۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82509525
T T
۰ نفر
وزير نيرو: انتشار گازهاي گلخانه اي در دولت يازدهم 15 ميليون تن كاهش پيدا كرد

تهران- ايرنا- وزير نيرو در تشريح اقدامات انجام شده براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، به تغيير خوراك حدود 30 درصد از نيروگاه هاي حرارتي كشور (از سوخت مايع به گاز طبيعي) اشاره كرد و گفت: انتشار گازهاي گلخانه در سه سال اخير 15 ميليون تن كاهش پيدا كرده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، حميد چيت چيان در نخستين گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار، در محل وزارت نيرو، به موضوع تغيير اقليم و آثار آن در ايران پرداخت و گفت: براي مقابله با اين شرايط، چند اقدام در دستور كار قرار گرفت كه اين اقدامات بر «انطباق با شرايط جديد اقليمي»، «كاهش گازهاي گلخانه اي» و «مشاركت در فعاليت هاي بين المللي» استوار شده است.
وي با تاكيد بر «مديريت مصرف انرژي» به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي مقابله با مساله تغيير اقليم، گفت: كاهش مصرف انرژي و بهينه سازي مصرف انرژي از مسايل مهمي است كه چه از جانب تقاضا و حتي در بخش عرضه، مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
وزير نيرو اضافه كرد: برنامه هايي در مديريت نيروگاه هاي كشور مورد توجه قرار گرفته است كه نيروگاه هاي گازي به سيكل تركيبي تبديل شود و به اين ترتيب مصرف سوخت فسيلي كار كاهش دهيم؛ از طرف ديگر با تغيير در ساختار نيروگاه ها مي توانيم از حجم مصرف انرژي هاي فسيلي بكاهيم.
وي گفت: اقدام ديگر، هوشمندسازي شبكه توزيع برق است تا با استفاده از اين روش بتوانيم كنترل هايي دقيق تر در مصرف انرژي اقدام كنيم.
چيت چيان با اشاره به اينكه جايگزيني مصرف سوخت هاي مايع به گاز طبيعي مورد تاكيد وزارت نيرو قرار دارد، گفت: در سال 1392، 43 درصد از مصارف سوخت نيروگاه هاي حرارتي كشور به سوخت هاي مايع (گازوئيل و مازوت) اختصاص داشت كه با تلاش هاي انجام شده در دولت يازدهم، اين عدد در سال 95 به 14 درصد كاهش يافت.
وزير نيرو، راهكار ديگر كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي را توسعه كاربرد انرژي هاي تجديد پذير ذكر كرد و گفت: هم اكنون 11 هزار و 600 مگاوات از نيروگا هاي كشور را نيروگا هاي تجديد پذير تشكيل مي دهند؛ با توجه به ظرفيت 76 هزار مگاواتي مجموعه نيروگاه هاي كشور، 15 درصد از كل ظرفيت نيروگاه هاي كشور به نيروگاه هاي تجديدپذير اختصاص دارد.
وي در مورد توسعه انرژي هاي خورشيدي و بادي در سه سال گذشته نيز گفت: از سال 1392 تا سال گذشته، ظرفيت توليد انرژي هاي خورشيدي و بادي از 140 مگاوات به 350 مگاوات افزايش پيدا كرد.
چيت چيان اضافه كرد: دولت براي گسترش انرژي هاي تجديدپذير حمايت هايي را مورد توجه قرار داده است؛ وزارت نيرو براي خريد برق توليدي شركت هاي خصوصي توليد كننده انرژي هاي تجديدپذير، قراردادي 20 ساله امضا مي كند.
وزير نيرو با تاكيد بر اينكه سرمايه گذاران خصوصي داخلي و خارجي استقبال قابل توجهي از توليد برق تجديدپذير نشان داده اند، گفت: هم اكنون درخواست سرمايه گذاران خارجي براي توليد برق تجديدپذير بيش از سه ميليارد دلار ثبت شده است.
وي گفت: برخي از اين سرمايه گذاري ها در حال انجام است و بخشي به بهره برداري رسيده و در حال فعاليت هستند.

**شبكه برق ايران به شبكه برق گرجستان و روسيه متصل مي شود
وزير نيرو در حاشيه اين گردهمايي در جمع خبرنگاران به موضوع صادرات برق به اروپا نيز اشاره كرد و گفت: ايران هم اكنون با هفت كشور همسايه ارتباط در شبكه برق دارد و به زودي گرجستان و روسيه نيز به اين جمع اضافه خواهند شد.
وي گفت: با توجه به اتصال الكتريكي با تركيه، زمينه براي اتصال شبكه برق ايران به اروپا فراهم است.
به گزارش ايرنا، نخستين گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار امروز با حضور وزير نيرو برگزار شد؛ اين نشست به دنبال توافق ايران در نشست پاريس براي كاهش 4 تا 14 درصدي انتشار آلاينده ها برگزار شد.
نشست تغييرات آب و هوايي و تغيير اقليم ( COP 21 ) به مدت 11 روز ( 30 نوامبر تا 11 دسامبر، 9 تا 20 آذر) در پاريس برگزار شد تا شركت كنندگان در نشست، راهكارهايي براي ممانعت از گرماي بي رويه زمين اتخاذ كنند.
معصومه ابتكار معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره اين نشست به ايرنا گفت: ايران اعلام آمادگي كرده است كه انتشار گازهاي گلخانه اي خود را 4 درصد غيرمشروط و 8 درصد مشروط تا سال 2030 كاهش دهد.
يكي از راه هاي كاهش گازهاي گلخانه اي، استفاده از انرژي هاي تجديد پذير به جاي انرژي هاي فسيلي است.
سيد محمد صادق زاده رئيس سازمان انرژي هاي تجديد پذير و بهره وري انرژي برق در گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار در اين ارتباط گفت: در سال گذشته (1395) در مقايسه با سال قبل از آن (1394)، ايجاد نيروگاه هاي تجديدپذير رشدي هفت برابري داشت. ايران تصميمي جدي دارد كه تا سال 2030، هفت هزار و 500 مگاوات ظرفيت به ظرفيت نيروگاه هاي تجديدپذير كشور اضافه كند.
وي اظهار اميدواري كرد تا پايان امسال نزديك به يك هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير در كشور ايجاد شود.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189** 1579* خبرنگار: اسماعيل داودي * انتشار : مرضيه فاتحي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد