۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82533828
T T
۰ نفر

نخستین «كاشی ماندگار» ایران بر خانه ایران درودی نصب شد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82533828
نخستین «كاشی ماندگار» ایران بر خانه ایران درودی نصب شد

تهران - ایرنا - اولین «كاشی ماندگار» ایران بر خانه ایران درودی نقاش برجسته كشور نصب شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، ثبت محل زندگی مشاهیر معاصر فرهنگی، هنری، علمی و دینی با عنوان طرح «كاشی ماندگار» از امروز با نصب اولین كاشی توسط نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر روی دیوار خانه چهره ماندگار نقاشی كشور، ایران درودی آغاز شد.
ایران دَرّودی (متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد) نقاش برجسته ایرانی است. او همچنین كارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است. درودی به عقیده برخی پیرو مكتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است.
آندره مالرو، ژان كوكتو،فرانك الگار، و برخی چهره های مطرح ایران و جهان به ستایش هنر ایران درودی پرداخته اند.

** عاشق مردم سرزمینم هستم
درودی در این ضیافت كه در منزل وی برگزار شد درباره وضعیت فعلی خودش گفت: برای نام ایران سختی زیادی كشیده ام و از وقتی به ایران برگشته ام امكان راه رفتن زیاد ندارم؛ در منزل هستم و جای شلوغ كمتر می روم.
وی افزود:معتقدم یك گروه استثنایی اكنون در میراث فرهنگی جمع شده اند كه شایسته ترین آنها محمدرضا كارگر مدیركل موزه ها است كه هم عملكرد خوبی و هم نگرش خوبی دارد.

** موزه من مركز تبادل فرهنگ هنرمندان ایران و خارج باشد
این منتقد هنری گفت: برای ایجاد موزه كارهای من، ابتدا كوشك احمدشاهی سعدآباد را به من پیشنهاد دادند اما گفتم آنجا گنجایش تابلوهای من را ندارد و جوابگوی من نبست چون می خواهم موزه من یك مركز تبادل فرهنگی فعال بین هنرمندان ایران و خارج باشد.
وی ادامه داد: سرانجام شهرداری تهران در یوسف آباد یك جای مستقل را كه ورودی آن باغ زیبایی است را برای ایجاد ساختمان موزه به من اهدا كرد و امسال طی مراسمی در 11 شهریور كه مصادف با هشتاد سالگی من بود، كلنگ موزه زده شد و به ارزویم رسیدم كه در حیاتم، موزه ام ایجاد می شود.
درودی تاكید كرد: بخت بزرگی است كه جهانگهیر درویش یكی از مفاخر هنر معماری ایران كه بزرگ ترین جوایز معماری دنیا را برده است و معمار ورزشگاه تختی و ساختمان های صداوسیما نیز بوده است بنا شد تا موزه مرا بسازد.
این كارگردان مستندساز تصریح كرد:دوست دارم در آینده، خانه من نیز موزه شود چون جایی است كه من در آن نقاشی كرده ام و جای حای این خانه و تمام اشیای آن با سلیقه من تهیه و چیده شده و یادگار من است.
درودی ادامه داد: زنان ایران باید خوشحال باشند كه یك زن ایرانی با نام «ایران» اولین موزه شخصی زنان ایرانی را با 200 تابلو افتتاح می كند.
وی افزود: من خوشبخت ترین زن زمین هستم؛ حرفه ام را دوست دارم و به یاد دارم یك اندیشمند جهانی به من گفت شما مادر بشریت هستید.
نقاش برجسته معاصر خاطرنشان كرد: برای تامین هزینه های ساختمان موزه، خانه مسكونی ام را در فرانسه فروختم.

** اینستاگرامم را بستم چون آنجا فارسی غلط می نوشتند
درودی عنوان كرد: كتاب «در فاصله دو نقطه» زندگینامه من نیست بلكه زندگی من است؛ و امروز مهم است كه انسانی مثل من ببیند كه در دوران حیاتش چقدر دوستش دارند.
وی تاكید كرد: من اینستاگرامم را بستم چون می دیدم جوان ها آنجا فارسی را غلط می نوشتند. استدعا می كنم فارسی را درست حرف بزنید و درست بنویسید؛ این احترام به هویت خود ما است.
نقاش شهیر كشور ادامه داد: در 9 سالگی وقتی سر قبر فردوسی رفتم پدرم كه ایران دوست حقیقی بود به من گفت:« با احترام راه برو اینجا جای مقدسی است ». آنجا بود كه تصمیم گرفتم یك روز در حد انگشت كوچك فردوسی باشم.
وی افزود: ما بدون زبان فارسی چیزی برای اثبات مان نداریم . اگر فردوسی نبود امروز ما به چه زبانی صحبت می كردیم؟ زبانی كه همه فرهنگ ها و زبان های مهاجم را در خود حذف كرده است.
كارگردان فیلم مستند «بی‌ینال ونیز» گفت: من زمانی كه در تلویزیون ملی سابق ایران كار می كردم مامور فارسی كردن گوینده های تلویزیون بودم؛ 62 سال در فرانسه زندگی كردم اما امكان ندارد از من یك كلمه فرانسوی بشنوید.استدعا می كنم فارسی را محاوره ای ننویسید.

** بشریت، تمدن را به ایران بدهكار است
درودی اظهار كرد:80 فیلم ماندنی از سال 46 تا 52 به عنوان كارگردان در تلویزیون ملی سابق ساختم كه زندگی هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی بود و اكنون آرشیو صداوسیما به خود من اجازه دسترسی به آنها را نمی دهد.
وی ادامه داد: ایران را دوست بداریم با اینكه قیمتش را گران می پردازیم. در سن 80 سالگی ایران را پیش و بیش از خانواده ام دوست دارم. آرزوی من این است كه خداوند ایمان من را به خود بیشتر كند و ایمانم به ایرانم را .
درودی خاطرنشان كرد: یك پیام شخصی برای بانوان ایران دارم استقلال مالی تان دست خودتان باشد. اگر می خواهید بزرگ باشید و بزرگی كنید از نظر مالی به كسی وابسته نباشید.من از 17 سالگی استقلال مالی داشتم و تا همین امروز كار كردم.
وی ادامه داد: حرفه نقاشی نسبتا ناشناخته است و اولین نقد نقاشی را من در ایران نوشتم و اولین نمایشگاه نقاشی را من در سال 1339 ایران برگزار كردم كه سفرای كشورهای خارجی را دعوت كردم و برای پذیرایی درمانده بودم .متن كارت دعوت را نادر نادرپور نوشت بی آنكه من او را بشناسم.
چهره ماندگار هنر معاصر گفت: ملت ما ملت ساكتی است؛ خیلی چیزها را به زبان نمی آورند اما جایی كه لازم است دخالت می كنند.
وی افزود: در سال 1968 من به عنوان یكی از چهار نقاش برتر دنیا معرفی شدم و نقاشی«نفت» من در مجلات معتبر دنیا مثل تایمز، نیوزویك و لایف منتشر شد. آن زمان این اثر را به شركت «آی تی تی» به قمیت 1000 دلار فروختم تنها به این شرط كه وقتی عكس این تابلو در این مجلات معتبرجهانی منتشر شد، در كنارش بنویسند «بشریت تمدن را به ایران بدهكار است. ما تمدن را به دنیا بردیم و امروز نفت ما دنیا را سیراب می كند» از آن روز 47 سال می گذرد و هیچ تابلوی دیگری را نفروختم چون تمام آثارم را فقط برای ایران نگه داشته ام.

*** 50 كاشی ماندگار تا خرداد برای 50 چهره مانای تهران
مدیر كل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت:خانه خانم درودی اولین خانه ای است كه طرح كاشی ماندگار برای آن انجام می شود.این طرح را مطابق كنوانسیون 2003 پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس در قالب معرفی گنجینه زنده بشری طراحی كردیم.
فرهاد نظری افزود: ما به نتیجه رسیدیم برای كسانی كه هویت شهر و كشور هستنداین كار را انجام دهیم و در یك كاشی با زمینه لاجوردی،نام، عنوان و سال سكونتشان را روی دیوار نصب كنیم تا ارزش های آنها برای شهروندانبیشتر آشكار شود. اینها چراغ های روشن هستند كه كل شهر را روشن می كنند.
مدیركل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: این طرح، گستره وسیعی دارد و هنرمندان معاصر تاثیرگذار بر فرهنگ مملكت را شامل می شود.
پوریا سوری افزود: در تهران 50 شخصیت شناسایی شده اند كه تا خرداد 50 كاشی بر خانه انها نصب می شود و در هر استان نیز بین 5 تا 10 اسم برای این طرح بدیع به ما ارایه شده است.
فراهنگ**3079**1823 خبرنگار: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

سرخط اخبار فرهنگ