آخرین سفیر آمریكا درسوریه: اسد پیروز میدان است/كردها با اعتماد به آمریكا بزرگترین اشتباه را مرتكب شده اند

تهران- ایرنا- آخرین سفیر آمریكا در دمشق به اشتباهات سران واشنگتن در سوریه اعتراف كرد و گفت: اسد پیروز میدان است و در طول 10 سال آینده كشور را باز پس خواهد گرفت وكردهای سوریه با اعتماد به آمریكا بزرگترین اشتباه را مرتكب شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «رابرت فورد» آخرین سفیر آمریكا در سوریه كه بین سال های 2011 تا 2014 در این كشور حضور داشت، در گفت وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» وابسته به عربستان كه روز گذشته آن را منتشر كرد، افزود: ایالات متحده به مخالفان سوریه در حمایت از آنها امید واهی داد.
باراك اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریكا گزینه های زیادی را پیش روی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نگذاشته است تا او بتواند قواعد بازی را در سوریه عوض كند و از نفوذ ایران دراین كشور بكاهد. ایرانی ها آمریكایی ها را وادار به عقب نشینی از شرق سوریه خواهند كرد همچنان كه این امر در سال 1983دربیروت و همچنین در عراق روی داد.
وی افزود: كردها بهای اعتماد به آمریكا را خواهند پرداخت، واشنگتن آنها را تنها برای نبرد با داعش در خدمت گرفته و هرگز از آنها در برابر نظام سوریه، ایران و تركیه دفاع نخواهند كرد. سیاستی كه آمریكا در قبال كردها در پیش گرفته، غیراخلاقی و اشتباه سیاسی است.
فورد گفت: به طور دائم در دمشق اعلام كردم كه ارتش آمریكا به دمشق نخواهد آمد و بسیار با مخالفان در این باره بحث و گفت و گو كردم. به همگی گفتم كه پس از جنگ عراق، ارتش آمریكا هرگز برای كمك به شما به خاك سوریه نخواهد آمد. به مردم حماه نیز اعلام كردم كه در آرامش بمانید چرا كه آمریكا در صورت بروز خشونت و جنگ به كمك شما نخواهد آمد.
وی ادامه داد: برخی از مردم پیام مرا شنیدند اما همه مردم به آن توجه نكردند یعنی مردم سوریه تظاهرات كردند و دست به جنبش زدند چرا كه آنها خواستار كمك آمریكا بودند. آنها در خیابان ها تظاهرات برپا كردند نه فقط به دلیل چراغ سبز آمریكا، بلكه به دلیل آنچه كه در مصر و تونس دیده بودند.
سفیر پیشین آمریكا در دمشق در پاسخ به پرسشی درباره خواست اوباما برای كنار رفتن بشار اسد از قدرت گفت: مدام از واشنگتن به دمشق اعلام می شد كه بشار اسد باید از قدرت كنار برود اما من مخالف خواست اوباما بودم. اعلام كردم كه چیزی در دمشق تغییر نكرده و امكان ادامه كار مرا در دمشق كه اوضاع آن به اندازه كافی پیچیده است، پیچیده تر می كند. همچنین معترضان سوریه معتقد بودند كه آمریكا دست به كاری خواهد زد اما آنها هیچ كاری نكردند.
فشارها سیاسی بر اوباما در واشنگتن بسیار زیاد بود. وی با انتقادهای جمهوری خواهان، دمكرات ها، همچنین انتقاد سوری ها در آمریكا، كشورهای عربی و دولت های اروپایی و رسانه ای آمریكایی روبه رو بود.
وی در مورد باقی ماندن بشار اسد در قدرت پس از 6سال جنگ و رخدادهایی كه در این كشور روی داده و آنچه برجای گذاشته است، گفت: من در پایان 2013 معتقد بودم كه با فرسایشی شدن جنگ، اسد امكان مقاومت نخواهد داشت و به پای میز مذاكره كشانده می شوند. برخی از آنها درخواست عفو می دهند و به كشورهای الجزایر، روسیه و كوبا تبعید می شوند و حكومتی ائتلافی متشكل از علی مملوك رئیس دفتر امنیت ملی یا محمد دیب زیتون رئیس اطلاعات كل كشور تخت فرماندهی شخصی مانند فاروق الشرع معاون پیشین رئیس جمهوری و نیز شامل چهره های مخالف و مستقل تشكیل خواهد شد و گمان می كردم كه ارتش سوریه ضعیف خواهد بود و نظام در مقابل كنار گذاشتن خانواده اسد، خود را نجات خواهد داد.
وی ادامه داد: بزرگترین اشتباه من این بود كه گمان نمی كردم كه ایران و حزب الله نیرو به خاك سوریه اعزام كنند و گمان نمی كردم كه حزب الله بخواهد به خاطر بشار اسد در خاك سوریه قربانی و تلفات دهد. اعتقاد داشتم كه نظام اسد در تنگنا مسیر مذاكره برای دولت ائتلافی سیاسی را انتخاب خواهد كرد. این بزرگترین اشتباه سیاسی من بود كه هرگز آن را پیش بینی نكرده بودم.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اتخاذ گزینه خشونت از سوی مخالفان سوریه بر علیه دولت سوریه گفت: زمانی كه دمشق را در ماه مارس ترك كردم ما پیوسته خواستار راه حل سیاسی بودیم و حتی به خاطر این موضع خود در پاییز 2011 در كنگره آمریكا با مشكلاتی روبه رو شدم. اما اینكه گزینه نظامی و خشونت در سوریه چطور آغاز شد می گویم كه حتی تا در زمانی كه در مارس 2012 از دمشق خارج شدم و به واشنگتن برگشتم برگزینه گفت و گو و راه حل سیاسی تاكید داشتم و نه خشونت و ما گزینه های شش گانه كوفی عنان فرستاده سابق سازمان ملل متحد پذیرفتیم كه دارای گزینه خشونت نبود و خواستار مذاكره بود.
اما فرید هوف (فرستاده آمریكا) زمانی كه در كنگره آمریكا درباره خشوت در سوریه از او سئوال شد و اینكه آیا مخالفان و معترضان سوریه می تواند از خشونت استفاده كند در برابر نظام سوریه گفت: زمانی كه اشخاصی به خانه شما می آیند تا شمار را بازداشت ، شكنجه و بكشند. امر طبیعی است كه شما برای دفاع از خود و خانواده هایتان به خشونت متوسل می شوید. این نخستین گزینه از چراغ سبز آمریكا به مخالفان برای كاربرد خشونت برضد نظام سوریه بود و بسیار ما را متعجب ساخت و مشخص بود كه ما از خطوط قرمز عبور كردیم و كنگره آمریكا به خاطر شنیدن این سخنان بسیار خوشحال بود چرا كه آنچه را كه می خواست می شنید. اما باید بگویم كه با تشدید و افزایش تنش ها و بكارگیری بشكه های منفجره و شیمیایی دیگر تنها منطق گفت و گو نیز عملا غیرممكن به نظر می رسید.
وی درخصوص مسلح كردن مخالفان سوریه و ارتش آزاد در سال 2012 نیز گفت: پس از شكست گزینه های كوفی عنان و سخنان فرید هوف در كنگره آمریكا و شكست ماموریت ناظران بین المللی با مدیر اطلاعات مركزی آمریكا در سال 2012 گفت و گو كردم و به او تاكید كردم كه باید در سوریه كاری بكنیم باتوجه به اینكه تروریست ها از عراق به سوریه نفوذ می كردند و به او تاكید كردم كه باید به مخالفان میانه رو كمك كنیم و به نظام سوریه فشار آوریم و از نفوذ تروریست ها از عراق به خاك سوریه نیز جلوگیری كنیم. پس از مذاكرات او با سی آی ای و هیلاری كلینتون با موضوع كمك به مخالفان میانه روی سوریه موافقت كردند.
در ابتدا گمان می كردم كه كلینتون با توجه به سیاست آمریكا كه بر راه حل سیاسی، بیانیه ژنو و مذاكرات و دولت انتقالی ملی تاكید داشت با گزینه ارسال سلاح موافقت نكند اما او فوری با این گزینه موافقت كرد چرا كه خواستار مقابله با جبهه النصره و حمایت از مخالفان میانه رو و فشار بر نظام بشار اسد بود تا بیانیه ژنو را بپذیرد اما اوباما تقریبا با این طرح مخالف بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینكه پس از مخالفت اوباما آیا برنامه سری 'سی آی ای' شروع شد، گفت: پس از انتشار اخباری درباره كاربرد سلاح شیمیایی به مقدار كمی در استان های حلب و حومه دمشق و گزارش هایی درباره انتشار فزاینده القاعده و النصره در سوریه جان كری (وزیر امور خارجه پیشین آمریكا) در 2013 تلاش كرد موافقت باراك اوباما را كسب كند. وی پس از مذاكره با اوباما گفت كه او موافقت رئیس جمهوری برای ارسال كمك های غیر نظامی از جمله غذا، دارو و لباس را كسب كرده اما او با ارسال سلاح موافقت نكرده است. اما در سال 2013 گزارش هایی منتشر شد كه مسئولان كاخ سفید همانند بن رودس اعلام كردند كه پس از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از سوی دولت اسد، باراك اوباما دستور اتخاذ گام های اضافی (بدون تشریح آنكه آنها را تشریح كند) داده است.
فورد درباره ماندن بشار اسد در قدرت تا سال 2017 و گرینه هایی كه مخالفان خواستار آن هستند،گفت:باوجود آنكه ما فكر می كردیم بشار اسد به میز مذاكره كشانده می شود این امر محقق نشد. بارها درخصوص گزینه مذاكره با مخالفان سوریه و اینكه فهرستی سیاه از افرادی كه خواستار كنار رفتن آنها از قدرت هستند مذاكره كردم و بر در پیش گرفتن سیاست باز و نرم از سوی آنها نسبت به بشار تاكید كردم اما آنها امید به اقدادمات آمریكا داشتند و حاضر به پذیرش پیشنهادات من نشدند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینكه یعنی آمریكا در سال 2013 برخلاف اصرار خود، خواهان ماندن بشار اسد بود گفت: بله. چرا كه مذاكرات ژنو به هیچ پیشرفتی دست نیافته بود و مذاكرات بخصوص با حمایت های ایران محكوم به شكست بود. انتظار حمایت روسیه را نداشتم و با حمایت های ایران انتظار ماندن اسد در قدرت وجود داشت و به همین دلیل از منصب خود كنارگیری كردم.
فورد ادعا كرد باتوجه به عدم تشدید اقدامات آمریكا در سوریه، ایرانی ها پیش روی كردند و اسد در دمشق و حومه آن باقی ماند. ما براین اعتقاد بودیم كه اسد تنها در دمشق و حومه ، حمص و حماه باقی بماند و به سمت حلب و شرق حركت نكند اما ما تقسیم را پذیرفته بودیم و انتظار نداشتیم در سال 2014 و 2015 نیروهای بیشتری از ایران، عراق، افغانستان و حزب الله وارد خاك سوریه شوند و سپس روسیه با نیروی هوایی خود وارد عمل شود. ما باید این موضوع را پیش بینی می كردیم و اشتباه بزرگی بود نمی دانستیم كه ركود به نفع بشار اسد خواهد بود.
اسد پیروز میدان است و در طول 10 سال آینده كشور را باز پس خواهد گرفت. هیچ كس وی را بخاطر سلاح شیمیایی، كشتار، شكنجه، بشكه های منفجره و آوارگی مردم بازخواست نخواهد كرد. شاید بشار اسد هرگز از پاریس یا لندن دیدار نكند اما هیچ كس به دمشق برای محاكمه او در دادگاه لاهه نخواهد رفت. نظام سوریه بزودی درعا و سپس ادلب و پس از آن به كمك روسیه قامشلی را پس خواهد گرفت و با كمك ایران و تركیه، كردها را نابود خواهد كرد.
سفیر سابق آمریكا در دمشق درباره همكاری كردها با آمریكا در آزادسازی رقه گفت: معتقدم كه آنچه ما نسبت به كردها اتخاذ كردیم این نه فقط حماقت سیاسی است بلكه غیراخلاقی است آمریكایی ها در طول سالیان اخیر از زمان صدام حسین از كردها را به خدمت گرفته اند آیا گمان می كنید آمریكایی ها كاری متفاوت در حق كردها از آنچه هنری كسینجر وزیر خارجه پیشین انجام داد و آنها را صریحا رها كرد، می كنند. كردهای سوریه با اعتماد به آمریكا بزرگترین اشتباه را مرتكب شده اند، واشنگتن هرگز از ارتش خود برای دفاع از كردستان غرب به عنوان یك اقلیم مستقل استفاده نمی كند و اكنون تنها آنها را موقت و تاكتیكی به كار گرفته است.
وی درباره دفاع اخیر ارتش آمریكا از همپیمانان خود در منطقه التنف در قبال پیشروی های ایران و استراتژی دولت ترامپ درخصوص مبارزه با داعش و مقابله با نفوذ تهران كه با تسلط آمریكا بر شرق سوریه هر دو محقق خواهد شد، گفت: برخی مسئولان آمریكایی این موضوع را قبول دارند اما آمریكایی ها بزودی درك می كنند كه ایران در حال پیشروی و شدت عمل است و واشنگتن دیگر هرگز صبر ندارد.
آمریكایی های بزودی عقب خواهند كشید همانطور كه از بیروت در سال 1983 و عراق خارج شد. هلال ایرانی موجود است و امكان شكست آن در شرق سوریه ممكن نیست و نفوذ تهران در سوریه از غرب از فرودگاه دمشق گسترش دارد و روابط تهران با دمشق قوی است و از نظام سوریه حمایت می كند.
وی مدعی شد: تنها راه شكست دادن هلال ایرانی از طریق مذاكره با اسد و مخالفان است و ایران و روسیه از نظام سوریه حمایت می كنند آنها حلب و تدمر را بازپس گرفتند و اكنون نیروهای اسد در مرزهای عراق هستند و نه كردها.
فورد ادعا كرد : ایرانی ها تنها گزینه نظامی برای نابودن كردن مخالفان را قبول دارند و آنها خواستار مسیری از غرب كردستان و رقه به حلب و به دستیابی مرزهای لبنان هستند و اگر كردها تسلیم شوند این مهم محقق خواهد شد اما باید آنها كامل تسلیم شوند و خواست دمشق را قبول كنند در غیر این صورت نابود خواهند شد و این ترك ها هستند كه راضی خواهند بود و با ایران در عملیات ضد كردها مشاركت می كنند.
فورد گفت: هدف نهایی ترامپ همانطور كه از یكی از مشاوران او شنیدم جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در سوریه است اما او نمی داند كه بازی تمام است و دیگر دیر شده و اوباما گزینه ای برای ترامپ برای نیل به خواسته خود باقی نگذاشته است.
شبد**9366**1953**1010مترجم:صغری رحیمی**انتشار دهنده:حسن معظمی

سرخط اخبار جهان