۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 82498153
T T
۰ نفر

انتقال آرزو به مكان بزرگ تر براي آمادگي رها سازي

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 82498153
انتقال آرزو به مكان بزرگ تر براي آمادگي رها سازي

تهران - ايرنا - مديركل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: آرزو پلنگ جراحي شده منطقه سياهكلرود گيلان به مكان بزرگ و وسيع تري منتقل مي شود تا جست و خيز بيشتري داشته باشد.

علي تيموري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا با بيان اينكه آرزو پلنگ جراحي شده شهرستان رودسر خوي وحشي گري خود را حفظ كرده است افزود: روند درمان و بهبود اين حيوان با موفقيت پيش مي رود.
وي اظهار كرد: وضعيت پلنگ جراحي شده رضايت بخش و داراي تحرك بسيار خوبي است و در شرايط مناسبي در مجموعه اي در قزوين نگهداري مي شود.
تيموري گفت: با توجه به اينكه از ابتدا هدف تيم درماني و نگهداري، رها سازي حيوان در طبيعت بعد از بهبودي كامل بود، از اين رو بعد از جراحي در شرايط كاملا طبيعي نگهداري مي شود به طوري كه تاكنون خوي وحشي گري خود را حفظ كرده و هر لحظه آماده حمله است.
تيموري گفت: براي اينكه توانايي حيوان در زنده گيري شكار حفظ شود در حال تهيه محوطه بزرگتري براي انتقال پلنگ به آن هستيم تا جست و خيز بيشتري داشته باشد و با كنترل حركات پلنگ بتوانيم شرايط جسمي را بررسي و براي زمان رها سازي در طبيعت تصميم گيري كنيم.
مديركل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاطت محيط زيست افزود: همچنين قرار است در اين محوطه حيواناتي مانند خرگوش به صورت زنده به عنوان طعمه رها سازي شوند تا حركات پلنگ براي زنده گيري آنها مشاهده و بررسي شود.
به گفته وي اكنون اين پلنگ به راحتي تا ارتفاع سه تا چهار متر از ديوار بالا رفته و جست مي زند.
وي با اشاره به بازديد مسوولان محيط طبيعي سازمان محيط زيست و تعدادي از كارشناسان از محل نگهداري آرزو گفت: اين گروه وضعيت حيوان را مطلوب ارزيابي كردند و اين نشان مي دهد كه نبايد نسبت به حيات وحش به ويژه گونه هاي در خطر انقراض بدون كار كارشناسي و بررسي علمي تصميم گيري شود و تصميم اوليه در مورد اين حيوان نشان مي دهد كه برخي از مراكز علمي در بررسي هاي اوليه دقت لازم را نداشتند.
تيموري افزود: چند روز پيش نيز شغالي به علت برخورد با خودرو دچار شكستگي شده بود كه مورد جراحي قرار گرفت و اكنون وضعيت مطلوبي دارد بنابراين هم حساسيت و هم دقت مراكز علمي و دانشگاهي بايد به حفظ گونه ها به ويژه گونه هاي در خطر انقراض بيشتر شود.
17 بهمن ماه 95 به دنبال گزارش‌ هاي تلفني اهالي روستاي سَجيدان منطقه سياهكَلرود شهرستان رودسر، يك پلنگ ماده كه به دليل گرفتار شدن در تله گراز مجروح شده و همزمان با بارش سنگين برف به حاشيه اين روستا پناه آورده‌ بود توسط مسوولان اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان با استفاده از اسلحه بيهوشي زنده ‌گيري و روز بعد به مركز بازپروري حيات وحش پرديسان تهران منتفل شد.
بررسي هاي اوليه نشان داد اين حيوان يك پلنگ ماده با سن تقريبي 5 سال است كه از ناحيه كمر به شدت آسيب ديده و قادر به حركت دادن پاهاي عقب خود نيست و در ناحيه كمر آن نيز زخم هاي شديدي مشاهده شد.
تمامي اين نشانه ها حاكي از به دام افتادن اين پلنگ در يك تله سيمي حلقه اي بود كه بوميان براي به دام انداختن گراز، شغال و برخي جانوران زيان آور به محصولات كشاورزي از آن استفاده مي كنند و اين پلنگ نيز همچون بسياري از گونه هاي مهم پستاندار نظير گربه جنگلي و شنگ قرباني اين تله مرگبار شده است.
پلنگ مورد نظر20 بهمن در دامپزشكي فتاحيان مورد عمل جراحي ستون مهره‌ها قرار گرفت و پس از گذشت 7 روز از اين عمل جراحي، توانايي راه رفتن را به دست آورد. البته در ابتدا عده اي معتقد بودند كه پلنگ درمان نمي شود و پيشنهاد مرگ خاموش داده بودند.
علمي 9014** 1440
خبرنگار: كيميا عبدالله پور** انتشار:گلشن
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه