صادرات افزون بر یك میلیون تن سیمان و كلینكر از كارخانه سیمان سیستان

زاهدان - ایرنا - مدیرعامل شركت صنایع سیمان زابل(كارخانه سیمان سیستان) گفت: محصولات تولیدی سیمان سیستان بازار سیمان افغانستان را بدست گرفته و سال گذشته یك میلیون و 180 هزار تن سیمان و كلینكر از این كارخانه به بازارهای داخلی و خارجی صادر شده است.

محمدرضا احسانفر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع یك میلیون و 180 هزار تن سیمان صادر شده یك میلیون و 157 هزار تن سیمان خالص و 23 هزار تن به صورت كلینكر(سیمان آسیاب نشده) از كارخانه سیمان سیستان برای مصرف داخلی كشور و به كشورهای افغانستان و پاكستان صادر شده است.
وی بیان كرد: كارخانه سیمان سیستان سال 82 با هدف تولید كلینكر و انواع سیمان پرتلند و پرتلند پوزولانی با بهره گیری از فناوری روز دنیا و عرضه محصولات تولیدی با بالاترین كیفیت و كمیت ممكن در بازارهای داخلی و خارجی راه اندازی شد.
وی افزود: در كنار این كارخانه شركت های متعددی در داخل و خارج كشور نظیر شركت سیستان سیمان ترابر، شركت اطلس و شركت اریا سمنت در افغانستان راه اندازی شده كه توانسته با عملكرد مطلوب برای هفت سال پی در پی به ترتیب بزرگترین صادركننده سیمان ایران به افغانستان و پاكستان باشد.
وی بیان كرد: كارخانه سیمان سیستان یك شركت ثبتی در وین دارد كه وظیفه تامین ماشین آلات و قطعات این كارخانه را برعهده دارد.
وی میزان صادرات سیمان در سال گذشته را 724 هزار تن ذكر كرد و گفت: این میزان 61 و نیم درصد از كل سیمان تولید شده این كارخانه را شامل می شود.
وی تاكید كرد: كارخانه سیمان سیستان با فلسفه وجودی رفع محرومیت منطقه از طریق ایجاد اشتغال، بهره گیری از ظرفیت های انسانی، طبیعی و معدنی استان، تولید و تامین سیمان مورد نیاز منطقه و ایجاد بستر برای صادرات سیمان به كشورهای شرق و جنوب ایران پای بر عرصه صنعت كشور گذاشت.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل افزود: این كارخانه علاوه بر تولید محصول با كیفیت بالای صادراتی توانست در استان محروم سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال هزار و 100 نفر به صورت مستقیم و افزون بر چهار هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم كند.
احسانفر اظهار داشت: هم اینك حدود 200 دستگاه كامیون، تریلی و غیره مسئول حمل و نقل محصولات این كارخانه به داخل و خارج از كشور هستند.
وی بیان كرد: كارخانه سیمان سیستان با راه اندازی واحد بسته بندی سیمان در زرنج افغانستان با فراهم كردن اشتغال حدود 200 نفر هم اینك بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ایالت نیمروز این كشور محسوب می شود.
وی افزود: كارخانه سیمان سیستان این آمادگی را دارد كه در طرح های بزرگ و كلان سیستان و بلوچستان نظیر كارخانه سیمان تیس، فولاد مكران و ساخت نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری كند.
وی با اشاره به مشكلات سیمان سیستان در امر صادرات گفت: با وجود اینكه این كارخانه 10 درصد صادرات سیمان كشور را به خود اختصاص داده است اما با مشكلات قابل توجهی در زمینه زیربنایی در استان روبه رواست.
مدیرعامل كارخانه سیمان سیستان نبود ناوگان حمل و نقل و ظرفیت معبر مرزی را از جمله مشكلات این كارخانه در صادرات ذكر كرد و افزود: تنها معبر مرزی برای صادرات كالا از ایران به افغانستان پل ابریشم است كه این پل در میلك ظرفیت حتی عبور تولیدات این كارخانه را ندارد.
احسانفر اظهار داشت: ساخت پل دوم بر روی رودخانه هیرمند از چندین سال پیش قرار است ساخته شود كه متاسفانه هنوز در حوزه سیاسی به جمع بندی نرسیده است.
وی بیان كرد: این درحالیست كه كارخانه سیمان سیستان 200 هزار تن كالاهای صادراتی خود را به ناچار 300 كیلومتر دورتر از طریق خراسان جنوبی به افغانستان صادر می كند.
وی هدر رفت انرژی، سوخت و تخریب جاده ها را از جمله پیامدهای صادرات محصولات كارخانه سیمان سیستان به افغانستان از طریق خراسان جنوبی ذكر كرد.
وی تاكید كرد: برای رفع این مشكل مسئولان این كارخانه ایده ایجاد نوار نقاله در 2 طرف مرز با سرمایه گذاری مشترك را پیشنهاد كرده اند.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل( كارخانه سیمان سیستان) ادامه داد: ایجاد نوار نقاله توسط مسئولان استان مورد تایید قرار گرفته اما نیازمند مجوز از سوی كشور افغانستان است.
احسانفر اظهار داشت: طرح ساخت نوار نقاله در كنار پل ابریشم نیازمند حدود 12 میلیارد تومان سرمایه گذاری است كه این كارخانه در صورت صدور مجوز از سوی دستگاههای دست اندركار تمام هزینه های آن را تقبل می كند.
وی افزود: با توجه به اینكه دولت سرمایه گذاری های بسیار زیادی در بندر چابهار انجام داده و قرار است این بندر به یكی از لنگرگاههای بزرگ كشور تبدیل و تجار افغان و هند و غیره در آن فعال شوند، انتقال كالاهای وارداتی و ترانزیتی به افغانستان نیاز به مجرای خروجی بزرگی دارد كه پل ابریشم هیچ تناسبی با این حجم سرمایه گذاری ندارد باید هر چه سریعتر پل دوم بر روی رودخانه هیرمند ساخته شود.
وی تصریح كرد: ما معتقدیم كه می توانیم سالانه یك میلیون تن سیمان به افغانستان صادر كنیم كه احداث پل دوم به تحقق این امر كمك شایانی می كند.
وی بیان كرد: توجه مسئولان كارخانه سیمان سیستان به كیفیت در تولید و صادرات به اندازه ای است كه بالاترین قیمت فروش را نسبت به سایر رقبا در حوزه سیمان به دست آوردیم.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل ادامه داد: پاكستان در گذشته بسیاری از نیاز بازار افغانستان به سیمان را تامین می كرد كه كارخانه سیمان سیستان با تولید سیمان با كیفیت توانست بازار افغانستان را در دست گیرد.
احسانفر اظهار داشت: سال گذشته سیمان تولیدی كارخانه سیمان زابل از طریق زمینی و از داخل خاك افغانستان به تاجیكستان صادر می شد.
وی بیان كرد: كارخانه سیمان سیستان پارسال هزار و 300 میلیارد ریال عملكرد فروش داشته است.
وی ادامه داد: با وجود تمام هزینه هایی كه این كارخانه انجام داد 297 میلیارد ریال از محل صادرات سیمان سود بدست آورد.
وی افزود: 144 میلیارد ریال معادل 60 درصد سرمایه گذاری در كارخانه سیمان سیستان متعلق به سهامداران این كارخانه است.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل (سیستان) میزان سرمایه گذاری اولیه این كارخانه را هزار و 500 میلیارد ریال ذكر كرد و گفت: هم اینك 100 درصد سهام كارخانه سیمان سیستان متعلق به مردم بومی سیستان و بلوچستان است.
وی بیان كرد: كارخانه سیمان سیستان علاوه بر اینكه 100 درصد میزان سرمایه گذاری سهامداران را به آنها بازگردانده تا كنون 85 درصد نیز سود به آنان پرداخت كرده است.
وی ادامه داد: این موفقیت ها در شرایطی رخ داد كه كشور در ركود قرار داشت.
احسانفر افزود: مسئولان كارخانه سیمان سیستان در این سالها به گونه ای عمل كردند كه این كارخانه توانست بیشتر از ظرفیت اسمی خود سیمان تولید كند.
مدیرعامل كارخانه سیمان سیستان گفت: در این سالها علاوه بر پرداخت اقساط كارخانه به بانك ها سود سهامداران نیز به موقع به آنان پرداخت شد.
وی اظهار داشت: شركت صنایع سیمان زابل پارسال در میان 500 شركت برتر كشور با 55 رتبه ارتقا در ردیف 294 شركت برتر قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین این كارخانه پارسال رتبه نخست را در شاخص فروش در بین شركت های تولید سیمان كشور به دست آورد.
وی با بیان اینكه كارخانه سیمان سیستان به دلیل نبود گاز از سوخت مازوت استفاده می كند، گفت: تهیه سوخت مازوت مشكلات زیادی از جمله هزینه بالای حمل و نقل برای این كارخانه به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: سالانه حدود 100 میلیون لیتر سوخت در كارخانه سیمان سیستان مصرف می شود.
وی بیان كرد: بر اساس نقشه های موجود قرار است خط انتقال لوله گاز زاهدان به زابل از مجاورت كارخانه سیمان سیستان عبور كند كه در زمان راه اندازی این خط و می توانیم در آینده یك انشعاب برای این كارخانه بگیریم.
وی ادامه داد: تمام تجهیزات گاز در سال 83 خریداری و در انبار كارخانه سیمان سیستان نگهداری می شود.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل گفت: این شركت تا پایان پارسال 210 میلیارد ریال به تامین اجتماعی بابت حق بیمه پرسنل و پیمانكاران پرداخت كرده است.
احسانفر اضافه كرد: كارخانه سیمان سیستان با وجود معافیت مالیاتی 110 میلیارد ریال مالیات تكلیفی و عملكرد پرداخت كرده است.
وی افزود: همچنین این كارخانه 482 میلیارد ریال پارسال اقساط خودش را به بانك های عامل پرداخت كرده است.
وی ادامه داد: پارسال 138 میلیارد ریال نیز از بانك های عامل وام دریافت كردیم.
وی بیان كرد: افزون بر 900 میلیارد ریال در كارخانه سیمان سیستان سود انباشته داریم كه 140 میلیارد ریال آن بین سهامداران به عنوان سود پرداخت شده است.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل گفت: این كارخانه در حالی به بهره برداری رسید كه با هدفممند سازی یارانه ها همزمان شد و مشكلات ارزی را برای این كارخانه به وجود آورد.
احسانفر اظهار داشت: برای تهیه و تامین ماشین آلات 30 میلیون و 500 هزار یورو (سی و نیم میلیون) ارز دریافت كردیم.
وی بیان كرد: كارخانه سیمان سیستان كمترین میزان برق و سوخت مصرفی را در بین كارخانه های سیمان كشور دارد.
وی ادامه داد: هزینه های تولید در سیستان و بلوچستان 35 درصد بیشتر از سایر استانهای كشور است.
وی افزود: ما معتقدیم كه ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترك بین ایران و افغانستان تنها راه نجات سیستان و ولایت نیمروز از این وضعیت بد اقتصادی است.
مدیرعامل صنایع سیمان زابل گفت: ایجاد منطقه مشترك آزاد تجاری بین ایران و افغانستان علاوه بر توسعه این منطقه به مهاجرت معكوس هم كمك می كند.
احسانفر با اشاره به ساخت شركت پلیمر پاكت پرند زاهدان اظهار داشت: این شركت با سرمایه گذاری 350 میلیارد ریال و با ظرفیت 60 میلیون قطعه پاكت سیمان در مرحله راه اندازی آزمایشی قرار دارد.
به گزارش ایرنا شركت صنایع سیمان زابل (كارخانه سیمان سیستان) در شهریور 1382 با هدف تولید یك میلیون تن سیمان خاكستری در سال تأسیس شد.
كلنگ احداث كارخانه سیمان سیستان در 65 كیلومتری جاده زاهدان به مشهد در فروردین 1385 به زمین زده شد و در مرداد ماه همان سال نیز اولین بتن ریزی صورت پذیرفت . با گذشت تنها 32 ماه در آبان ماه سال 88 كارخانه در مسیر راه اندازی قرار گرفت و در نهم اردیبهشت سال 1389 نیز با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح و بهره برداری شد.
به گفته احسانفر این كارخانه با فلسفه وجودی رفع بخشی از محرومیتهای مردم منطقه از طریق ایجاد اشتغال، بهره گیری از ظرفیتهای انسانی، طبیعی و معدنی استان، تولید و تامین سیمان مورد نیاز منطقه و ایجاد بستر صدور سیمان به كشورهای شرق و جنوب ایران پای به عرصه صنعت كشور نهاد و بر اساس نگرش خاص وجودی شركت و مزیت نسبی دسترسی به معادن غنی و مرغوب و ایده ی بهره گیری از فناوری برتر تولید رهسپار هدف بلند شكوفایی تولید در قلب كویر بایر منطقه و رشد اقتصادی، صنعتی و اجتماعی متعاقب آن شد.
استان سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت جغرافیایی و داشتن بیش از 110 كیلومتر مرز با 2 كشور پاكستان و افغانستان، منطقه آزاد چابهار، بازارچه های مشترك مرزی با 2 كشور یادشده از ظرفیت و توانمندی بالایی در تجارت و بازرگانی و صنعتی و معدنی برخوردار است.
3213 **6081 خبرنگار: اكبر نوری ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

سرخط اخبار استان‌ها