۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸
کد خبر: 82550704
T T
۰ نفر
جمع آوري فيلترهاي سيگار از معابر عمومي شهر ساري در روز جهاني بدون دخانيات

ساري – ايرنا – روز چهارشنبه 10 خرداد مصادف با ' روز جهاني بدون دخانيات' ، جمعي از كاركنان ادارات دولتي و سازمانهاي حفاظت محيط زيستي و سازمانهاي مردم نهاد در اقدامي نمادين در سطح شهر ساري و در معابر عمومي به جمع آوري فيلتر هاي سيگار پرداختند .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، رئيس اداره حفاظت محيط زيست ساري و مياندرود در حاشيه اين مراسم گفت : فرهنگ سازي و آگاهي بخشي بهترين راه براي مديريت مصرف دخانيات و جلوگيري از انباشت پسماند آن است
بهرام فغاني اظهار داشت : هدف از اين روز و اين گردهمايي ، تعامل دستگاه هاي اجرايي در امر حفاظت از محيط زيست با سازمانهاي مردم نهاد براي فرهنگ سازي براي استعمال دخانيات و مديريت پسماند ناشي ازآن است .
وي افزود : به استناد نظر كارشناسان ، حدود چهار هزار نوع ماده سمي در سيگار وجود دارد كه به تبع در فيلتر سيگار تجميع مي شود و مردم نبايد اين پسماند را ناچيز بشمارند ، زيرا فيلتر پسماند دخانيات ناقل بسياري از بيماري هاي است و يكي از عوامل تخريب كننده محيط زيست محسوب مي شود .
همچنين در حاشيه اين مراسم ، سرپرست انجمن رفتگران طبيعت مازندران در گفت گو با خبرنگار ايرنا گفت : مردم بايد در رها كردن اين زباله ها و نتيجه ي و تاثير آن بر محيط زندگي و طبيعت آگاه شوند .
پرستو ملكي با بيان اينكه سازمانهاي مردم نهاد مانند انجمن رفتگران يك نهاد اجتماعي و آزاد است ، اظهار داشت : انتظار ما از سازمانهاي دولتي ، همكاري آنها با نهادهاي مستقل حفاظت محيط زيست در ايجاد فرهنگ مصرف دخانيات است .
وي ادامه داد : قرار دادن سطل هاي مخصوص زباله حاصل از مصرف دخانيات در پارك ها و معابر عمومي مي تواند در زيبايي شهر و جلوگيري از آلودگي هاي ناشي از دخانيات موثر باشد .
ملكي همچنين يكي از دغدغه هاي مهم سمن هاي مردمي را نداشتن وسايل نقليه براي گردآوري و همراهي مردم در امر جمع آوري زباله از طبيعت دانست .
انجمن رفتگران طبيعت در سال 1391 در كشور فعاليت خود را آغاز كرد و تا كنون حدود 2 هزار و 250 برنامه در سراسر كشور براي پاكسازي طبيعت و اماكن عمومي از انواع زباله برگزار كرده است .
همچنين با مراسم امروز ، انجمن رفتگران طبيعت تا كنون در استان مازندران 225 برنامه جمع آوري زباله با همكاري ديگر سازمانهاي مردم نهاد و مردمي اجرا كرده است .
بايد توجه داشت كه فيلترهاي سيگار و ديگر زباله هاي ناشي از تنباكو بخش عمده اي از زباله ها در سراسر جهان را به خود اختصاص مي دهند.
دو سوم از 15 ميليارد نخ سيگار كه هر روز در سراسر جهان فروخته مي شود در خيابان ها يا محيط زيست رها مي شود.
خبرنگار : رضا غلامي ** انتشار دهنده : سيد محسن حسن نيا
/1899/ 7335

سرخط اخبار استان‌ها