۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82457334
T T
۰ نفر

چاه هاي آب تربت حيدريه، 65 درصد غيرمجاز

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82457334
چاه هاي آب تربت حيدريه، 65 درصد غيرمجاز

تربت حيدريه- ايرنا- كارشناس آب هاي زيرزميني امور آب منطقه تربت حيدريه گفت: بيش از 65 درصد از چاههاي آبي كه در اين منطقه وجود دارند، به صورت غيرمجاز حفر شده اند.

علي ماكوييان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از مجموع هزار و 292 حلقه چاه موجود در منطقه، 850 حلقه غيرمجاز است كه تاكنون 600 حلقه آن خشكيده و غيرقابل برداشت شده است.
وي اظهار كرد: از اين تعداد چاه 360 حلقه كشاورزي با ميزان برداشت يك ميليون و 188 هزار و 155 مترمكعب آب در سال، 56 حلقه صنعتي و 26 حلقه چاه آب آشاميدني با برداشت سالانه 2 ميليون و 585 هزار و 736 مترمكعب آب است.
وي با اشاره به حوزه مسئوليت منطقه تربت حيدريه اشاره و اظهار كرد: امور آب منطقه اي تربت حيدريه علاوه بر تربت حيدريه، شهرستان هاي مه ولات، زاوه، خواف و رشتخوار را زير پوشش دارد و اوضاع اين منطقه را رصد مي كند.
ماكوييان در خصوص پديده فرونشست دشتهاي منطقه نيز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته فرونشست در مناطقي چون دشت خواف، غرب لاج واقع در ابتداي ورودي شهر خواف، دشت لاج واقع در خواف و نيز منطقه پيزومتر سلطان آباد از توابع بخش رخ مشاهده شده است.
وي با بيان اين كه تربت حيدريه در منطقه نيمه خشك و خشك واقع شده، گفت: از اين رو ريزش هاي جوي به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش يافت و آبهاي زيرزميني موجود كه حاصل ذخيره ساليان متمادي بود، به دليل سوء مديريت هاي قبلي، فقدان اطلاعات كافي در مورد آب هاي زيرزميني و با وجودي كه اكثر دشت ها از ساليان قبل ممنوعه اعلام شده بود، همچنان واگذاري چاه اعم از كشاورزي، صنعتي و غيره بدون هيچ مطالعه و نظارت دقيق، واگذار و برداشت از آنها صورت گرفت.
وي گفت: نتيجه اين عملكردها، به بحران آب تبديل شده كه علاوه بر تخليه سفره هاي آب زيرزميني و فقدان آب جايگزين، خلل و فرج اعماق خاك كه قبلا توسط آب پر شده بوده، خالي و باعث نشست زمين به صورت حفره اي و شياري شده است.
ماكوييان افزود: هر چند اكنون با نظارت دقيق تر و نصب شمارشگر، برداشت آب به كنترل درآمده، ولي علاوه بر كميت چاه ها كه ضروري ترين لازمه حيات هستند، كيفيت آب آن ها تغيير يافته و املاح آن بيشتر شده كه اين امر باعث از بين بردن حاصلخيزي خاك شده است.
وي گفت: براي جلوگيري از فرونشست بيشتر منطقه در درجه نخست نزولات جوي موثر است و پس از آن بايد احياي قنوات و استفاده از قنات به جاي چاه و كاهش برداشت آب و تزريق آب توسط سيل بندها را بايد در برنامه داشت.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132

سرخط اخبار استان‌ها