۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82567269
T T
۰ نفر
كاهش ابعاد تومور سرطاني با استفاده از نانوحباب در موش‌ها

تهران - ايرنا- پژوهشگران ايتاليايي موفق شدند با وارد كردن داروي شيمي‌درماني به درون نانوحباب‌ها و اعمال امواج شوكي موسوم به ESW در موش ها، اثربخشي درمان را در بيماري سرطان افزايش دهند.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري، محققان ايتاليايي راهبردي جديد براي بهبود رهاسازي دارو و درمان سرطان ارائه كردند كه در آن از نانوذرات و امواج شوك‌دهنده استفاده شده است. اين روش براي انجام آزمون‌هاي پيش‌باليني روي موش‌ها مورد آزمايش قرار گرفته است.
اين گروه تحقيقاتي از نانوحباب‌ها استفاده كردند كه در واقع نوعي نانوذرات پر شده با گاز است كه مي‌توان درون آنها را با عوامل شيمي‌درماني پر كرد. اين نانوذرات با استفاده از جريان خون به محل مورد نظر منتقل مي‌شوند و دارو را به‌صورت مستقيم به درون تومور رهاسازي مي‌كنند. با اين حال جريان خون در برخي تومورها محدود بوده و نمي‌توان نانوذرات را به محل مورد نظر در تومور رساند.
در مقاله‌اي كه محققان دانشگاه تورين در نشريه Endocrine related cancer به چاپ رساندند، نشان دادند كه چگونه مي‌توان نانوذرات جفت شده با امواج صوتي را براي درمان سرطان مورد استفاده قرار داد. اين امواج شوك مادي (ESW) نام دارند.
اين تركيب روي موش‌هايي كه داراي سرطان تيروئيد آناپلاستيك (ATC) مورد آزمايش قرار گرفته است؛ سرطاني كه بسيار خطرناك بوده و درمان آن به سختي انجام مي‌شود. نتايج نشان داد كه با اين روش مي‌توان نرخ زنده ماندن را در موش‌ها بعد از شناسايي، به 5 ماه رساند.
تحقيقات پيشين نشان داده بود كه دوكسوروبيسين كه تنها داروي شيمي‌درماني مورد تأييد براي درمان ATC است، از طريق نانوذرات عملكرد محدودي دارد.
در اين پروژه، محققان دريافتند كه پركردن دوكسوروبيسين درون نانوذرات و اعمال امواج شوكي موجب كاهش ابعاد تومور مي‌شود و نرخ رهاسازي دارو درون تومور به حداكثر مقدار خود مي‌رسد.
آنها نشان دادند كه با استفاده از اين روش، ميزان آسيب به قلب كه معمولاً در مورد داروي دوكسوروبيسين ايجاد مي‌شود، به شكل قابل توجهي كاهش مي‌يابد.
9031**
دريافت كننده: عادل پازيار*انتشار: انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر