريايي بيش از 147هزار دريانورد ايراني از سوي سازمان بنادر و دريانوردي تقدير مي شود.
در مراسم گرامي داشت روز جهاني دريانورد كه عصر امروز( چهارشنبه) قرار است به نمايندگي از دريانوردان ايراني از خدمات 43 نفر از دريانورد برتر كشور تقدير شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1579*خبرنگار: ايرج منصوري* انتشار : مرضيه فاتحي

سرخط اخبار اقتصاد