۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82419702
T T
۰ نفر
واكنش جهانی به مواضع ضدایرانی ترامپ

تهران- ایرنا- پاسخ چین و روسیه به مواضع ضدایرانی رییس جمهوری آمریكا در مطبوعات امروز محوری برجسته بود. روزنامه ها مهمترین مولفه های اختلاف قدرت های جهانی در مورد ایران را بحث مبارزه با تروریسم، آینده توافق هسته ای و تحریم های تازه واشنگتن علیه تهران دانستند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری، این نوشتار به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز (سه شنبه 19 بهمن ماه) در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

** رویارویی جهانی با ترامپ بر سر ایران
تفاوت رویكرد دولت تازه آمریكا با روسیه و چین بر سر ایران كه این روزها در اظهارنظرهای مقامات این كشورها نمایان شده، مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت. روزنامه ها همچنین راهكارهایی را برای مواجهه ایران با تهدیدهای ترامپ ارایه دادند.
روزنامه «اعتماد» در گزارش خود نوشت: سرانجام نشانه‌های اختلاف ظاهر شد. ولادیمیر پوتین از روسیه مقابل دونالد ترامپ از ایالات متحده قرار گرفت. سوژه اختلاف نیز جمهوری اسلامی ایران است، كشوری كه این روزها شریك روسیه است و قریب به 4 دهه است كه رابطه دیپلماتیكی با ایالات متحده ندارد. مرد شماره یك كاخ سفید در تازه‌ترین گفت‌وگو با فاكس‌نیوز دوباره پیكان حملات خود را به سمت ایران نشانه گرفت. بدگویی از توافق هسته‌ای ایران با 1+5، انتقاد از رویكرد تهران پس از حصول برجام، وعده تشدید تحریم‌ها به بهانه فعالیت‌های موشكی ایران و در نهایت هم به صراحت در فقدان مدارك لازم ادعا كرد كه ایران، كشور شماره یك در فعالیت‌های تروریستی است.
در ادامه می خوانیم: تنها ساعتی پس از این ادعا، روسیه كه این روزها بسیاری تلاش می‌كنند رابطه آن با تهران در سایه دولت جدیدامریكا را پیش‌بینی كنند، پیش‌قدم شد و در برابر ادعاهای ساكن كاخ سفید ایستاد. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه كه این روزها بیشترین تماس‌های تلفنی را با همتای ایرانی خود دارد تمام قد از فعالیت‌های ضدتروریستی ایران در منطقه دفاع كرد. لاوروف تاكید كرد كه دولت ایران باید بخشی از هرائتلافی باشد كه قرار است با داعش مبارزه كند
روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارش خود از واكنش چین و روسیه علیه مواضع ضدایرانی ترامپ نوشت. به نوشته جمهوری اسلامی، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، پس از دیدار با همتای ونزوئلایی خود، در مسكو گفت: ایران باید بخشی از ائتلاف مبارزه با تروریسم باشد. اگر منصفانه به مشاركت در چنین ائتلافی بنگریم ایران باید بخشی از این تلاش‌های مشترك باشد.
در ادامه می خوانیم: كاخ كرملین اعلام كرد كه مسكو با اظهارات دونالد ترامپ كه ایران را «كشور شماره یك تروریستی» خوانده است، موافق نیست. در همین زمینه، سرگئی ریابكوف معاون وزارت امورخارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت كه تحریم‌های جدید آمریكا علیه ایران تاسف آور است و تهران برجام را نقض نكرده است.
به نوشته این روزنامه، چین نیز روز گذشته به طور رسمی به تحریم‌های اخیر آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران كه نام چندین شخصیت و شركت چینی نیز در آن دیده می‌شود، اعتراض كرد. «لو كانگ» یكی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران با اعلام موضع رسمی دولت كشورش، گفت كه تحریم‌ها هرگز نتوانسته است اعتماد بین طرف‌ها را بالا ببرد و مسائل بین‌المللی را حل و فصل نماید. چنین تحریم‌هایی كه طرف ثالث را نیز هدف قرار می‌دهد به هیچوجه اقدام سازنده‌ای نیست و اعتماد متقابل را زیر سوال می‌برد.
همچنین به نوشته روزنامه «اطلاعات»، سخنگوی كرملین اعلام كرد: روسیه با مواضع دونالد ترامپ علیه ایران مخالف است و از سوی دیگر، چین نیز نسبت به لیست جدید تحریم‌های آمریكا علیه ایران به شدت اعتراض كرد.در همین رابطه، «دیمیتری پسكوف» گفت: با موضع رئیس‌جمهوری آمریكا مبنی بر اینكه ایران كشوری تروریستی است، موافق نیستیم. خبرگزاری اسپوتنیك گزارش كرد، مسكو و واشنگتن مواضع متفاوتی در خصوص مسائل جهانی دارند اما این امر نباید مانع برقراری روابط متقابلاً سودمند شود.
در ادامه می خوانیم: وی به خبرنگاران در پاسخ به این سؤال كه آیا مواضع مسكو و واشنگتن در خصوص ایران موجب ایجاد مانعی در مسیر برقراری روابط میان روسیه و آمریكا می‌شود، اظهار داشت: بر كسی پوشیده نیست كه مواضع مسكو و واشنگتن كاملاً در خصوص طیف وسیعی از سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای متفاوت است. این مسئله نمی‌تواند و نباید به مانعی در مسیر برقراری ارتباطات عادی و روابط متقابلاً عملی و سودمند بین روسیه و آمریكا تبدیل شود.
برخی روزنامه ها راهكارهایی را برای مقابله ایران با تهدیدهای ترامپ مطرح كردند. روزنامه «آفتاب یزد» امروز در سرمقاله خود به بررسی رویكرد ترامپ در سیاست خارجی پرداخت و نوشت: دیر نیست زمانی كه آتش او فروكش كند و درچارچوب قرار بگیرد. نشان به آن نشان كه از هم اكنون زمزمه‌هایی از كابینه وی مبنی بر استعفای برخی وزرا شنیده می‌شود. البته یك تبصره مهم؛ او هیچ وقت مثل اوباما نمی شود و نخواهد شد اما اینگونه تخت گاز هم نمی‌تواند طی طریق كند. رئیس‌جمهور چهل و پنجم آمریكا ناچار است كوتاه بیاید.
آفتاب یزد در ادامه در مورد اینكه آیا ایران باید تهدیدهای ترامپ را جدی بگیرد یا نه، نوشت: از گفته‌های دیروز قاسمی سخنگوی وزارت خارجه كشورمان برمی‌آمد حداقل در قالب تریبونی ایران تهدیدهای ترامپ را جدی تلقی نمی‌كند. اما به نظر می‌رسد بایستی مسئولان كشورمان گفته‌های ساكن جدید كاخ سفید را رصد و نسبت به آن حساسیت خرج دهند. شاید گفته شود اظهارات ترامپ بلوفی بیش نیست اما همین بلوف‌ها وقتی از جانب یك دیوانه بیان شود باید با تدبیر با آن برخورد كرد.
روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی از لزوم هوشمندی ایران مقابل اقدامات ترامپ گفت و آورد: در فضای بین‌الملل یك موج تهاجمی منفی از سوی ترامپ شكل گرفته‌است. بازیگران جهانی به دنبال مدیریت این موج هستند تا خود كمترین ضربه را ببینند. ترامپ همچون شراره آتش است و بازیگران بین‌الملل به دنبال این هستند كه این شراره آتش را در یك منطقه مدیریت شده، محدود كنند.
در ادامه می خوانیم: بنابراین ایران نباید در سیبل تحولات افراطی قرار بگیرد. نباید اجازه داده شود ایران با رفتارهایی كه لابی‌های قدرت و نفوذ به دنبال آن هستند، به عنوان محور تحولات افراطی معرفی شود، موضوعی كه اگر به خوبی رعایت شود، بهانه‌جویی‌های ترامپ نیز به جایی نخواهد رسید.
روزنامه «ایران» هم در ستون «اول دفتر» خود در این زمینه نوشت: ایران نیازمند چهار تدبیر است؛ اول اینكه، بهانه به دست تندروهای دولت ترامپ برای اقدامات ضد ایرانی بیشتر ندهد. دوم اینكه، از اقدامات و شعارهای احساسی بی‌خاصیت بپرهیزد. سوم اینكه، درایجاد فضای جنگی و جو التهاب بین‌المللی علیه ایران، با دولت ترامپ مسابقه نگذارد بلكه برعكس فضای ثبات و امن با حداقل ریسك به جهانیان عرضه كند، چهارم اینكه یك برنامه مؤثر و جامع برای مقابله با تهدیدات بیشتر دولت ترامپ داشته باشد كه قطعاً استفاده از دیپلماسی نرم، بخشی از آن خواهد بود. هیچ نیازی به ترس، عقب نشینی، وادادگی یا واكنش از موضع ضعف نیست اما انتخاب مؤثرترین شیوه و تاكتیك برای مقابله با تهدید و استفاده از فرصت‌ها، ضرورتی آنی و حیاتی است.
روزنامه «كیهان» هم با اشاره به 2 دیدگاه تحلیلی در داخل كشور مبنی بر مقاومت در برابر ترامپ و دیگری احراز از نشان دادن مخالفت با ترامپ نوشت: با روی كار آمدن ترامپ، دوگانه‌های ضدایرانی كه ذیل عنوان موافقان و مخالفان رابطه با آمریكا یا ذیل عنوان دوگانه امنیت-معیشت در دوره اوباما و با هدف دوشقه و فشل كردن جامعه و حكومت ایران طراحی و دنبال می‌شد، كنار رفت و حالا دیگر كسی نمی‌تواند با پز برقراری رابطه با آمریكا به امید جمع‌آوری آراء خاكستری بنشیند. یگانه‌سازی مواضع جامعه و حكومت نسبت به آمریكا و سیاست‌های آن یكی از الطاف الهی است كه بار آن عمدتاً بر دوش دشمن گذاشته شده است.

**روایت های تازه از كاستی های دولت پیشین
سخنان تازه «محمدجواد فتحی» نماینده مردم تهران در مجلس در مورد نقش رییس جمهوری پیشین در مصادره 2 میلیارد دلار اموال ایران، باز هم نام «محمود احمدی نژاد» را در روزنامه ها برجسته كرد.
روزنامه «همدلی» در گزارش خود نوشت: طی روزهای گذشته پس از تهدیدهای ترامپ، بعضی اصول‌گرایان در انتقاد به خط و مشی دولت روحانی، حاصل گفتمان تنش‌زدایی دوران اصلاحات را محور شرارت خواندن ایران از سوی آمریكا دانستند و حاصل برجام را تهدیدهای ترامپ. یكی از كاربران فضای مجازی اما پاسخ داده بود: «بوش دردوره گفت‌وگوی تمدن‌ها فقط تهدید كرد. دردوره برجام هم ترامپ جز تهدید كاری نمی‌تواند بكند. اما دردوره مهرورزی آمریكا هرغلطی كه خواست كرد.» شاید این را بشود در همین ماجرای دستبرد آمریكا به دو میلیارد دلار اموال ایران مشاهده كرد.
در ادامه می خوانیم: اردیبهشت ماه كارگروه دولتی كه مسئول بررسی این دستبرد بود، دولت محمود احمدی‌نژاد را از مسببین این رویداد دانست. آن‌گونه كه این كارگروه گفته به رغم اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای داده شده دولت وقت اقدامی برای خروج اموال از دسترس نظام مالی و قضایی آمریكا صورت نگرفت. محمدجواد فتحی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی با خانه ملت، از نقش رئیس جمهور سابق در مصادره دو میلیاردی اموال ایران روایت می‌كند. به گفته او، احمدی‌نژاد پس از هشدار درباره این اموال فقط یك جمله پاسخ داده است: آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند.
همچنین به نوشته روزنامه آرمان، ظاهرا قرارنیست نام محمود احمدی نژاد از اقداماتی حذف شود كه تبعاتی برای كشور داشته است، مانند واكنشی كه به دولت اوباما داشت و سبب پیچیده شدن موضوعات مالی شد. دیروز عضو كمیسیون قضائی مجلس نقل قولی از ظریف درباره اولتیماتوم دولت اوباما به دولت احمدی‌نژاد مبنی بر تخلیه سپرده‌های ایرانی را روایت كرد. خانه ملت نوشت؛ محمدجواد فتحی با اشاره به ثبت لایحه تفصیلی ایران علیه آمریكا در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: به نظر من این پرونده برای ایران نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، زیرا جمهوری اسلامی در برابر قانون آمریكایی‌ها كه به دادگاه‌های این كشور اجازه می‌داد برای مصادره اموال ایران رای صادر كند، اقدام متقابل كرد.
روزنامه اعتماد هم در این باره آورد: ماجرای مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران در امریكا هرچند با توضیحات فراوانی روبه‌رو بوده و بارها در مورد قصور دولت سابق در مورد آن سخن گفته شده است اما روز گذشته یك نماینده مجلس از بخش دیگری از این پرونده افشاگری كرده است. بنابراین عضو كمیسیون قضایی مجلس نقل قولی از ظریف درباره اولتیماتوم دولت اوباما به دولت احمدی‌نژاد مبنی بر تخلیه سپرده‌های ایرانی را روایت كرد.
این روزنامه از زبان فتحی عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نوشت: متاسفانه من به صورت یك نقل قول از وزیر امور خارجه شنیدم كه دولت امریكا در زمان اوباما در بحبوحه تصویب قانون مذكور، به رییس‌جمهور و دولت وقت ایران اعلام می‌كند كه ایران باید هرچه سریع‌تر سپرده‌های خود را از بانك‌های مذكور خارج كند، در غیر این صورت ما پس از حكم دادگاه نمی‌توانیم اموال مصادره شده را به ایران برگردانیم، اما متاسفانه احمدی‌نژاد در پاسخ می‌گوید كه امریكایی‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بكنند.
روزنامه «نوآوران» هم در این ارتباط نوشت: قدرت رسانه ای و سیطره ای كه بر فضای اطلاع رسانی كشور دارند سبب شد تا پس از گذشت سه سال و چند ماه از آغاز به كار دولت یازدهم، جو عمومی كشور به گونه ای قلم‌داد شود كه گویا دوبت پاكدستان از تمامی اتهامات تبرئه شده است.
در ادامه می خوانیم: اوایل سال جاری بود كه با اقدام دادگاه فدرال امریكا مبنی بر پرداخت تقریبا 2 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران به خانواده های آمریكاییان كشته شده در حملات سال 1983 میلادی در مقر تفنگداران آمریكایی در بیروت، موجی از حملات گسترده رسانه ای از سوی جناح تندرو و افراد به ظاهر دلواپس علیه دولت یازدهم به راه افتاد. این در حالی است كه پشت ادعاهایی كه آن ها در زوهای ابتدایی عنوان می كردند منطق قابل قبولی وجود نداشت و با یك تحلیل ساده پر واضح بود كه پشت این بهانه ها تنها اهداف سیاسی جای گرفته است كه به دنبال مخفی نگه داشتن واقعیات هستند.

** صدای پای پوپولیسم در فرانسه
شانس «مارین لوپن» با گرایش راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، به دنبال رسوایی اقتصادی «فرانسوا فیون» نامزد حزب راست میانه افزایش یافته و زنگ خطر پوپولیسم در این كشور به صدا درآمده است. روزنامه ها امروز به این موضوع پرداختند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارش خود نوشت: این روزها فرانسه هم همچون بسیاری از بخش‌های اروپا درگیر تلاطم‌های سیاسی است. فرانسوا فیون، نامزد راستگرای ریاست‌جمهوری، كه بخت و اقبال با او یار بود تا سكاندار الیزه شود این روزها زیر فشار شدیدی قرار دارد تا عطای الیزه را به لقایش ببخشد و از دور رقابت‌ها كناره گیرد. او به دلیل كارتراشی برای اعضای خانواده‌اش و روانه كردن پول‌های كلان به جیب آنها در مظان اتهام قرار دارد.
در ادامه می خوانیم: اگر فیون به‌عنوان نامزد راست میانه مجبور به استعفا یا كناره‌گیری از گود رقابت‌ها شود، طی 6 دهه اخیر در سیاست‌های فرانسه امری بی‌سابقه خواهد بود. این كار ضربه‌ای به راستگراهای فرانسوی وارد خواهد كرد زیرا امید داشتند كه پس از حكومت سوسیالیست‌ها به ریاست فرانسوا اولاند، این بار خود به قدرت برسند. نكته دیگر اینكه، كناره‌گیری فیون موجب شكاف در ائتلاف راست میانه و سیاستمدارانی خواهد شد كه به راست گرایش دارند.
روزنامه «ستاره صبح» هم نوشت: احزاب مختلف فرانســه در حالی خود را برای دور نخســت انتخابات ریاست جمهوری )1396 اردیبهشــت 3( 2017آوریــل 23 در آماده می كنند كه اتفاقات مهمی در زیر پوست جامعه فرانســه در جریان اســت. از یك ســو رسوایی اقتصادی »فرانسوا فیون«، نامزد حزب جمهور ی خواه، باعث پیچیده شــدن معادات انتخاباتی شــده و پیش بینی آینده را دشــوار كرده اســت. از سویی دیگر نظرسنجی ها نشان می دهد كه ماری لوپن، راست گرای افراطی، در نظر ســنجی ها از دیگر نامزدها جلوتر اســت. بانویــی كه بــه صراحت گفتــه و می گوید كه برگزیت و ترامپ الگوی انتخاباتی اوست.
** پژوهشم** 9275**9279**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی
۰ نفر