۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82411564
T T
۰ نفر

حنجره هاي حماسي انقلاب

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82411564
حنجره هاي حماسي انقلاب

شهركرد- ايرنا- هر كسي هر صدايي كه داشت، براي ثبت نام در گروه سرود پيشقدم مي شد و بچه ها چشم شان به ديوار بود تا معلم پرورشي فراخوان جذب در گروه سرود را نصب كند.

استقبال از گروه سرود در مدارس آنقدر زياد بود كه حتي مربي پرورشي مجبور مي شد 2 يا سه گروه سرود در يك مدرسه را در 2 نوبت صبح و بعد ازظهر ايجاد كند.
بچه هايي كه بلند قد تر بودند، در صف آخر مي ايستادند و كوتاه قدها در صف جلو و ميكروفن به دست مي ايستادند.
گاهي معلم پرورشي نيز در انتخاب بچه هاي گروه سرود سفارشي عمل مي كرد و پدرهاي دانش آموزان نيز براي راهيابي بچه ها به گروه سرود به هر دري مي زدند.
پس از اين شعور و شعف براي حضور گروه سرود، بچه ها در صف هاي داخل حياط مدرسه جديدترين اجراي خود را به نمايش مي گذاشتند، آن هم با يك ميكروفن و بلندگوهاي بوقي قديمي كه نه صداي اكو داشت و نه سيستم آكوسيت بود، اما صداي بچه ها زير و بم اش يكي بود.
بيشتر ملودي ها و آهنگ ها و سروده هاي گروه هاي سرود در همه مدارس يكسان بود و بچه هاي گروه سرود همان سروده هاي اول انقلاب را مي خواندند.
' 22 بهمن - 22بهمن - روز از خود گذشتن/ اين بانگ آزادي است/ هوا دلپذير شد/ به لاله در خون خفته/ ايران - ايران- ايران ' مطلع سرودهايي بود كه بچه ها مي خواندند و ملودي آن هم نوار كاستي بود كه آهنگ هاي انقلابي در آن ضبط شده بود.
گاهي بر سر اينكه چه كسي تك خوان گروه باشد، رقابت بود و معلم پرورشي يا مربي گروه سرود از صداهاي نازك و زير براي تك خوان استفاده مي كرد.
هرچه بود آن همه حنجره كوچك در مدارس در دهه فجر، صداي انقلاب را طنين انداز مي كردند و گروه هاي سرود هر زماني كه كلاس درس تشكيل نمي شد براي انجام هارموني و هم صدايي دور هم جمع مي شدند.
يكي از اثرگذارترين آثار از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران سرودها و آهنگي هايي بود كه نمونه هاي آن براي هميشه در اذهان عمومي ماندگار شد.
تعدادي از اين آهنگ ها اصالت انقلابي داشت، مانند همان لحظه ورود امام راحل به فرودگاه مهرآباد كه اين سرود همخواني شد.
سرود 'برخيزيد، برخيزيد اي شهيدان راه خدا' را دانش آموزان در فرودگاه مهرآباد در دوازدهم بهمن 57قرائت كردند كه بعدها در خاطرات انقلابيون ذكر شد كه امام راحل از دانش آموزان در بدو ورود به ميهن اسلامي تشكر كردند.
سرودهاي انقلابي گاهي به كف خيابان ها كشيده مي شد و مردم در راهپيمايي هاي ضد رژيم طاغوت آنها را همخواني مي كردند.
خوانندگان سرودهاي انقلابي در همان كوران مبارزاني سالهاي 57 آهنگسازي خود را براساس ريتم هاي حماسي تنظيم مي كردند و بسياري از اين آهنگ ها خاستگاه موسيقي سنتي داشت.
سرودها باعث مي شد مردم روزهاي سخت مبارزات را در ذهن خود حفظ كنند و نوارهاي كاست 60يا 90 دقيقه اي بوفور در بين مردم تكثير مي شد و گاهي اين كاست ها در بين مردم ناياب مي شد.
اين سرودها آنقدر در بين مردم تاثيرگذار بود كه در دهه 70 در ورزشگاه هاي تعدادي از تماشاگران آن به گونه اي ديگر براي طرفداري از تيم هاي مورد علاقه خود مي خواندند.
سرودهاي انقلابي در بين همه مردم به عنوان يك اثر هنري مورد قبول بود و برداشت همه مخاطبان از اين سرود به دليل حماسي بودن و انقلابي بودن آن يكسان بود.
خواننده انقلابي سرود 'اين بانگ آزادي' گفت: ايراني ها عاشق موسيقي ايراني و ملي هستند به همين دليل آهنگ هاي انقلابي مورد استقبال مردم قرار گرفت.
محمد گلريز در سفر به شهركرد در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: اينجا ايران است و بايد به موسيقي ايراني و ارزشي توجه ويژه داشت و موسيقي انقلاب همواره مورد احترام و توجه مردم بوده است.
گلريز تاكيد كرد: مقام معظم رهبري با گراميداشت ياد و خاطره استاد حميد سبزواري تاكيد كردند به سرودهاي انقلابي توجه شود.
اين خواننده سرودهاي انقلابي گفت: بايد براساس اين فرمايش مقام معظم رهبري به سرودهاي انقلابي توجه بيشتري شود و اين را در بين نسل هاي انقلاب ترويج داد.
همچنين خواننده انقلابي ملودي 'يار دبستاني' نيز مي گويد: سرودهاي انقلابي از جمله ماندگارترين آثار هنري در كشور هستند.
جمشيد جم در سفري به شهركرد در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: سرود يار دبستاني را دانشجويان و دانش آموزان به عنوان يك خاطره انقلابي همواره در اذهان خود زنده نگه داشته اند.
وي گفت: اين سرود متعلق به همه مردم ايران است و بنده در جمع گروه هاي سياسي اين سرود را نخوانده ام، بلكه در بين دانشجويان و مردم آن را بازخواني كرده ام.
وي درباره نوازندگان و توليد كنندگان اين اثر خاطره انگيز گفت: از كساني كه موسيقي يار دبستاني را توليد كردند، تعدادي از آنها فوت شدند و تنها يكي 2 نفر در قيد حيات هستند.
به گزارش ايرنا، اكنون در سي و هشتمين بهار انقلاب اسلامي ايران دوباره از بلندگوها سرودهاي انقلابي پخش مي شود تا ياد و خاطره آن روزهاي انقلاب گرامي داشته شود.
گزارش: از محمود رئيسي**انتشاردهنده: جهانبخش صفري دهكردي
2097/6021

سرخط اخبار استان‌ها