۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82582334
T T
۰ نفر
حادثه خیزی طرح های سالم سازی دریای مازندران در نبود ناجیان حرفه ای

ساری-ایرنا- رئیس هیات نجات غریق مازندران گفت كه به دلیل نبود ناجیان حرفه ای در بیشتر طرح های سالم سازی دریای خزر در سواحل این استان، آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در این طرح ها رو به افزایش است .

نقی كریمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : از آغاز اجرای طرح سالم سازی دریا در سواحل مازندرانی دریای خزر تاكنون 10 نفر بر اثر غرق شدن در آب جانشان را از دست داده اند كه نیمی از آنها در محدوده طرح در حال شنا بودند .
وی ادامه داد : سه نفر از قربانیان در مناطق حادثه خیز و شنا ممنوع جان باختند و 2 نفر نیز در ساحل اختصاصی ویلاهای شخصی قربانی نبود ناجیان حرفه ای شدند.
بر اساس آمارهای رسمی، سال های پیش دستكم 90 درصد از مرگ ناشی از غرق شدگی مربوط به مناطق شنا ممنوع و حادثه خیز دریای مازندران بود .
اجرای طرح سالم سازی دریا در چهار سال گذشته آمار مرگ ناشی از غرق شدن را در سواحل دریای مازندران بیش از 70 درصد كاهش داد.
رئیس هیات نجات غریق مازندران علت افزایش مرگ ناشی از غرق شدگی در محدوده طرح های سالم سازی دریای مازندران در سال جاری را حضور ناجیان غیرمتخصص و نداشتن تجهیزات مدرن نجات برشمرد.
وی گفت كه مجریان طرح های سالم سازی زیر بار تامین تجهیزات مدرن برای ناجیان و بهره گیری از ناجیان متخصص و حرفه ای نمی روند.
كریمیان گفت كه 70 درصد از طرح های سالم سازی دریا در سواحل مازندرانی خزر در سال جاری فاقد ناجیان متخصص و كارآمد هستند.
وی افزود : مجریان این طرح ها از ناجیانی استفاده می كنند كه تنها كارت نجات غریق دارند ، ولی زیر چتر معاینه فنی و آموزشی سنواتی قرار نگرفته اند.
رئیس هیات نجات غریق مازندران هشدار داد كه این هیات هیچ تعهدی نسبت به ناجیان غیر حرفه ای و فاقد معاینه فنی و آموزش های سنواتی ندارد.
** فعالیت شبانه ، علت دیگر
كریمیان همچنین از فعالیت شبانه طرح های سالم سازی فاقد ناجی غریق حرفه ای به عنوان علت دیگر افزایش تعداد قربانیان ناشی از غرق شدگی در این طرح ها یاد كرد.
وی گفت : باید مجریان طرح های سالم سازی كه فاقد ناجیان مجرب با تجهیزات مدرن مانند كمربند هوشمند و كوله بادی هستند و آمار غرق شدن در محدوده تحت مدیریت آنها افزایش یافته ، نسبت به عملكردشان پاسخگو باشند .
او اضافه كرد : مجریان طرح های سالم سازی باید ناجیان خود را از هیات نجارت غریق درخواست و تجهیزاتی مانند كوله بادی و كمربند هوشمند نجات را با هزینه شخصی خریداری كنند كه تاكنون این اقدام را انجام نداده اند.
امسال در پی توافق استانداری مازندران با یكی از شركت های دانش بنیان بومی ، این شركت موفق به تولید كوله بادی و كمربند هوشمند نجات شده كه می تواند همزمان چند غریق را نجات دهد بدون این كه براثر فشار زیاد دچار تركیدگی شود.
برای ساخت این كوله ها كه هم اكنون در اختیار ناجیان در نقاط حادثه خیز خزر قرار گرفته ، حدود 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است . میانگین قیمت هر كوله با كمربند حدود 10 میلیون ریال است كه مجریان طرح های سالم سازی باید این مبلغ را بابت خرید این تجهیزات هزینه كنند .
** كاهش غریق در نقاط حادثه خیز دریای مازندران
رئیس هیات نجات غریق مازندران گفت : در حالی امسال آمار غریق در طرح های سالم سازی سواحل مازندرانی دریای خزر رو به افزایش گذاشته است كه این آمار در 350 نقطه حادثه خیر با كاهش همراه بوده است.
كریمیان بهره گیری از ناجیان مجرب و تجهیزات هوشمند نجات را دلیل اصلی برای كاهش غریق در این نقاط دانست .
وی گفت كه هم اكنون 2 هزار و 500 ناجی آموزش دیده در سایت هیات نجات غریق ثبت نام كردند كه با درخواست مجریان طرح های سالمسازی این نیروها در اختیارشان قرار می گیرند.
او افزود : مجریان طرح های سالم سازی كه درآمد میلیونی روزانه از بهره برداران می گیرند ، باید نجات غریق با تجهیزات مدرن را برای كمك به شناگران استخدام كنند.
كریمیان گفت : تمام ناجیانی كه در سایت این هیات ثبت نام كردند، همه ساله تحت آموزش و معاینه فنی قرار می گیرند و در صورتی كه بتوانند نمره قبولی دریافت كنند، از آنها به عنوان ناجی در طرح ها استفاده می شود.
مازندران 338 كیلومتر ساحل خزر را در اختیار دارد . امسال در 95 نقطه از ساحل این استان طرح سالم سازی اجرایی شد.
بر اساس آمارهای رسمی ، پارسال 103 نفر در سواحل مازندراین دریای خزر غرق شدند و محل غرق شدن دستكم 90 درصد آنان مناطق شنا ممنوع و حادثه خیز بود.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
6982/1899/1654
۰ نفر