۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82421324
T T
۰ نفر
رقابت هند و چین در نپال/دهلی نو نگران افزایش حضور پكن در كاتماندو

دهلی نو-ایرنا- هند از افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در بخش های زیرساختی نپال كه زمینه نفوذ هرچه بیشتر پكن در همسایه شمالی این كشور (نپال ) را فراهم می كند به شدت نگران است.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش های منتشر شده توسط دولت نپال، در شش ماه نخست سال مالی 2016-2017 ،چین بیش از 68 درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد نپال را به خود اختصاص داده است.
وزارت صنایع نپال،كل سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست سال مالی 2016-2017 در نپال را 76 میلیارد و 39 میلیون دلاری اعلام و اضافه كرد 51 میلیارد و 77 میلیون دلار از این مبلغ مربوط به سرمایه گذاری چین بوده است .
این در حالی است كه سرمایه گذاری مستقیم چین در نپال در سال مالی گذشته (2015-2016 ) با 57 میلیارد دلار ،حدود 40 درصد سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است .
میزان سرمایه گذاری خارجی سال گذشته هند در نپال نیز 18 میلیون دلار برآورد شده است .
مقامات دولتی هند، میزان كمك های این كشور به نپال را بسیار بیشتر از مبالغ اعلام شده می دانند و می گویند هند سالانه بین پنج تا 70 میلیون دلار كمك مالی به نپال می كند كه این مبالغ
در لیست كمك های مالی این كشور قرار نمی گیرد.
نپال سال گذشته با انتشار آماری،كشور های انگلیس، امریكا، ژاپن، چین و سوئیس را به عنوان بزرگترین شركای خود در امر توسعه اعلام كرد.
این نخستین بار در پنج سال گذشته بود كه هند در لیست شركای توسعه ای نپال قرار نگرفته بود.
كارشناسان، مهمترین دلیل افزایش نفوذ چین در نپال را تیره شدن روابط هند با كاتماندو به دنبال اعتراض مدهسی ها ، بسته شدن مرزهای دو كشور و تمایل دولت نپال به چین عنوان می كنند.
دولت پیشین نپال به نخست وزیری 'كی پی شرما اولی' با متهم كردن هند به حمایت از معترضان مدهسی باعث سردی هرچه بیشتر روابط كاتماندو و دهلی نو شد.
با افزایش تنش میان هند و نپال 'اولی'، نخست وزیر پیشین نپال، توافقنامه های ساخت شبكه ریلی تبت به كاتماندو ،واردات سوخت از چین و ایجاد مناطق اقتصادی برای فعالیت شركت های چینی را با پكن امضا كرد كه این امر باعث نگرانی دهلی نو شد.
با وجود تنش در روابط دو كشور ،هند هنوز هم یكی از بزرگترین شركای تجاری و تامین كننده كمك های ضروری و سوخت نپال محسوب می شود.
نپال یكی از كشور های جنوب آسیا است كه هند و چین رقابت شدیدی برای افزایش نفوذ خود در این كشور دارند.
هند بارها اعلام كرده است كه روابط نزدیك فرهنگی،تجاری و باز بودن مرزها با نپال ، دو كشور را تبدیل به حامیان نزدیك كرده است .
چین درسال های اخیر با انجام پروژه هایی مانند ساخت جاده ها و بیمارستان ها توانسته است در نپال جایگاه خود را بدست آورد در حالی كه پیشرفت پروژه هایی از قبیل نیروگاه برق - آبی و كریدور حمل و نقل هند درنپال به دلیل اختلاف های داخلی با كاتماندو متوقف شده است.
نپال بخشی از سیاست بزرگتر چین برای نفوذ در منطقه جنوب آسیا است . یكی از این سیاست ها حضور نپال در كریدور اقتصادی چین و پاكستان به ارزش 46 میلیارد دلار و سرمایه گذاری عظیم پكن در سریلانكا است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان