۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82531826
T T
۰ نفر

كردستان و شور و نشاط انتخاباتی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82531826
كردستان و شور و نشاط انتخاباتی

سنندج- ایرنا- شروع فعالیت تبلیغات نامزدهای دور پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا، باعث شده شور و نشاط انتخاباتی در شهرها و حتی روستاهای كردستان شتاب بیشتری به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در بسیاری از شهرستان های استان از جمله سنندج از چند هفته قبل تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری شروع و ستادهای استانی و شهرستانی راه اندازی شده بود.
اما با شروع فعالیت تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دوره شورای شهر و روستا، تبلیغات انتخاباتی در كردستان شور و نشاط تازه ای به خود گرفته است.
هر چند از مدت ها قبل شهرداری ها محل های مشخصی را برای نصب پوسترها و تراكت های تبلیغاتی نامزدهای این دوره تعیین كرده، اما بسیاری از نامزدها ستادهایی را برای تبلیغات خود راه اندازی كرده اند.
در بسیاری از این ستادها برای مراجعه طرفداران، صندلی هایی تهیه شده و با چای، شربت و شیرینی از مراجعه كنندگان پذیرایی می شود.
برخی از ستادها با استفاده از بلندگو و باندهای صوتی، موسیقی های محلی یا صدای ضبط شده نامزد مورد نظر را پخش می كنند.
برخی از نامزدها نیز برای جذب بیشتر مردم، نوازندگان و هنرمندان را در محل ستاد خود بكار می گیرند و در بسیاری موارد این امر همزمان با 'هه لپركی' (رقص كردی) در داخل ستاد همراه است.
در سطح شهرهای مختلف مغازه هایی برای این منظور آماده شده و برخی از اصناف هم با نصب عكس های نامزدها، طرفداری خود از انها را اعلام كرده اند.
در برخی مناطق اطلاعیه هایی نیز به چشم می خورد و برخی مغازه داران نیز برای اجاره دادن مغازه خود به نامزدها ابراز تمایل كرده و عبارت ' این مغازه جهت تبلیغات اجاره داده می شود' را نصب كرده اند.
برخی از نامزدها هم با حضور در مساجد، تكایا و خانقاه ها و سخنرانی برای مردم سعی در جلب انها و مشاركت بیشتر مردم در انتخابات را دارند.
برخی از نامزدها با نصب تصاویر و تراكت های خود بر روی سقف، شیشه و بدنه خودروهای سبك و سنگین و حتی موتورسیكلت و راه اندازی كارناوال های شادی، سعی می كنند كه توجه مردم را به سوی خود جلب كنند.
هر چند از مدت ها قبل اعلام شده كه انتخابات این دوره شورای اسلامی شهر و روستا به صورت الكترونیكی برگزار می شود و بسیاری از نامزدها در فضای مجازی تبلیغات گسترده ای انجام دادند اما با وجود این هم، تبلیغات كاغذی نامزدها همچنان تداوم دارد.
بسیاری از نامزدهای شوراهای اسلامی شهر در قالب پوستر، عكس هایی با لباس كُردی و در موقعیت های متفاوت تهیه كرده اند و برخی از نامزدهای این دوره با انتشار عكس های سوار بر اسب و ژست های مختلف، می خواهند متفاوت بودن خود را به رخ بكشند.
برخی از نامزدها نیز با عكس های فتوشاپی تصاویری غیرواقعی از خود به نمایش گذاشته و برخی دیگر عكس های دوران جوانی خود را منتشر كرده اند.
علاوه بر نصب پوستر در بسیاری معابر و حتی اماكن عمومی تراكت ها و عكس های در اندازه های كوچك تر توسط نامزدها پخش می شود كه در بسیاری موارد رهگذاران تمایلی به در اختیار گرفتن این تراكت ها ندارند و در ادامه مسیر خود آن را پرت می كنند.
این روند، فضا و چهره نامناسب در محل های پر تردد ایجاد كرده و رفتگران در فاصله های كوتاهی مشغول جمع آوری كاغذها هستند.
دبیر هیات نظارت بر انتخابات كردستان به آمار ثبت نام كنندگان در انتخابات شوراهای شهر و روستا اشاره و اظهار كرد: در مجموع، هشت هزار و 972 نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا كردستان، ثبت نام كردند.
سیدخالد حسینی اضافه كرد: از این تعداد، هزار و 307 نفر در شهرها و هفت هزار و 663 نفر در روستاها ثبت نام كرده بودند.
وی با بیان اینكه 135 نفر از كاندیداهای شورای شهر و روستا رد صلاحیت شده بودند گفت: پس از رسیدگی به اعتراضات نامزدها، در نهایت از این تعداد، 50 نفر تایید و 85 نفر دیگر، رد صلاحیت شدند.
اما شهرداری ها از چند روز قبل آماده سازی های لازم را برای تعیین مكان هایی جهت نصب پوسترهای نامزدها تعیین كرده است.
در بین شهرستان های استان، سنندج بیشترین تعداد نامزدها و تبلیغات این دوره را به خود اختصاص داده و شور و هیجان انتخاباتی را به خود گرفته است.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری سنندج هم با اشاره به تعیین 25 نقطه از سطح شهر برای تبلیغات كاندیداهای شورای شهر گفت: مكان های تعیین شده جزو معابر پر تردد است و نامزدها می توانند در این محل ها نسبت به معرفی برنامه های خود اقدام كنند.
هه تاو فریدونی افزود: كاندیداها می توانند در حوزه شهرداری منطقه یك در خیابان های فردوسی، میدان گاز، خیابان استانداری به طرف میدان لشكر، میدان سهروردی و ناحیه منفصل شهری ننله نسبت به تبلیغ اقدام كنند.
مدیرعامل زیبا سازی شهرداری سنندج گفت: نقاط تعیین شده در حوزه شهرداری منطقه 2 شامل میدان انقلاب، میدان نبوت، ناحیه منفصل شهر ی نایسر 2نقطه ، ایستگاه عباس آباد، میدان كاوه، انتهای خیابان برادران شهید نمكی جنب پارك سوم خرداد و بلوار 28 دی است.
وی اظهار كرد: در حوزه شهرداری منطقه سه و بهاران مكان هایی نظیر سه راه ادب، میدان آزادی، ناحیه منفصل شهری حسن آباد، میدان شورا، خیابان مردوخ جنوبی جنب بیمارستان بعثت،جنب پارك شانو،خیابان آبیدر، حدفاصل میدان كوهنورد تا میدان امام شافعی، چهاره راه بسیج بطرف مجتمع فجر، میدان قانع و میدان قبا در بهاران و همچنین میدان جهاد بطرف گریزه تعیین شده است.
به گفته وی در نقاط تعیین شده بنر مربوط به هر نامزد شامل نام و نام خانوادگی كاندیداها، عكس نامزد و كد نامزد چاپ و در این محل ها نصب می شود.
فریدونی تاكید كرد: بازرسان این سازمان با مشاركت نیروهای مناطق سه گانه و نواحی منفصل شهری در ایام انتخابات، نسبت به جمع آوری تبلیغات غیر مجاز شامل جمع آوری پوسترها، امحاء شعار نویسی و همچنین جمع آوری بنرهای غیرمجاز در سطح شهر اقدام خواهند كرد.
وی افزود: برای تبلیغات كاندیداهای ریاست جمهوری هم این سازمان نسبت به چاپ بنر عكس تمام نامزدها اقدام كرده و نسبت به نصب آن بر روی سازه های تبلیغاتی در سطح شهر اقدام می كند.
مدیرعامل زیباسازی شهرداری سنندج ابراز امیدواری كرد این سازمان با تمهیدات در نظر گرفته شده بتواند خواسته كاندیداها در ایام تبلیغات را فراهم كرده و زمینه حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای مهیا كند.
وی از نامزدهای شورای شهر و هواداران آنها خواست با رعایت قانون و مقررات و استفاده از مكان های در نظر گرفته برای تبلیغات ما را در حفظ زیبایی سیما و منظر سطح شهر یاری كنند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال جاری به صورت همزمان برگزار می شود.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
۰ نفر