۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۲۵
کد خبر: 82456589
T T
۰ نفر

اسنودن:اندروید و آی.او.اس بسترجاسوسی آمریكاست

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۲۵
کد خبر: 82456589
اسنودن:اندروید و آی.او.اس بسترجاسوسی آمریكاست

مسكو – ایرنا – ادوارد اسنودن پیمانكار پیشین آژانس امنیت ملی آمریكا گفت: هزاران سند محرمانه سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) در سایت ویكی لیكس بار دیگر این واقعیت را ثابت می كند، سازمان های اطلاعاتی این كشور تلفن های همراه به ویژه با نرم افزار ای.او. اس و اندروید را شنود می كنند.

به گزارش ایرنا، سایت ویكی لیكس روز سه شنبه نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) را در مجموعه ای با عنوان « Year Zero» منتشر كرد كه شامل 9 هزار سند است.
خبرگزاری «فدرال پرس»روسیه در این باره نوشت: انتشار این اسناد، جزئیات محرمانه ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایكروسافت ویندوز و نیز هك تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میكروفون داخلی به منظور جاسوسی مكالمات افشا شده است.
این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است.
ادوارد اسنودن نیز در مورد انتشار اسناد جاسوسی سیا در سایت ویكی لیكس نوشت: این اسناد واقعی و غیرجعلی به نظر می رسد و افشای آن رویدادی بسیار مهم است.
وی در شبكه اجتماعی توئیتر افزود: اسناد فاش شده، مدرك اثبات كننده دیگری است كه نشان می دهد سازمان های اطلاعاتی، گوشی های تلفن همراه را نیز شنود می كنند.
به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاكس، پیمانكار پیشین آژانس امنیت ملی آمریكا خاطرنشان كرد كه سیا و اف.بی.آی از سطح آسیب پذیری اسمارتفون ها (گوشی های همراه) در آمریكا اطلاع دارند و از این مساله برای جاسوسی استفاده می كنند.
ویكی لیكس، روزنامه ها و سایت های همپیمان بارها واشنگتن را با انتشار گسترده اسناد محرمانه از جمله صدها هزار سند متعلق به وزارت امورخارجه آمریكا و پنتاگون، در تنگنا قرار داده اند.
ویكی لیكس با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه سیا به تازگی كنترل ابزارهای هك آرشیو خود و همچنین اسناد مربوطه را از دست داده است.
این سایت یادآور شده كه ظاهرا این آرشیو بین هكرهای دولت سابق آمریكا به شیوه ای غیرمجاز، دست به دست شده و یكی از آنها بخش هایی از این بایگانی را در اختیار ویكی لیكس قرار داده است.
اسنودن كه سال 2013 از محل كار خود در مركزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریكا در هاوایی به هنگ كنگ گریخت، هزاران مدرك طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این كشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد.
وی پس از ابطال گذرنامه اش از سوی آمریكا به روسیه رفت و با كسب پناهندگی موقت در این كشور زندگی می كند.
مقام های آمریكایی از جمله باراك اوباما رئیس جمهوری سابق این كشور بارها از روسیه خواستار استرداد اسنودن برای محاكمه به اتهام خیانت شده اند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل :
@IRNAInternational
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd5MPjg

سرخط اخبار جهان